سخت افزار

دستگاه استابلایزر چیست و به چه کاری می آید؟

دستگاه استابلایزر چیست و به چه کاری می آید؟

امروزه دیگر به سختی می توان مکانی را یافت که از لوازم برقی استفاده ای نکند. افزایش بسیار زیاد این دیوایس ها به یک تثبیت کننده ولتاژ نیاز دارد. دستگاه استابلایزر همین نقش را ایفا می کند. برای مطالعه ادامه مطلب، با طیف نیوز همراه باشید… .

افزایش خیلی زیاد دستگاه های متصل به جریان برق باعث شده که در سطح هر شهر نوسان هایی در ولتاژ ایجاد شود و وضعیت را در 220 ولت ثابت نگه ندارد. در نتیجه به یک تثبیت کننده ولتاژ مثل دستگاه استابلایزر نیاز است تا شاهد خرابی و آسیب دیدگی دستگاه های مختلفی مثل موتور، پاور در دستگاه های برقی و یا حتی شکستن و ترکیدن لامپ نباشیم. پس جهت پیشگیری از اینگونه خسارات بهتر است از این ترانس استفاده کنیم.
اما این دیواس چیست و به چه کاری می آید؟

تعریف کلی استابلایزر

دستگاه استابلایزر که با نام های مختلف، تثبیت کننده ولتاژ و ترانس نیز شناخته می شود، دستگاهی است که با قرار گرفتن در مسیر جریان برق نوسانات و تغییرات ناگهانی در برق 220 ولت شهری و همچنین در برق سه فاز را کنترل می کند و درنتیجه نقش یک محافظ لوازم برقی خانگی و صنعتی را ایفا می کند.

دستگاه استابلایزر با داشتن تجهیزات میکروپروسسور می تواند ولتاژ ورودی را با کاهش یا افزایش، طبق شرایطی که می سنجد، مدیریت کند. درنتیجه اینگونه می تواند تثبیت کننده ولتاژ خروجی باشد و آن را 220 ولت شهری یا در مقدار ثابت 380 ولت و با میزان دقت یک درصد کاملا پیوسته و خطی نگاه دارد. این ترانس دارای دو نوع خانگی و صنعتی می باشد.

تفاوت محافظ با استابلایزر در چیست؟

شاید با خواندن موارد بالا ذهنتان به سمت محافظ هایی که همگی در خانه یا محل کارمان داریم، متمایل شده است. باید بگوییم که این دو کاملا با یکدیگر تفاوت دارند. محافظ ها با داشتن یک برد می توانند هر زمان که جریان برق به صورت ناگهانی نوسان پیدا کرد به طور کامل آن را قطع کند و پس از آن با کمک مدار تأخیر موجود دوباره بعد از یک تایم مشخصی جریان را اتصال دهد.

پس نتیجه می گیریم که این یک دستگاه قدرتمند نیست هر چند که صد در صد برای وسایلتان ضروری است اما اگر برق شهری نوسانات بسیار زیادی داشته باشد دیگر این محافظ نمی تواند به تنهایی تثبیت کننده ولتاژ باشد. چرا که تنها در زمان معینی جریان برق را قطع می کند.

دستگاه استابلایزر جریان برق را کامل قطع نمی کند بلکه آن را در محدوده استاندارد نگاه می دارد. در نتیجه خروجی ولتاژ کاملا تثبیت شده خواهد بود و هیج وسیله برقی آسیب نخواهد دید. این ترانس حتی در اتصال های کوتاه مدت نیز محافظت قابل توجهی را اجرا می کنند.

اما این جمله به چه معناست؟

گاهی به هر دلیلی در مدار های داخلی و یا در خروجی جریان برق اتصالاتی ایجاد می شوند، در چنین شرایطی کاملا خودکار، میکرو کنترلر موجود در دستگاه استابلایزر برق خروجی را قطع می کند. در نتیجه هیچ گاه به وسایل برقس آسیبی نخواهد رسید. در یک کلام، این ترانس چه در مواقعی که برق شهری نوسان دارد و چه در شرایطی که مدارات داخلی آسیب دیده اند، اجازه نمی دهد ولتاژ تغییری داشته باشد و به وسایل برقی ایرادی وارد شود.

دیگر قابلیت ها

هنگامی که جریان برق دچار افت ولتاژ شود، دستگاه ها همگی دچار مشکل خواهند شد و قدرت موتور کم می شود. برای مقابله با این کاهش قدرت، دور الکترو موتور تند می شود و در نتیجه دستگاه افزایش دما پیدا می کند. این حرارت موجب اتلاف انرژی می شود و از تبعات آن بالارفتن میزان مصرف برق و افزایش هزینه ها می باشد. در نتیجه دستگاه استابلایزر با ویژگی تثبیت کننده ولتاژ که در بالا بدان اشاره شد، از این افزایش هزینه جلوگیری می کند.

نمونه های استابلایزر

1. سرو موتوری

این دستگاه به جای رله از ترانس استفاده می کند. روی ترانس حاروبک قرار گرفته است که این دو کاملا هوشمند در شرایط ایجاد نوسان جریان برق شهری، تغییرات در ولتاژ اصلاح می شود و در نتیجه خروجی بهینه می شود. این مدل به خاطر داشتن عملکرد مکانیکی، کمی در اصلاح ولتاژ خروجی ناگهانی برق شهری، تأخیر دارد و این می تواند به عنوان یک ایراد قلمداد شود. در نتیجه بهتر است در مناطق صنعتی و نواحی گرمسیر که میزان مصرف برق کولر های گازی بسیار بالاست، استفاده نشود.

2. رله ای

در این مدل دستگاه استابلایزر با داشتن ترانس و رله می تواند ولتاژ ورودی را به شکل پله ای مدیریت و اصلاح کند. تثبیت ولتاژ خروجی در این دستگاه بسیار به رنج استاندارد نزدیک می باشد.

نکته: هیچ دستگاه استابلایزری نمی تواند تغییرات فرکانس برق شهری را اصلاح کند و هیچ کنترلی بر روی این جریانات ندارد. تنها می توانند ولتاژ ورودی را به وسایل برقی شما کنترل کنند به همین علت به آنها تثبیت کننده می گویند نه اصلاح کننده.

امتیاز 4 از 1 رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × دو =

دکمه بازگشت به بالا