نحوه چیدمان و مرتب سازی کابل ها و تجهیزات رک سرور

نحوه چیدمان و مرتب سازی کابل ها و تجهیزات رک سرور

درکنار بسیاری مسائل ظاهری و مهم مرتبط با دنیای تکنولوژی گاهی برخی نظم دهی ها و مدیریت های داخلی نیز به همان اندازه ارزشمند می شوند. سازمان دهی و آرایش منظم کابل ها داخل رک سرور تجهیزات شبکه های مختلف مانند پچ پنل ، سوویچ و… موضوعی است که امروز بدان پرداخته ایم. مسئله ای که تمام نصاب های شبکه های کامپیوتری و تکنیسین های با مشاغل مرتبط را به خود مشغول ساخته است. در ادامه با طیف نیوز همراه باشید… .

به چه علت سازماندهی کابل ها امری ضروری است؟

پاسخ این پرسش بسیار روشن است. قطعا هیچ تکنیسین و یا کاربری دوست ندارد در اثر وضعیت آشفته داخلی سیستم، دچار مشکل شود. زمانی که کابل ها در هم تنیده و نامرتب باشند در صورت بروز هرگونه مشکل، تعمیر یا اتصال مجدد در آن وضعیت بسیار دشوار خواهد بود. همچنین یک چیدمان صحیح در رک و مدیریت آن امنیت سخت افزاری را افزایش می دهد.

برای مثال

تصور کنید کلاف ها به صورت در هم پیچیده و سردرگم راهی برای عبور جریان هوا باقی نمیگذارند. اما اگر همین نخ ها قسمت بندی شوند و با فواصل منظم به صورت دسته ای چیده شوند، به چه میزان فضا برای عبور هوا باز می شود. تجهیزات تحت شبکه نیز به همین شکل هستند. اگر چینش کابل های رک سرور درست مدیریت شود هوا نیز جریان مناسبتری خواهد داشت. و بروز مشکلات احتمالی نیز به حداقل می‌رسند.

قبل از شروع دسته بندی کابل ها به موارد زیر دقت کنید.

بررسی کلی

به طور معمول میانگین پهنای رک در اغلب استفاده های آی تی حدوداً نوزده اینچ یا 48 سانتی متر است. البته میزان عمق قابلیت تغییر دارد. ارتفاع نیز به واحد های 1.75 اینچی و یا 4.45 سانتی متری به نام U تقسیم می گردد. برای مثال چهل و دو U یعنی چهل و دو واحد رک. این بدان معناست که چنین قفسه ای برای سازماندهی تجهیزات تا 42U قابلیت سازگاری دارد. در نتیجه مهمترین قدم تهیه مناسب ترین قفسه سرور است.

برنامه ریزی

ابتدا پیش از آنکه هر یک از تجهیزات شبکه را در محل خود جایگزین کنيد، برای چیدمان در رک سرور برنامه ریزی کنید. باید مشخص شود که هر یک از اجزا در چه ناحیه ای جاسازی شوند. پیشنهاد می کنیم برای هر آنچه قصد انجام آن را دارید نقشه کشی کنید. نقشه و طرح اولیه باعث می شود، پس از سوار شدن اجزا دیگر شاهد جابه جایی و تغییر وضعیت و آشفتگی در چیدمان نباشید. به طور مثال جهت برنامه ریزی و طرح نقشه مناسب تجهیزات سنگین تر مثل باتری ها را در قسمت پایین تر قرار دهید.

سازماندهی کابل های درونی

برای بهره مندی بهتر از سوییچ های با سایز بزرگتر و درگاه های مختلف از پچ پنل برای کابل ها در رک استفاده می گردد. در غیر این صورت از لایه ی سوویچ در قفسه به جای پچ پنل برای نصب استفاده می شود. در واقع پچ پنل وظیفه کنار هم گذاری و مرتب سازی سیم ها را برعهده دارد. معمول ترین گزینه پچ پنل بیست و چهار پورتی است که تنش کابل در شبکه را به حداقل می رساند. در کابل کشی های با تراکم بالا از سایر ابزار ها مثل: دیریت کننده افقی و عمودی و کمربند و برچسب ها نیز استفاده می شود.

کاهش دما

یک مبحث بسیار مهم در دنیای تجهیزات کامپیوتری بالا رفتن دمای قطعات است. بالا رفتن دما علاوه بر افزایش مصرف برق تجهیزات را نیز تلف می کند. سیم کشی های نا منظم و پراکنده جریان هوا را محبوس کرده و در نتیجه باعث افزایش دمای محیط می شوند. جهت جلوگیری از این وضعیت استفاده از کابل های برق و کابل های سرهم بندی مؤثر واقع خواهند شد.

آشنایی با لوازم جانبی جهت تنظیمات و سامان دهی تجهیزات شبکه

مدیریت کننده کابل افقی

برای ایجاد مسیر دهی مناسب پچ از تجهیزات قفسه و کاهش آسیب های احتمالی این نوع مدیریت کننده ها بسیار پرکاربرد هستند. در پچ پنل های مسطح یا سوییچ های شبکه وقتی کابل ها به صورت عمودی از پایین یا بالا می آیند، این ابزار بین قسمت کابل کشی و سوییچ محل گذر بسیار مناسبی برای پچ کوردها ایجاد می کند.

مدیریت کننده کابل عمودی

از این ابزار برای سازماندهی پچ کورد های ناپایدار و همچنین سیم های قطور استفاده می شود. همچنین برای دسترسی بهتر به اجزای داخلی از پشت قفسه می توان از این مدیریت کننده در شرایط معلق در مناطق بین رک ها استفاده کرد.

پچ پنل

جهت صرفه جویی در مکان و بیشترین بهره مندی از مکان و وصل کردن سیم ها با حداکثر تراکم می توان از این پچ ها بهره مند شد. این شرایط می تواند بروز هر گونه مشکل یا اشتباه در زمان نصب و کابل کشی و هزینه های مرتبط با این خطاها را کاهش دهد. پچ ها دو نوع مسی و فیبری دارند.

کمربند ها و لیبل ها

بهتر است از لیبل ها یا شناس برگ ها برای دسته بندی کابل ها استفاده شود. با این عمل تایم تلف شده برای تعمیر و برطرف کردن مشکلات به حداقل می رسد. وقتی وضعیت داخلی نامنظم باشند دنبال کردن یک کابل کاری بس طاقت فرسا و زمان بر خواهد بود. کمربند های کابل با رنگ بندی و جنس بدنه مختلفی موجود هستند. در قفسه های رک جنس لاستیک از تسمه ای پرطرفدار تر است. چراکه یک بار مصرف نبوده و همچنین به کابل ها آسیب خیلی کمتری می زنند.

پاسخ به پرسش های متداول

در سرهم بندی تجهیزات داخلی رک سرور برای ایجاد فضای لازم عبور جریان هوا حتما باید با فاصله در کنار هم قرار گیرند و یا پهلو به پهلو بودنشان کفایت می کند؟
زیاد نگران این موضوع نباشید. اکثر این قفسه ها به نحوی برنامه ریزی شده اند که جریان هوا را عبور دهند. بدین صورت که از بخش جلویی هوا را وارد و از بخش پشتی خارج می کنند.

در تجهیزات کوچک مثل روتر ها چگونه می توانند بهترین سرهم بندی کابلی را داشت.
در این تجهیزات برای تسهیل امور از طبقه استفاده کنید.

تجهیزات مختلف در قفسه به چه سمت باید قرار گیرند؟ جهت ها یکسان باشد یا متفاوت؟
قطعا بهتر است که تمام تجهیزات را رو به یک سمت قرار دهید. علت این امر این است که جریان هوای گرم حاصل از هر یک از تجهیزات به یکدیگر برخورد نکند و کاهش دما سریعتر و آسانتر انجام گیرد.

کمی بیشتر درباره نحوه استفاده از پچ پنل ها راهنمایی کنید؟

بهتر است همه اجزا در قفسه وارد پچ شوند. سپس پچ کورد های کوتاه از پچ پنل به سوییچ ها بهترین کار است. به طور کل هر آنچه که از فضای بیرون اتاق سرور وارد می شود، قبل از ورود بهتر است به سوییچ پچ شود. با این کار حتی وقتی سیستم بزرگتر شود برطرف کردن اشکال ها و نواقص راحتتر صورت گیرد و عمل نگهداری نیز آسانتر صورت گیرد.

امتیاز 4 از 1 رای