آشنایی کامل با اسکنر ها و نحوه عملکرد آنها

آشنایی کامل با اسکنر ها و نحوه عملکرد آنها

یکی از قطعات جانبی مربوط به کامپیوتر اسکنر ها هستند که به عنوان ورودی داده ها در کامپیوتر عمل می کنند. در این بخش میخواهیم نحوه کارکرد این دستگاه و مشخصات و انواع آن را بررسی کنیم. با طیف نیوز همراه باشید… .

اهمیت عملکرد scanner

اگر یک عکس چاپی یا کاغذ سند دست نویسی دارید که میخواهید به صورت فایل آن را در کامپیوتر ذخیره داشته باشید می توانید آن را در دستگاه پویشگر اسکن کنید و پس از آن به راحتی فایل را ذخیره و حتی برای دیگران به اشتراک بگذارید. در واقع کاربرد اصلی اسکنر ها این است که کاغذ های چاپی ما را دیجیتالی کنند و به فایل های قابل انتقال با همان کیفیت متن و تصویر تبدیل کنند. شما همچنین می توانید پس از اسکن عکس مورد قدیم علاقه تان آن را ویرایش و یا فتوشاپ کنيد و با ادیت کیفیت تصویر، آنرا ذخیره کنید، کاری که قبلا روی عکس کاغذی امکان پذیر نبود.

scanner چگونه اسکن می کند؟

نحوه عملکرد اسکنر ها با یکدیگر کمی تفاوت دارد اما در کل می توان گفت وجه اشتراکاتی نیز در چگونگی کارکرد آنها وجود دارد که در این بخش از طیف نیوز به اختصار به بررسی فعالیت های پویشگر های رومیزی خواهیم پرداخت.

پس از اینکه برگه اسکن شونده ورودی را روی صفحه شیشه ای Scanner قرار دادیم قسمت متحرکی به نام هد از زیر صفحه شیشه ای شروع به پویش تمام سطح قابل اسکن می کند. این هد برای انجام مراحل ابتدایی اسکن دارای لامپ، چند آئینه و یک لنز است. لامپ وظیفه دارد نوری به سند جهت روشن تر کردن آن بتاباند، این نور سپس به تصویر قابل اسکن به آینه اول و به ترتیب آینه های بعدی میتابد. آینه آخر تصویر را به لنز و سنسور تصویر منتقل می کند. این حسگر وظیفه دارد تا جزء جزء فتون های نوری را تبدیل به بار الکتریکی کند و در نهایت تمام آن ها که سیگنال نامیده می شوند را به کامپیوتر منتقل می کند.

بخش داخلی درب اسکنر دارای یک صفحه سفید رنگ است که موجب می شود تفکیک پذیری بخش های مختلف و مرزهای عکس و سند به خوبی انجام گیرند و رنگبندی یک دست در بک گراند تصویر یا سند ایجاد می کند و تصویر با وضوح کامل توسط پویشگر اسکن می شود. مسلما هر آنچه جزء جزء قطعات داخلی دستگاه Scanner باکیفیت تر باشند کیفیت فایل اسکن شده نهایی نیز بیشترخواهد بود. واحد وضوح تصاویر در scanner ها DPI نام دارد که تعداد نقاط یا همان ریز نقاط تصویر در هر اینچ را معین می کند.

پویشگر ها چند نوع دارند؟

مسطح رومیزی

این مدل ها مناسب برای اسکن برگه هایی با ابعاد A4 هستند و مناسب برای کارکرد های خانگی یا شرکت های کوچک هستند. طبیعتا کیفیت تصویر اسکن شده در آن در مقایسه با نمونه های بزرگ تر پایینتر است.

شیت فید

پویشگر های sheetfed سایز و ابعادی کوچکتر از مدل تخت رومیزی دارند جرا که احتياجی نیست برگه روی دستگاه قرار گیرد، این برگه وارد Scanner می شود. یعنی به جای اینکه هد حرکت کند کاغذ خود برای اسکن شدن جا به جا می شود. البته احتمال دارد در آخر بر کیفیت تصویر نهایی اثر منفی بگذارد.

فیدر

اسکنر هایی که برای مصارف بیشتر و برای کمپانی های بزرگتر ساخته شده اند با نام پویشگر اسناد معروف هستند. این scanner ها برگه را با کمک نیروی موتور و حرکت غلطک ها به داخل خود می کشند و شروع به اسکن می کنند. علاوه بر این شما می توانید در این دستگاه با کمک قسمت خاصی که دارد اسناد را به شیوه اسکنرهای تخت اسکن کنید.

فیلم و اسلاید

این نوع از دستگاه های پویشگر نگاتیو عکس ها، اسلاید ها و حتی عکس های رادیولوژی را اسکن می کنند و همچنین می توانند عکس ها را از روی فیلم ها و نگاتیو ها بخوانند این نحوه عملکرد طبیعتا دستگاه را خاص می کند و قیمت آن نیز به مراتب بالاتر خواهد بود.

نقشه و پلاتر

برخی اسکنر ها می توانند نقشه های بسیار بزرگ با پهنا و عرض زیاد با ابعاد A3 و حتی بیشتر را اسکن کنند به این صورت یک یک قسمت کاغذ را با کمک غلطک ها میگیرند و و از میان هد عبور می دهد و تا پایان تمام قسمت ها را scan می کند.

یدوی و قابل حمل

این نمونه سایز یسیار کوچک به اندازه یک خودکار دارند و به راحتی قابل حمل و جا به جایی هستند. البته کیفیت عملکرد در آن چندان بالا نیست. این اسکنر ها نوشته های یک کتاب را به صورت خط به خط اسکن می کنند، البته نمونه های بزرگتر آنها نیز موجود است که باید Scanner را بطور کامل روی برگه کتاب بکشید تا فرآیند اسکن صورت گیرد.

امتیاز 5 از 1 رای