آموزش کامپیوترحافظه ذخیره سایزسخت افزار

راهنمای خرید هارد اینترنال

راهنمای خرید هارد اینترنال

در این مقاله قصد داریم تا با ارائه مطالبی در خصوص هاردهای داخلی سیستم های کامپیوتری؛ شما را در زمان خرید یک هارد اینترنال یاری کنیم. با طیف نیوز همراه باشید… .

هارد Internal چیست؟

هارد اینترنال همان هارددیسک داخلی سیستم های کامپیوتری است که از طریق رابط SATA به مادربرد وصل می شود. این نوع هاردها دارای دو نوع HDD و SSD می باشد. تفاوت این دو نوع هارد در قیمت، سرعت و ظرفیت آن ها است. هاردهایHDD  ظرفیت بالاتری نسبت به هاردهای SSD دارند اما در عوض در بخش سرعت و قیمت، هاردهای SSD سرعت و قیمت بالاتری نسبت به هاردهای HDD دارند.

هارد اینترنال

سرعت بیشتر هاردهای SSD به این مربوط می شود که، در ساخت این نوع هاردها از قطعات مکانیکی استفاده نشده است و در نتیجه این موضوع باعث افزایش سرعت هارد شده و مصرف انرژی آن هم به دلیل نبود اصطکاک بین قطعات مکانیکی کم می شود. پس اگر می خواهید سیستم شما دارای سرعت بیشتری باشد و همچنین انرژی کمتری مصرف کنند، به فکر تهیه هاردهای SSD باشید؛ اما اگر ظرفیت هارددیسک برای شما اهمیت دارد، باید از هاردهای HDD استفاده کنید.

در هنگام خرید هارددیسک داخلی به نکات زیر توجه کنید:

سایز هارد درایو

هارد اینترنال در دو سایز، 3.5 و 2.5 اینچ عرضه می شوند. لپ تاپ های موجود در بازار معمولا از هارد درایوهای 2.5 اینچی پشتیبانی می کنند. هاردهای SSD نیز به دلیل نداشتن قطعات مکانیکی، در سایز 2.5 اینچی ارائه می شوند اما بعضی از تولیدکننده ها، هاردهای SSD 3.5 اینچی نیز تولید می کنند.

رابط هارد Internal

ما برای اتصال هارد درایو به مادربرد، از یکسری رابط هه استفاده می کنیم. هارددیسک هایی که در چند سال اخیر تولید شده اند، مجهز به رابط SATA می باشند؛ اما در صورتیکه سیستم شما قدیمی است، احتمالا از اتصال دهنده های IDE پشتیبانی می کند. شما می توانید با استفاده از یکسری رابط ها، IDE مادربرد را به SATA و بلعکس تبدیل کنید. رابط های IDE به دلیل داشتن کابل های متعدد، فضای زیادی از کیس را اشغال می کنند اما در عوض رابط SATA، به دلیل فشرده شدن کابل های بین مادربرد و هارد اینترنال ، فضای داخل کیس از نظم خوبی برخوردار است.

ظرفیت هارددیسک

در صورتیکه شما به فضای زیادی برای ذخیره کردن اطلاعات احتیاج دارید، باید در هنگام خرید به ظرفیت هارد اینترنال توجه کنید. ظرفیت هارد درایوها از 64 گیگابایت شروع شده و تا چند ترابایت می رسد. هانطور که اشاره کردیم، اگر به فضای زیادی احتیاج دارید، به فکر تهیه هارد Internal دو ترابایت به بالا باشید و در غیر اینصورت ظرفیت هایی بین 512 گیگابایت تا یک ترابایت برای شما مناسب است.

سرعت چرخش

هارد اینترنال

همانطور که در بالا اشاره کردیم، هارددیسک های HDD دارای قطعات مکانیکی هستند و سرعت ذخیره سازی و یا ریکاوری اطلاعات به سرعت حرکت این قطعات بستگی دارد. اگر می خواهید از سیستم خود برای کارهای حجیم استفاده کنید، حتما در زمان خرید به سرعت هارد اینترنال توجه کنید که از سرعت چرخش بالایی برخوردار باشد. RPM واحد سرعت در هارد دیسک ها می باشد که از هزار دور در دقیقه شروع و تا چندین هزار دور در بازار موجود می باشد.

حافظه کش

هارد درایو های اینترنال به حافظه کش مجهز هستند که یکسری از اطلاعات به طور موقت در آن ذخیره می شود. در برخی از مواقع پردازنده سیستم به این اطلاعات احتیاج دارد و با استفاده از این حافظه کش به پردازش آن ها می پردازد. اگر می خواهید در زمان انجام چندین برنامه دچار افت سرعت نشوید، حتما به حافظه کش هارد اینترنال توجه کنید.

سرعت سرچ اطلاعات

شما حتما به اطلاعات ذخیره شده خود نیاز خواهید داشت، پس حتما زمانی برای دستیابی به آن اطلاعات شروع به سرچ آن می کنید، در این هنگام است که سرعت سرچ هارد اینترنال به چشم می آید. این سرعت سرچ رابطه مستقیمی با سرعت چرخش هارددیسک دارد.

امتیاز 3 از 2 رای

نوشته های مشابه

‫18 نظرها

  1. بازتاب: Web Hosting

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه + هفده =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا