اینترنت و شبکهفناوری

تفاوت کابل شبکه indoor و outdoor در چیست؟

کابل شبکه outdoor، به کابلی گفته می‌شود که در محیط‌های خارجی مورد استفاده می‌شود و کابل شبکه indoor به کابلی گفته می‌شود که در محیط‌های دارای سقف و در داخل ساختمان‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این مقاله به معرفی کابل شبکه indoor و outdoor خواهیم پرداخت و تفاوت کابل شبکه indoor و outdoor را بررسی خواهیم کرد.

معرفی کابل شبکه Outdoor

این کابل‌های شبکه می‌توانند در شرایط محیطی و فیزیکی متفاوتی مانند بارش باران، باد و طوفان، برف و… از خود محافظت کنند و با نام کابل‌های شبکه Outdoor شناخته می‌شوند.

کابل شبکه Outdoor در در مقابل گرد و خاک و طوفان، گرما و سرما، رطوبت هوا، اشعه UV خورشید، موجودات زنده مانند حشرات و جانوران و هر عامل خارجی که موجب صدمه وارد شدن به کابل می‌شود، از خود مقاومت زیادی نشان می‌دهند. کابل outdoor از نظر ظاهری، ضخیم تر و وزن آن کم‌تر است.

همچنین این کابل طوری طراحی شده است که در برابر آب نیز دچار آسیب نمی‌شود و تحمل تمام شرایط محیطی و فیزیکی و جوی را دارد.

این کابل ها دارای روکش نهایی بسیار مقاوم هستند. این روکش معمولا از جنس PVC و یا PE ساخته می‌شوند. کابل‌های شبکه با روکش PVC توانایی تحمل دمایی در محدوده مثبت ۶۰ تا منفی ۱۰ درجه را دارا است. کابل‌های شبکه با روکش PE  می‌توانند محدوده دمایی مثبت ۶۰۰ تا منفی ۵۵ را تحمل کنند.

این نوع از کابل‌های شبکه در دو نوع یک روکش و دو روکش به بازار عرضه می‌شوند و رنگ آن‌ها معمولاً به رنگ مشکی است. این ویژگی به تفاوت انواع کابل شبکه اشاره دارد. از کابل شبکه Outdoor برای نصب دوربین مدار بسته در بیرون ساختمان، برای اتصال به دستگاه مرکزی استفاده می‌شود.

معرفی کابل شبکه indoor

معمولا کابل شبکه indoor را از جنس‌های متنوعی می‌سازند. کابل شبکه Indoor معمولا مناسب محیط‌های دارای سقف هستند که در داخل ساختمان‌ها قرار می‌گیرند. این کابل‌ها از نظر ظاهری شبیه به کابل‌های شبکه Outdoor هستند، با این فرق که مقاومت آن‌ها به نسبت کابل‌های خارجی کم‌تر است و در برابر عوامل محیطی نمی‌توانند از خود محافظت کنند که بارز ترین تفاوت کابل شبکه indoor و outdoor محسوب می‌شود.  به همین دلیل استفاده از آن‌ها در محیط‌های خارجی باعث به وجود آمدن عدم پایداری در شبکه می‌شود. روکش کابل شبکه indoor معمولا از نوع PVC و یا LSZH است که هالوژن فری نیز نامیده می‌شود.

ساختار کابل شبکه‌ Outdoor و Indoor

بخش‌های ساختار اصلی کابل‌های شبکه به  شرح زیر تقسیم است:

  • پوشش بیرونی کابل
  • جداکننده چهار زوج سیم مسی در هم پیچیده شده
  • چهار زوج سیم مسی در هم پیچیده شده

کابل شبکه‌ Outdoor ‌و Indoor می‌توانند اجزای مختلفی تشکیل شوند که این اجزا به نوع و جنس آن بستگی دارند و تفاوت کابل شبکه indoor و outdoor را نشان می‌دهند؛ ولی به طور کلی تمام موارد زیر در ساختار آن‌ها استفاده می‌شوند:

  • به کار گیری شیلد و فویل: در واقع وظیفه شیلد و فویل این است که تمام نوسانات الکتریکی اضافی را برطرف کند.در بعضی از کابل‌های شبکه امکان دارد میان فویل و زوج‌های در هم پیچیده شده، سطحی جدا کننده قرار گرفته باشد.
  • cross – web : یک قطعه پلاستیکی است که باعث می‌شود تمام زوج‌های در هم پیچیده شده از یکدیگر جدا شوند، در غیر این صورت زوج‌ها روی یکدیگر تأثیر می‌گذارند و نویز پدیدار می‌شود.
  • زوج های در هم پیچیده شده: کار زوج‌های در هم پیچیده شده ارسال و دریافت داده‌ها می‌باشد و در مجموع دارای هشت رشته سیم هستند.
  • پوشش بیرونی کابل: بیرونی‌ترین لایه کابل شبکه این روکش است که آن را در برابر ضربه، پوسیدگی و هرگونه آسیب خارجی دیگری محافظت می‌نماید.

بعضی از کابل‌های شبکه خروجی طوری طراحی شده است که چهار زوج سیم با استفاده از یک لایه جدا کننده که از جنس پلاستیکی ساخته شده است، از یکدیگر جدا می‌شوند. اطراف تمامی این زوج‌ها، یک لایه پلاستیکی نازک که جنس داخلی آن آلومینیومی است و یک توری که از جنس فلز است، قرار گرفته است و در لایه آخر نیز با استفاده از یک روکش پلاستیکی که خارجی‌ترین لایه کابل است، از آن محافظت می‌شود.

کابل شبکه sftp یک نمونه از کابل شبکه Outdoor است که در ساختارش روکش فلزی استفاده شده است. از این روکش برای محافظت در برابر نویز‌های محیطی مثل فشار برق قوی برای محافظت از داده‌ها استفاده می‌شود و به تفاوت انواع کابل شبکه به خوبی اشاره دارد.

تفاوت کابل شبکه indoor و outdoor

کابل شبکه indoor و outdoor

تفاوت انواع کابل شبکه می‌تواند به شرح زیر باشد:

کابل شبکه Outdoor معمولا در خارج از ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای شبکه‌هایی مناسب‌تر است که بخشی از آن‌ها در محیط خارجی قرار دارند.

کابل شبکه indoor مخصوص محیط‌های داخلی ساختمان است. بنابراین مقاومت فیزیکی آن به نسبت کابل‌های Outdoor کم‌تر است.

ساختار LAN  کابل شبکه indoor و outdoor با هم متفاوت هستند. کابل شبکه outdoor معمولا از یک روکش PE یا  PVC و یک روکش محافظتی Steel Armorded و یک لایه شیلد سیمی ساخته شده است. این لایه ها وظیفه محافظت از کابل در برابر عوامل زیست محیطی را برعهده دارند.

ضخامت کابل‌های شبکه Outdoor نسبت به کابل‌های شبکه indoor بیش‌تر است؛ چرا که در این کابل‌ها لایه‌ها و محافظ‌های بیش‌تری به کار گرفته شده است.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های کابل شبکه indoor و outdoor قیمت و هزینه این کابل است. قیمت کابل شبکه Outdoor نسبت به قیمت کابل شبکه Indoor خیلی بیش‌تر است؛ زیرا این کابل دارای ویژگی‌های خاص و امنیت منحصر به فردی است که کابل شبکه Indoor از آن بی‌بهره است.

از تفاوت کابل شبکه indoor و outdoor می‌توان به نحوه کارایی این دو نوع کابل اشاره کرد. در واقع همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، کارایی هر کدام از این دو نوع کابل شبکه Outdoor و Indoor مشخص است.

اگر از کابل‌های Indoor در محیط‌های باز استفاده شود، این کابل‌ها به سرعت آسیب می بینند؛ زیرا عوامل محیطی روی آن‌ها اثر گذار هستند. علاوه‌ بر این، سرعت پوسیده شدن و اکسید شدن این کابل‌ها از کابل‌های LAN Outdoor بسیار سریع‌تر است

شباهت کابل شبکه Outdoor و Indoor

تفاوت کابل شبکه indoor و outdoor به طور مفصل توضیح داده شد. در این قسمت به شباهت‌های کابل شبکه Outdoor و Indoor می‌پردازیم:

  1. کاربردهای این دو کابل کاملا یکسان هستند. هر دوی آن ها در شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند و وظیفه هر دو کابل انتقال اطلاعات و اتصال چند دستگاه مختلف در شبکه را برعهده دارند.
  2. هر دوی این کابل‌ها از هشت زوج سیم در هم پیچیده شده تشکیل شده‌اند.
  3. این کابل‌ها می‌توانند دارای گروه‌های مختلفی باشند.
  4. روکش هر دو نوع این کابل‌های شبکه، می‌تواند از PVC باشد.
  5. نوع شیلد و محافظ این کابل‌ها در هر دو نوع داخلی و خارجی آن‌ها با هم اشتراک دارد. برای مثال می‌توان گفت: کابل شبکه Outdoor SFTP یک مدل کابل بسیار پرکاربرد است که در مدل‌کابل‌های شبکه Indoor نیز وجود دارد.
  6. شکل ظاهری کابل LAN در هر دو نوع Outdoor و Indoor تقریباً با هم شباهت دارند.

نتیجه گیری

فراموش نکنید که نویز شبکه نباید به هیچ عنوان روی انواع کابل outdoor و کابل شبکه indoor تاثیر منفی بگذارد. به این ترتیب خیلی مهم است که بتوانید این کابل‌ها را به شکل قابل قبولی و موجهی ارزیابی کنید و بهترین گزینه را برای کار خود خریداری نمایید. امروزه خرید هوشمندانه نیاز به کسب اطلاعات و دانش بالایی دارد که شما می‌توانید با مشاوره از کسانی که اطلاعات کافی در این زمینه دارند، به یک تصمیم منصانه دست یابید. با گسترش تکنولوژی در سال‌های اخیر، وضعیت شبکه تغییراتی داشته است که شما در این پست با مطالعه تفاوت کابل شبکه indoor و outdoor به هر آنچه در این زمینه نیاز دارید بدانید، دست می‌یابید.

امتیاز 0 از 0 رای

نوشته های مشابه

‫117 نظرها

  1. Hey! I know this is kinda off topic but I was wondering which blog platform are you using for this site? I’m getting tired of WordPress because I’ve had issues with hackers and I’m looking at options for another platform. I would be awesome if you could point me in the direction of a good platform.

  2. Hmm it seems like your site ate my first comment (it was extremely long) so I guess I’ll just sum it up what I had written and say, I’m thoroughly enjoying your blog. I as well am an aspiring blog blogger but I’m still new to the whole thing. Do you have any tips and hints for first-time blog writers? I’d definitely appreciate it.

  3. I don’t even understand how I stopped up here, however I assumed this post was good. I don’t recognize who you are however definitely you are going to a famous blogger for those who are not already. Cheers!

  4. Have you ever considered about including a little bit more than just your articles? I mean, what you say is valuable and all. Nevertheless think about if you added some great photos or video clips to give your posts more, “pop”! Your content is excellent but with images and clips, this website could certainly be one of the very best in its niche. Terrific blog!

  5. Hiya! I know this is kinda off topic however , I’d figured I’d ask. Would you be interested in exchanging links or maybe guest writing a blog article or vice-versa? My site addresses a lot of the same subjects as yours and I believe we could greatly benefit from each other. If you are interested feel free to send me an e-mail. I look forward to hearing from you! Superb blog by the way!

  6. I don’t know if it’s just me or if everyone else experiencing problems with your website. It appears like some of the text within your posts are running off the screen. Can someone else please comment and let me know if this is happening to them too? This might be a problem with my web browser because I’ve had this happen before. Thanks

  7. It’s a shame you don’t have a donate button! I’d most certainly donate to this fantastic blog! I suppose for now i’ll settle for book-marking and adding your RSS feed to my Google account. I look forward to fresh updates and will talk about this blog with my Facebook group. Chat soon!

  8. Today, I went to the beach with my kids. I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said “You can hear the ocean if you put this to your ear.” She put the shell to her ear and screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear. She never wants to go back! LoL I know this is entirely off topic but I had to tell someone!

  9. بازتاب: Get the facts
  10. With havin so much content do you ever run into any problems of plagorism or copyright
    infringement? My website has a lot of exclusive content I’ve either authored
    myself or outsourced but it looks like a lot of it is popping it
    up all over the internet without my authorization. Do
    you know any techniques to help stop content from being ripped off?
    I’d genuinely appreciate it.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده + 1 =

دکمه بازگشت به بالا