اینترنت و شبکهفناوری

همه چیز راجع به تست فلوک

تسترهای مختلفی برای ارزیابی عملکرد، سرعت و اطمینان از قطع نبودن کابل شبکه بعد از کابل کشی شبکه،  وجود دارد. هر کدام از این تسترها، اطلاعات مختلفی به ما قرار می‌دهند. در این پست به بررسی انواع مختلف تست‌ فلوک کابل شبکه شبکه پرداخته‌ایم.

تست فلوک برای کابل های اترنت

تست کابل شبکه با تستر و تست کابل شبکه بدون تستر، از تکنولوژی‌هایی است که در کابل کشی استفاده می‌شود. از این میان تست فلوک از جمله تست‌های صنعتی است که با آنالیز کردن پیوندهای فیزیکی در کابل‌های اترنت، اطلاعات زیادی را را در اختیار ما می‌گذارد که نشان دهنده آن است که این کابل‌ها از استانداردهای مورد نظر، برخوردار باشند. این آزمایش اطمینان کافی را نسبت به کابل‌های شبکه ایجاد می‌کند و عملکرد کابل‌های شبکه را تا 33 درصد افزایش می‌دهد.

تست فلوک یکی از بهترین و پر آوازه‌ترین روش‌های تست شبکه است که از آن برای یافتن عیوب و اندازه‌گیری کیفیت کابل‌کشی استفاده می‌شود. توصیه می‌شود قبل از خرید کابل شبکه، بر روی کابل، تست انجام داد.

شرکت فلوک، به تولید مدل‌های مختلف تجهیزات اندازه‌گیری پرداخته است. این شرکت برای تست کردن کابل‌های شبکه، از دستگاه تست کابل به نام  Fluke cable analyzer استفاده می‌کند. دستگاه DTX-۱۸۰۰ و DSX-۸۰۰۰ از پرکاربردترین این دستگاه ها محسوب می‌شوند.

از مزایای تست کابل شبکه با تستر، در اختیار گذاشتن اطلاعات و خروجی‌های زیاد نسبت به سایر تسترها است. برای مثال این تست، می‌تواند علاوه بر ارزیابی و تجزیه و تحلیل کابل‌های شبکه، اطلاعات مفیدی در رابطه با ارزیابی تجهیزات و اتصالات در طول مسیر کابل کشی و پیوستگی‌های مسیر تهیه و در خود ذخیره نماید.

سرعت و کیفیت جابجایی اطلاعات بر روی بستر شبکه توسط این داستگاه اندازه گیری می‌شود. این تستر یکی از ابزارهای قوی اندازه گیری و تست ارتباطات کابلی بر روی شبکه‌های مختلف کامپیوتری است. با توجه به نوع وسیله، مقدار اطلاعاتی که انواع مختلف این تسترها در اختیار کاربران  قرار می‌دهد، متغیر است. یکی از اطلاعاتی که یک تستر خوب می‌تواند در اختیار کارشناسان قرار دهد، احتمال قطعی در طول مسیر و میزان متراژ شبکه می باشد .

اطلاعاتی که تست فلوک در اختیار کاربران قرار می‌دهد

اطلاعاتی که این نوع تسترها در اختیار کاربران می‌گذارند، به شرح زیر است:

  • تست کابل شبکه با تستر دقیق و کامل لایه فیزیکی شبکه که شامل کابل شبکه، کیستون پریز، پچ پنل و پچ کابل را شامل می‌شود.
  • تایید اصلی یا غیراصلی بودن تجهیزات پسیو شبکه که شامل کابل ، کیستون ، پچ پنل و پچ کابل است.
  • محاسبه متراژ دقیق کابل‌کشی‌ها و همچنین گزارش اشکالات اتصالات پچ‌پنل و کیستون در شبکه
  • گزارش قطع بودن یا ضعیف بودن شیوه اتصال رشته‌های کابل به کیستون در شبکه
  • گزارش وجود نویز و محل نویز در مسیر کابل‌کشی شبکه
  • گزارش وجود کشش یا خمش بیش از حد زیاد و محل آن در مسیر کابل‌کشی شبکه
  • گزارش سطح خلوص مس استفاده شده در کابل شبکه و تست مقاومت و اندازه‌گیری میزان رسانایی کابل
  • کیفیت اتصالات در کابل شبکه و گزارش وجود یا عدم وجود قطعی اتصال در کابل شبکه
  • میزان درصد خلوص مس به کار رفته در کابل شبکه
  • گزارش شیوه اتصال رشته‌های کابل به تجهیزات موجود در شبکه
  • تست محل دقیق کابل‌کشی شبکه

انواع تست فلوک

به طور کلی تست کابل شبکه به دو روش تست چنل و تست پرمننت انجام می‌شود و تحلیل نتیجه تست باید توسط کارشناس شبکه انجام شود.

  • تست چنل: این تست که به تست پچ کورد نیز نامیده می‌شود، به این شکل است که دو سر کابل شبکه را به کیستون وصل می‌کنیم و کابل را به کمک پچ کورد، به دستگاه تست فلوک اتصال می‌دهیم. تست پچ کورد، یکی از روش‌های اندازه‌گیری عملکرد شبکه در پچ کوردهای موجود در شبکه است. حتی اگر تجهیزات شبکه از بالاترین سطح عملکردی برخوردار باشند، انجام این آزمایش ضروری است. کابل‌های پچ شبکه از این تست عبور می‌کنند و از کارایی بالایی برخوردار هستند. این کابل‌ها برای قرارگیری در مرکرهای داده مناسب تر هستند و سطح بالایی از دوام و امنیت را به خود اختصاص داده‌اند. زیرا از تلفات و مشکلات داده‌ها جلوگیری می‌کنند . اتفاقی که در هنگام انجام آزمایش رخ می‌دهد، این است که در پچ کورد تست‌ها، سیم بین دو قطعه فلزی آزمایش‌گر قرار خواهد گرفت و آزمایش به این شکل انجام می‌شود .پچ کوردهای توانایی قرار گرفتن بیش از 10 متر در این تیترها را ندارند و باید به شکل مخصوصی آزمایش شوند .به همین خاطر است که آزمایش پچ کوردها، بیش‌تر برای تاییدشان بین رک‌های کنار هم در دیتا سنترها یا مراکز داده انجام می‌شوند.
  • تست پرمننت: تست فلوک پرمننت تستی کامل‌تر از تست چنل به شمار می‌آید. به این شکل که بعد از آن که کابل را به کیستون وصل کردیم، کابل را به کمک ماژول‌های پرمننت و دستگاه تست فلوک به دستگاه متصل کرده و تست را انجام می‌دهیم.

فراموش نکنید که اگر کابلی تست پرمننت را پاس کند، بدون شک تست چنل را نیز پاس خواهد کرد. اما قانونی برای برعکس آن وجود ندارد.

زمانی که می‌خواهیم سوکت یا کیستون به تست پرمننت بزنیم، باید از سالم و اورجینال بودن آن، مطمئن باشیم. در مواردی احتمال دارد کابل شبکه، دارای استاندارد بالایی باشد که در هنگام تست، کیستون شبکه یا پچ کورد استاندارد نباشد و جواب تست، گمراه کننده باشد.

تستر شبکه فلوک

تست فلوک

برای انجام این تست، ابزارهای بسیار زیادی وجود دارد. تست آماری پریزهای شبکه معمولا توسط تسترهای مشهور DSX-۸۰۰۰ ،DSX-۵۰۰۰ و DTX-۱۸۰۰ انجام خواهند شد.

نتیجه حاصل از این تست‌ها، به شکل یک گزارش به کاربر ارائه می‌شود. این گزارش، در دستگاه ذخیره خواهد شد و سپس در یک نرم افزار به خصوص، تحلیل و بررسی خواهد  شد. بعد از تحلیل، فایل نهایی به صورت فایل PDF و XML در اختیار ‌کاربران شبکه و کارفرماها قرار خواهد ‌گرفت.

تستر شبکه فلوک، دارای سرعت تست بالایی است و به تجهیزات خطایابی پیشرفته مجهز شده است. این تجهیزات تصاویر گراف رنگی را ارائه می‌دهند که پارامترهای مختلف مفهومی شبکه و فیزیکی را اندازه گیری می‌کنند.

 کابل‌هایی که تست فلوک را پاس می کنند

اغلب کابل‌هایی که از شرکت‌های معتبر به بازار عرضه شده‌اند، تست فلوک را پاس می‌کنند. نوع هدایت، نوع روکش کابل، شیلد به کار رفته در کابل از موارد بسیار مهمی هستند که می‌توانند بر روی نتیجه تست اثرگذار باشند.

نکات مهمی که در انجام تست فلوک به آن نیاز دارید

  • ابتدا دقت داشته باشید که شیوه تست فلوک به این صورت است که ابتدا باید روشن کنید، آیا کابل مورد نظر دارای شیلد است یا فاقد شیلد و این کابل در چه دسته‌ای قرار دارد؟
  • بعد از تعیین تنظیمات لازم بر روی دستگاه، نوع استاندارد مشخص می‌شود و گزارشات ذخیره شده را دستگاه بعد از تجزیه و تحلیل در نرم افزار مرتبط، به صورت پی دی اف و یا XML ارائه می‌دهد.
  • اگر تصمیم دارید کابل شبکه را در محلی استفاده کنید که مقدار حجم، سرعت و دقت انتقال اطلاعات برایتان از اهمیت بالایی برخوردار است، باید از کابل شبکه‌ای استفاده کنید که تست پرمننت را پاس کند.
  • معیار تست فلوک در دو نوع تست ذکر شده، باید برای پاس کردن تست کابل بالای ۹۰ متر در نظر گرفته شود. این تست قابلیت آزمایش در متراژهای مختلف کابل و شبکه را نیز دارا است.
  • کابلی کهبه‌وسیله فلوک پرمنت پاس می‌شود، بی شک می تواند تست فلوک چنل را هم پشت انجام دهد.
  • روش نصب سوکت در کابل‌های شبکه دارای شیلد و دارای فویل موضوعی است که از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر در کابل مورد نظر به درستی سوکت استفاده نشود، کابل تست را پاس نمی‌کند.
  • در شبکه‌های بزرگی مانند سازمان‌ها، ادارات، هلدینگ‌ها، دانشگاه ها، بانک‌ها و… از کابل شبکه و تجهیزاتی استفاده شود که تست پرمننت را می‌توانند پاس کنند.

قیمت تست فلوک

برای کابل و دیگر تجهیزات شبکه، هزینه انجام تست فلوک به صورت جداگانه محاسبه می‌شود. هزینه انجام آزمایش فلوک به عواملی مختلفی مانند محل انجام تست، پراکندگی تجهیزات شبکه، تعداد تست‌های انجام شده، پرمننت یا چنل بودن تست فلوک، انواع کابل‌های استفاده شده در شبکه و… بستگی دارد. همچنین قیمت دستگاه تست فلوک، به برند و کیفیت این دستگاه نیز بستگی دارد.

در پاسخ به این شوال که بهترین کابل شبکه که دارای تست فلوک باشد را از کجا می‌توان تهیه کرد، باید پاسخ دهیم که بهتر است تجهیزات شبکه و کابل‌های مورد نظرتان را از مراکز فروش معتبر و شناخته شده تهیه کنید. از مطرح‌ترین برندهای کابل‌های شبکه خارجی می‌توان به برندهای نگزنس، لگراند و بلدن اشاره کرد.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی تست کابل شبکه با تستر و تست کابل شبکه بدون تستر، تست فلوک، خصوصیات و روش کار آن‌ پرداخته شده است. همان‌طورکه می‌دانید انتخاب بهترین برند تست فلوک، در میان تنوع زیادی که از انواع آن در بازار موجود است، یکی از دغدغه‌های کاربران این حوزه است. شما می‌توانید با مشاوره از متخصیص ما، بهترین برند را شناسایی و خریداری کنید.

امتیاز 0 از 0 رای

نوشته های مشابه

‫128 نظرها

  1. After looking into a few of the blog posts on your site, I honestly like your way of blogging. I book-marked it to my bookmark site list and will be checking back soon. Take a look at my web site as well and let me know how you feel.

  2. I used to be recommended this website by way of my cousin. I am not positive whether this post is written by means of him as no one else recognize such detailed approximately my difficulty. You are amazing! Thank you!

  3. Howdy! I could have sworn I’ve been to this web site before but after browsing through some of the posts I realized it’s new to me. Anyhow, I’m definitely happy I discovered it and I’ll be bookmarking it and checking back frequently!

  4. Unquestionably believe that which you stated. Your favorite justification appeared to be on the internet the simplest thing to be aware of. I say to you, I definitely get irked while people consider worries that they plainly do not know about. You managed to hit the nail upon the top as well as defined out the whole thing without having side effect , people can take a signal. Will likely be back to get more. Thanks

  5. Heya this is somewhat of off topic but I was wondering if blogs use WYSIWYG editors or if you have to manually code with HTML. I’m starting a blog soon but have no coding knowledge so I wanted to get advice from someone with experience. Any help would be greatly appreciated!

  6. I’m impressed, I must say. Rarely do I encounter a blog that’s both educative and interesting, and let me tell you, you have hit the nail on the head. The issue is something that not enough folks are speaking intelligently about. I’m very happy that I stumbled across this in my search for something concerning this.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − هفده =

دکمه بازگشت به بالا