اینترنت و شبکهسخت افزارفناوری

اهمیت استفاده از رک شبکه

اهمیت استفاده از رک شبکه

در این مقاله می خوانیم که چرا باید از برخی تجهیزات شبکه مانند رک شبکه استفاده کرد. خصوصیاتی از جمله امنیت و طول عمر بیشتر، زیبایی و بسیاری موارد دیگر که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد. با طیف نیوز همراه باشید… .

اهمیت استفاده از رک

اگر شما نیز یک سرور روم دارید که چندین مورد از تجهیزات شبکه به طور نامرتب در آن قرار گرفته اند حتما باید به دنبال ایجاد تغییرات جهت افزایش سهولت دسترسی، امنیت بیشتر، و حتی زیبایی و نظم بیشتر تمام سخت افزار ها باشید. شاید بارها این موارد را از مدیران شرکت ها شنیده باشید، چنانچه با رک شبکه آشنا نشده باشند مدام به دنبال این سازماندهی ها و برقراری امنیت تجهیزات می باشند. در ادامه این بخش از طیف نیوز به چند مورد از کاربردهای rack در دیتا سنتر خواهیم پرداخت.

مدیریت جریان هوا

جریان مناسب و استاندارد هوا از مهمترین مواردی است که در سلامت سرور اهمیت دارد. به این صورت که اگر هر جسم یا اتفاقی از جریان مناسب هوا جلوگیری کند دمای سیستم بالا می رود و در نتیجه کارایی سخت افزار ها کاهش پیدا می کند. رک شبکه می تواند از این اتفاق جلوگیری کند. ممکن است با خود بگویید که سرور خود را روی میز و در محیطی سر باز قرار داده اید و نیازی به استفاده از رک سرور ندارید اما شاید به مرور زمان و با جا به جایی وسایل اتاق کارتان و یا حرکت میز به سمت دیوار و تغییر مکان جریان هوا در اطراف سرور محبوس شود و دستگاه با افزایش دما مواجه شود.

Rack به گونه ای طراحی شده است که خیال کاربر از بابت عدم افزایش دمای سیستم کاملا آسوده می شود و حداکثر جریان هوا را در شرایطی متعادل و با حفظ کامل امنیت تجهیزات داخل رک شبکه برقرار می گردد. پس اگر با توجه به شرایط اتاق سرور شما دما و جریان هوا برای تجهیزات اهمیت زیادی دارد حتما از یک رک سرور استفاده کنید که سیستم خنک کنندگی مناسبی داشته باشد.

نگهداری و مراقبت

تجهیزات مرتبا نیاز به بررسی، نگهداری و احیاناً تعمیرات دارند که اگر از rack استفاده کنید خیلی راحت می توانید به این اهداف برسید. علاوه بر این کابل ها سازماندهی می شوند و بدون خطر گره خوردگی و ایجاد بی نظمی داخل رک شبکه قرار خواهند گرفت. از آنجایی که رک سرور دارای چرخ جهت حرکت آسان می باشد، سرپرستان مربوطه به راحتی می توانند آن را تغییر مکان دهند و اقدام به تعمیر، تغییر و یا تعدیل تجهیزات بپردازند.

ایمنی

برخی تجهیزات شبکه نباید به راحتی در دسترس همگان قرار گیرند، تجهیزات شبکه و فیبر نوری و سرور طبیعتا باید جهت دسترسی کنترل شوند. اگر این قطعات داخل رک شبکه قرار نگيرند تمام کاربران می توانند با آنها در ارتباط باشند و این برای امینت سرور، مدیریت استانداردی نخواهد بود. به هر حال برای داشتن بهترین شرایط بهتر است قبل از خرید Rack با متخصصان مربوطه مشورت کنید و حتما نیاز های شرکتتان از نوع رک سرور و توقعاتتان از آن را بررسی کنید.

سرور روم

چنانچه شما یک شرکت بزرگ دارید و از تجهیزات و قطعات سرور زیادی استفاده می کنید و از رک سرور نیز هیچ استفاده اس نکرده اید قطعا یک اتاق سرور بسیار بزرگی نیاز دارید که طبیعتا نمی تواند بدون rack نظم ایده آلی داشته باشد. مدیریت این سرور روم پراکنده بسیار زمان گیر و دشوار خواهد بود. قطعا استفاده از رک شبکه این مشکلات را به دنبال نخواهد داشت و از کمترین فضا بیشترین استفاده خواهد شد طوریکه بیشترین سطح دسترسی به تجهیزات و بهترین آرایش نتیجه استفاده از Rack خواهد بود. پس با کمک رک سرور می توان فضای اتاق سرور را کاربردی تر استفاده کرد و در واقع فضا را بزرگ کرد.

امتیاز 0 از 0 رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × سه =

دکمه بازگشت به بالا