سخت افزار

منبع تغذیه چیست و مدل های مختلف آن چه ویژگی هایی دارند؟

منبع تغذیه چیست و مدل های مختلف آن چه ویژگی هایی دارند؟

اصلی ترین قطعه در کامپیوتر و در واقع قلب آن که نقش بسیار مهمی در کارکرد رایانه دارد، منبع تغذیه یا پاور ساپلای می باشد. در این بخش به معرفی و بررسی خوصیات این قطعه و انواع مختلف آن خواهیم پرداخت. با طیف نیوز همراه باشید… .

منبع تغذیه چیست؟

 

منبع تغذیه یا پاور ساپلای همانگونه که از اسمش پیداست منبعی برای تأمين انرژی الکتریکی برای یک یا چند سیستم کامپیوتری می باشد. پاور کامپیوتر نیرو و انرژی را از یک منبع دیگر دریافت کرده و با تغییر و تعدیل ولتاژ و فرکانس یک جریان انرژی مناسب برای کامپیوتر ایجاد می نماید. دیوایسی که کاملا رگولاتور باشد می تواند در نهایت ولتاژ خروجی با راندمان ثابتی را به دستگاه تغذیه شونده ارائه دهد.

معرفی انواع مختلف پاور کامپیوتر

خطی

پاور ساپلای خطی ابتدا دامنه برق متناوب ورودی را کم کرده، و سپس به کمک ترَنسفورمر کاهش دهنده، دامنه برق را با یک پل Diode هم سو می کند و در انتها با حذف ریپل جریان خروجی و ولتاژ را به بار یا کامپیوتر می دهد. این نوع منبع تغذیه به دلیل داشتن محدودیت های اختصاصی جهت تأمین جریان های انرژی زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرند. بیشتر استفاده از پاور بانک ها در مدارهایی است که حساس به نویز هستند.

سوئیچینگ

منبع تغذیه

این منبع تغذیه با داشتن تنظیم کننده جریان انرژی، کارایی بالایی در تغییر توان الکتریکی دارد. بازده بالا در این نوع پاور ساپلای بزرگترین مزیت آن محسوب می شود. این دستگاه تنها در نقاط قطع و وصل فعالیت دارد، توان مصرفی این نوع منبع به علت ناچیز بودن موجب بالارفتن میزان بازده انرژی می شود.

منبع تغذیه

از دیگر خصوصیات مثبت منبع تغذیه سوئیچینگ حجم و وزن کم آن و همچنین تلفاتی که به صورت گرما نشت می کنند می باشد.
از جمله معایب آن نیز می توان به مواردی همچون، ایجاد ریپل در فرکانس و هارمونیک آن، وجود تداخل الکترومغناطیسی و عدم ساده بودن مدار می توان اشاره کرد.

سیم کشی در پاور ساپلای چه خصوصیاتی دارد

از این باب یه نوع پاور کامپیوتر وجود دارد: ماژولار، نیمه ماژولار و غیر ماژولار

ماژولار

کابل ها در این نوع منبع تغذیه دارای سوکت در دوطرفشان هستند و از همین طریق نیز به دستگاه وصل می شوند. برای داشتن یک کامپیوتر با سیستم کیس مرتب داشته باشید این نوع دستگاه مناسب ترین نوع می باشد.

نیمه ماژولار

در این نوع پاور ساپلای برخلاف مدل ماژولار، نمی توان کابل برق Motherboard را از دستگاه جدا کرد. ولی دیگر کابل ها در هر دو سمتشان سوکت دارند و قابل جدا شدن هستند.

غیر ماژولار

منبع تغذیه

برای تشخیص این پاور بانک می توانید از ثابت بودن همه کابل های خروجی داخل بدنه و خروج تمام کابل ها به طور معمول تنها از یک حفره، متوجه مدل نیمه ماژولار شوید. با استفاده از این مدل در کیس شاهد تعدادی کابل خواهیم بود.

راهنمای انتخاب بهترین پاور کامپیوتر

در قدم اول باید به نوع، ورژن و مدل آن دقت کرد.
به مقدار برق مصرفی سیستم خود توجه کنید. به طور معمول ماکسیمم توان مصرفی در کامپیوتر ها چهارصد وات است، اما برای سیستم های با توان بالاتر میبایست از یک منبع تغذیه نسخه جدید و بالا و مطابق با کیس کامپیوترتان استفاده کنید.
دمای بالای اطراف کیس نشانه از تلفات بالا می باشد، پس توجه کنید حرارت علامت خوبی نیست. این مورد هم موجب اتلاف زیاد انرژی می شود و هم موجب از بین رفتن کابل های داخلی می شود.

برای داشتن یک پاور کامپیوتر بی سروصدا، مدلی را انتخاب کنید که روی آن یک فن دوازده یا چهارده سانتی متری نصب باشد.
نوسانات برق و همچنین میدان مغناطیسی و نویز ایجاد شده توسط منبع تغذیه کارایی و طول عمر آن را افزایش می دهد. پس چنانچه از چند کامپیوتر استفاده می کنید، برای کم کردن این تلفات بهتر است از پاور تعدیل ضریب توان و یا PFC دار به ویژه در حالت اکتیو پی اف سی استفاده نمایید.

امتیاز 5 از 1 رای

نوشته های مشابه

‫3 نظرها

  1. بازتاب: Going Here

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 + یک =

دکمه بازگشت به بالا