دسته‌بندی نشده

کابل ساتا چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

آشنایی با کابل Sata

کابل ساتا چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

کابل ساتا به انواع کابل هایی گویند که به استاتدارد IDE مربوط می شوند و برای انتقال اطلاعات حجیم 1.5 تا 6 گیگابایتی کاربرد دارد. در ادامه این بخش به معرفی بیشتر این استاندارد و کاربردهای کابل Sata خواهیم پرداخت. با طیف نیوز همراه باشید… .

استاندارد IDE مربوط به کابل ساتا حدود 20 سال پیش به منظور اتصال دستگاه هایی مثل درایو نوری و هارد به Motherboard ایجاد و منتشر شد. SATA به جای PATA به منظور متصل ساختن دیوایس های ذخیره ساز داخلی رایانه کاربرد دارد. با اتصال این دستگاه ها توسط کابل sata سرعت انتقال اطلاعات بسیار افزایش می یابد.

مشخصات کابل ساتا

کابل ساتا

کابل هفت پینی و بلندی است که هر دو سمت انتهایی آن صاف و نازک می باشد و عموما جهت مدیریت بهتر کابل با زاویه نود درجه ساخته می شود.
یک انتهای کابل Sata به یک پورت مادربورد دارای SATA وصل می شود و و سمت زاویه دار آن نیز به درگاه دستگاه ذخیره ساز وصل می شود.

به طور کلی کابل sata در کامپیوترهای شخصی، سیستم ذخیره ساز تحت شبکه در سطح ورودی و سرور های سطح ورودی کاربرد دارد.

کاربردها

انتقال اطلاعات از هارد به مادر برد

وصل کردن هارد داخلی به مادربرد رایانه و اطلاعات یکی از کاربردها و مزایای استفاده از کابل ساتا می باشد. نسخه یک، دو و سه کابل SATA به ترتیب اطلاعات را یک ونیم، سه و شش گیگابایت در هر ثانیه انتقال می دهند.

انتقال اطلاعات از هارد به هارد

چنانچه دو هارد دیسک در رایانه خود دارید از کابل Sata می توانید برای اتصالشان استفاده کنید. همچنین پورت های ساتا روی هارد دیسک ها به منظور مشخص شدن دیسک سخت اصلی و هارد ثانویه قابل تنظیم هستند.

هارد خارجی

اتصالات کابل ساتا در رابطه با هارد دیسک های خارجی نیز کاربرد دارند. ناگفته نماند که چون هارد خود نیز یک اتصال Sata دارد، این اتصال e sata یا ساتای خارجی نامیده می شود. هارد به eساتا در پست کامپیوتر وصل می شود و در داخل نیز اتصال داخلی با مادربرد برقرار می گردد.

مبدل

چنانچه بخواهید کابل قدیمی را به کابل ساتا تبدیل کنید و یا کابل sata را به اتقالی از نوعی دیگر تبدیل کنید می توانید آداپتور های مختلف موجود در بازار را تهیه کنید. برای نمونه اگر بخواهید که دیسک سخت را با کمک کابل یو اس بی استفاده کنید، مثلا درایو ها را پاک کنید یا از اطلاعات بکاپ بگیرید، می توانید یک آداپتور کابل SATA به یو اس بی تهیه کنید.

امتیاز 5 از 2 رای

نوشته های مشابه

‫12 نظرها

  1. You really make it appear so easy along with your presentation however I to find this topic to be really one thing which I feel I would never understand.
    It sort of feels too complex and extremely extensive for me.
    I am looking ahead in your subsequent post, I will attempt to
    get the grasp of it!

  2. بازتاب: automation testing tools
  3. بازتاب: Liberty Caps mushroom
  4. بازتاب: relax outcall massage

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا