اینترنت و شبکهفناوری

کابل Cat6 چیست؟ تفاوت آن با کابل های CAT6a و Cat6e

در این مقاله با کاربرد کابل های CAT6 و تفاوت آن با کابل های CAT5e, Cat6a آشنا می‌شوید

کابل CAT6 به عنوان یک کابل شبکه یا کابل لن شناخته می‌شود. این کابل دارای 4 زوج بهم تابیده است که می‎تواند تا سرعت یک گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی کند. پهنای باند بالای کابل کت 6 باعث می‌شود از آن در شبکه ادارای استفاده کرد. همچنین گزینه بسیار مناسبی برای کاربران خانگی است.

کابل‌ های CAT6 با شبکه‌های پر سرعت نظیر 10BASE-T, 100BASE-TX و اینترنت گیگابیتی سازگار است و همچنین با کابل های CAT5, CAT5e, CAT3  سازگاری معکوس دارد.

هر دو طرف کابل لن CAT6 معمولا دارای سوکت RJ45  هستند که برای اتصال دو دستگاه به  یکدیگر استفاده می‌شود.

در نظر داشته باشید که استفاده از سوکتی که از پهنای باند کابل کت 6 پشتیبانی می‌کند، اهمیت زیادی در سرعت آن دارد.

  • کابل لن CAT6 را میتوان مثل تمامی کابل های شبکه از نوشته روی آن شناسایی کرد.

کابل های Cat6 برای چه مواردی استفاده می شوند؟

معمولا از کابل های CAT6  برای اتصال یک کامپیوتر به روتر(مودم) یا سوییچ استفاده می‌شود. همچنین از آن برای اشتراک فایل‌ها در سطح شبکه و اتصال کامپیوتر به اسکنر یا پرینتر استفاده می‌شود.

کابل شبکه CAT6 چگونه کار می‌کند؟

کابل های CAT6  از اینترنت پرسرعت گیگابیتی(یک گیگابیت بر ثانیه) پشتیبانی می‌کنند. با این کابل‌ها می‌توانید سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه را، در فاصله 55 متری دریافت کنید.

کابل CAT6 چهار جفت سیم مسی دارد که از آن‌ها برای سیگنال دهی استفاده می‌کند. استفاده همزمان از این سیم ها باعث عملکرد بالای کابل می‌شود.

سایر مورادی که در مورد کابل های CAT6  باید بدانید شامل:

  • انتهای کابل Cat 6 از همان سوکت استاندارد RJ-45 مانند نسل های قبلی کابل های شبکه استفاده می‌کند.
  • کابل با متن نوشته شده، روی پوشش آن شناخته می‌شود.
  • نسخه توسعه یافته Cat 6 به نام Cat6a تا سرعت 10 گیگابیت در ثانیه را در فاصله بیشتر پشتیبانی می‌کند.

انواع کابل Cat6 فرکانس و حداکثر فاصله استفاده

کابل Cat6

دو نوع کابل CAT6  وجود دارد.

نوع کابل CAT6 فرکانس حداکثر فاصله استفاده
کابل استاندارد CAT6 250MHz 55 متر با سرعت 10 گیگابیت برثانیه
کابل شبکه CAT6a با شیلد 500MHz 10 گیگابیت سرعت تا 100 متر

تفاوت زوج‌های با شیلد(محافظ) و بدون شیلد چیست؟

بسته به محل نصب کابل Cat6 خود مثلا در یک کارخانه ممکن است مقادیر زیادی تداخل الکترومغناطیسی (EMI) داشته باشید. EMI می‌تواند از لامپ‌ها، دستگاه تهویه، چاپگرها، موتورها و ژنراتورها ایجاد شود.

کابل Cat6 به عنوان استاندارد از زوج‌های بهم تابیده استفاده می‌کند تا میزان تداخل را به حداقل برساند و نویز توسط تداخل الکترونیکی را کاهش دهد.

 دو نوع کابل زوج به هم تابیده داریم:

  • زوج به هم تابیده شیلددار (STP)
  • زوج به هم تابیده بدون محافظ (UTP).

کابل های CAT6(STP) با شیلد

کابل استاندارد CAT6 ممکن است برای برخی از محیط‌‌ها مناسب نباشد. برای حل این موضوع بهتر است از کابل های CAT6a استفاده کنید، چون دارای شیلد(محافظ)هستند.

این محافظ معمولاً به شکل یک فویل پیچیده شده در اطراف زوج‌های به هم تابیده (سیم‌های درون کابل) است.

به طور عمده، STP گران تر و سفت تر است و نصب آن را  نیز سخت تر می‌کند. جک‌ها و کوپلرهای مورد استفاده نیز نیاز به محافظ دارند که هزینه را بیشتر می‌کند.

کابل CAT6(UTP) بدون شیلد

UTP= Unshielded Twisted Pair

کابل های بدون شیلد CAT6(UTP) همان حالت استاندارد کابل هستند. پوشش آن‌ها بسیار معمولی است و لایه فویلی ندارند. البته تا حدودی از EMI  جلوگیری می‌کنند، اما در مقایسه با کابل های STP  عملکرد چندان خوبی ندارند.

کابل CAT6 برای چه کارهایی مناسب است؟

در نتیجه کابل شبکه CAT6 چیست؟ کابل CAT6 یک گزینه مقرون به صرفه برای نصب در خانه، شبکه‌های سازمانی، کارخانه و آزمایشگاه های الکترونیکی است. مشخصات دقیق، سرعت بالا درانتقال داده ها، کابل CAT6 را گزینه بسیار مناسبی می کند.

اگرچه کمی پرهزینه تر از Cat5e است، اما کابل Cat6 در فاصله طولانی تر از Cat5e قابل اعتمادتر است.

تفاوت بین کابل CAT6 و CAT5/5e چیست؟

اساساً به کیفیت، سرعت و قیمت بستگی دارد.

کابل CAT5 منسوخ شده و CAT5e جایگزین آن شده است. E در کابل CAT5e مخفف enhanced به معنی تقویت شده است. کابل های CAT5e می‌توانند حدودا با سرعت یک گیگابیت بر ثانیه کار کنند. در حالی که CAT6 به طور اختصاصی برای سرعت 1 گیگابیتی گواهی دریافت کرده است، در نتیجه سرعت بیشتری را نسبت به کابل CAT5 ارائه می‌دهد. Cat6 می تواند تا 250 مگاهرتز کار کند در حالی که Cat5e فقط می تواند تا 100 مگاهرتز کار کند. کابل CAT5e مقرون به صرفه‌تر است، سرعت‌های تقریباً مشابهی دارد و در رنگ‌های زیادی عرضه می شوند.

اگر به دنبال خرید کابل Cat6 هستید، در مقایسه بهتر است، اما برای آن هزینه بیشتری خواهید پرداخت. بسته به نیازی که دارید، باید یک کابل لن مناسب تهیه کنید.

تستر کابل CAT6 چیست؟

کابل Cat6

تسترهای کابل Cat6 ابزاری ضروری برای تست سریع و عیب یابی یکپارچه کابل های شبکه هستند.

آنها توانایی آزمایش و بررسی انواع کابل را دارند و می‌توانند درست یا نادرست وصل شدن کابل ها را نشان دهند.

به طور کلی قیمت تستر ها به عملکرد و کاربرد آن‌ها بستگی دارد.

کابل CAT6a(Augmented Category 6) چیست؟

Category a6 یک استاندارد کابل شبکه است که اغلب Cat6a نامیده می‌شود. A مخفف Augmented به معنای تقویت شده است. این استاندارد از انتقال مقادیر زیادی داده با سرعت بالا تا 500 مگاهرتز پشتیبانی می‌کند. این کابل تقویت شده دو برابر کابل معمولی Cat6 است. هر دو کابل Cat6 و Cat6a از زوج‌های به هم تابیده مسی تشکیل شده‌اند. فناوری کابل CAT6a از سرعت 10 گیگابیتی پشتیبانی می‌کند و در جلوگیری از تداخلات مزاحم بهبود یافته است. کابل Cat6a ممکن است ضخیم‌تر از کابل CAT5e باشد. این موضوع برای نصابانی که در حال اتصال به یک پچ پنل هستند، اهمیت بسیاری دارد.

استاندارد 6a کاملاً با کابل های شبکه Cat5e و  Cat6 اورجینال سازگار است.

کابل CAT6a در نسخه های SFTP، STP، FTP و UTP موجود است. نسخه UTP کابل Cat6a از زوج‌های به هم تابیده بدون محافظ ساخته شده است. هنگامی که کاربران کابل  FTP Cat6a را خریداری می‌کنند، کابلی با سیم‌های پوشانده شده توسط فویل، دریافت می‌کنند. کابل STP معمولاً همه زوج‌های خود را با محافظ مش احاطه کرده است. کابل های SFTP دارای محافظ دو لایه با محافظ کلی سیم ها و محافظ فویل هستند. کابل CAT6a شیلد دار برای جلوگیری از تداخل بهتر از CAT6 UTP (بدون شیلد) طراحی شده است.

سیستم کابل کشی CAT6a

با افزایش کاربران شبکه، استانداردی برای تقویت کابل ها به وجود آمد(مانند کابل CAT6a). کابل اصلی Cat6 زمانی که برای اتصالات 10 گیگابیتی استفاده می‌شود، محدودیت‌های در طول کابل دارد. به این صورت که نباید بیشتر از 55 متر برای سرعت 10 گیگابیتی از کابل های CAT6  استاندارد استفاده کرد. کابل CAT6  تقویت شده یا CAT6a بر این محدودیت ها غلبه می‌‎کند. کابل شبکه Cat6a همراه با عملکرد بهبود یافته، حداکثر طول 100 متری برای اینترنت 10 گیگابیتی دارد.

تفاوت بین کابل های CAT6، CAT6e و CAT6A چیست؟

کابل Cat6

قطعا برای شما سوال شده که کابل CAT6e  چیست؟ کابل CAT6e یک استاندارد واقعی نیست. کابل CAT6e توسط TIA یا هیچ سازمان یا کمیسیون معتبر دیگری اجرا یا واجد شرایط نشده است. CAT6e با CAT6 قابل مقایسه نیست زیرا از نظر فنی استاندارد ندارد. مقایسه صحیح بین کابل های CAT6 و CAT6A خواهد بود. کابل CAT6  نسخه اصلی و اروجینال و کابل Cat6a نسخه پیشرفته و تقویت شده است.

تفاوت بین کابل های شبکه Cat6 و Cat6A چیست؟

اغلب این سوال مطرح می‌شود که “آیا کابل Cat6A بهتر از Cat6 است؟” به طور کلی بر اساس عملکرد، پاسخ “بله” است. این بدان معنا نیست که قطعا کابل Cat6A انتخاب بهتری است. فاکتورهای زیادی برای مقایسه کابل های Cat6 و Cat6a وجود دارد. چند تا از تفاوت های اصلی شامل:

  • تجهیزات مورد نیاز
  • هزینه و سهولت نصب
  • در نظرگرفتن برای آینده

در ابتدا، یک مقایسه فنی بین کابل های Cat6 و Cat6a داریم:

شباهت‌ها:

  1. پشتیبانی از سرعت 10/100/1000 مگابیت بر ثانیه (مگابیت بر ثانیه) تا 328 فوت (100 متر)
  2. ساخته شده با هشت سیم مسی که دو به دو بهم پیچ خورده اند (زوج های به هم تابیده)
  3. دارای دو مشخصه رنگ با کد B یا 568A استاندارد TIA می‌باشند.
  4. جک هایی را برای نیازهای مختلف دارند.
  5. یک اسکلت داخلی به نام اسپلاین از جنس پلاستیک دارد تا جفت ها را از هم جدا کند.
  6. می تواند با شیلد(محافظ) یا بدون شیلد باشد.

تفاوت‌ها:

  1. کابل شبکه Cat6A با تلرانس‌های محکم‌تری نسبت به کابل CAT6 ساخته شده است. این بدان معنی است که سیم‌های مسی درون کابل محکم‌تر پیچ خورده‌اند. این کار به پچ پنل‎‌های با مشخصات بالاتر، جک های دیواری و کانکتورهای RJ45 نیاز دارد.
  2. سرعت Cat6A حداقل 500 مگاهرتز است. این موضوع سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه را، تا فاصله 100 متری ارائه می‌دهد. این در حالی است که حداکثر سرعت کابل های Cat6 250 مگاهرتز و سرعت آن در شرایط ایده‌آل 10 گیگابیت بر ثانیه تا فاصله 55 متری است.
  3. کابل Cat6A اغلب از سیم‌های مسی و جک‌های ضخیم‌تر استفاده می‌کند. این کار نصب کابل Cat6a را دشوار و قیمت آن را بالا می‌برد.

تجهیزات مورد نیاز

تعیین نیازهای کابل معمولا وابسته به تجهیزاتی است که در حاضر نصب شده‎‌اند یا در آینده نزدیک نصب خواهند شد. 99 درصد تمام تجهیزات شبکه از سرعت کابل 10 گیگابیتی تا 1 گیگابیتی بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند. برای آسانی انتخابتان، تجهیزات فعلی خود را بررسی کنید. آیا هیچ یک از تجهیزات شما نیاز به سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه دارد یا از آن پشتیبانی می‌کند؟! آیا برنامه‌ای برای ارتقاء تجهیزات خود برای پشتیبانی از این سرعت بالاتر دارید؟ اگر جواب شما “بله” است، باید از کابل CAT6a  استفاده کنید.

با این حال اکثر اوقات پاسخ “نه” است. در این صورت کابل CAT6a به هیچ وجه به درد شما نمی‌خورد و با آن انتخاب آن فقط برای خودت هزینه تراشی کرده‌اید.

هزینه و سهولت نصب

نصب کابل Cat6A با هزینه نصب کابل کت 6 بسیار متفاوت است. هنگام نصب کابل Cat6A برای دستیابی به سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه، افزایش هزینه ها فقط از طریق کابل کشی نیست. هزینه‌های اضافی به دلیل نیاز به سوئیچ‌هایی با کارایی بالاتر و سخت افزار شبکه اضافی است. شما نمی‌توانید با تغییر کابل یک بخش از شبکه، سرعت بسیار بالایی دریافت کنید مگر اقدام به تغییر و بروز کردن تمام تجهیزات شبکه کنید.

هزینه نصب نیز با کابل Cat6A افزایش می‎یابد. کابل Cat6A سنگین تر از کابل کت 6 است و انعطاف پذیری کمتری دارد. نصب آن نیاز به دقت و توجه بالا دارد. اگر تخصص کافی برای کابل کشی Cat6A ندارید، یک پیمانکار کابل کشی شبکه را توصیه می‎کنیم.

در نظر گرفتن ارتقاء برای آینده

دو شاخص اصلی برای نصب کابل CAT6a  به جای کابل استاندارد Cat6 وجود دارد.

  1. قصد دارید از سرعت 10 گیگابیت برثانیه بهره ببرید. به خصوص زمانی که به طول کابلی نیاز دارید که تا 100 متر است (متراژ پشتیبانی شده توسط Cat6a)
  2. شما کابل را در جایی نصب می‎کنید که نصب مجدد کابل با مشخصات بالاتر حتی در آینده دور هم هزینه زیادی دارد.

فراموش نکنید!

کابل های CAT6 نیز از سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند. تنها تفاوت آن‌ها محدودیت در متراژ کابل است. کابل های CAT6a سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه را تا 100 متر پشتیبانی می‌کنند. این در حالی است که کابل های CAT6 تا 50 متر پشتیبانی می‌کنند.

کابل Cat6

سخن آخر

در این مقاله شما از قابلیت های کابل Cat6 آگاه شدید. کابل های دسته 6 (Category 6) دارای دو مدل می‌باشند. یکی استاندارد (Cat6) و دیگری پیشرفته یا تقویت شده (Cat6a). انتخاب کابل مناسب وابسته به نیاز شماست. همانطور که گفتیم سه فاکتور اصلی (تجهیزات مورد نیاز، هزینه و سهولت نصب و در نظر گرفتن ارتقاء در آینده) کمک زیادی به شما در انتخاب کابل کت 6 می‌کند.

امتیاز 0 از 0 رای

نوشته های مشابه

‫113 نظرها

  1. بازتاب: blue goba penis envy
  2. Hey there, I think your website might be having browser compatibility issues. When I look at your blog site in Safari, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, amazing blog!

  3. Hi there! I could have sworn I’ve been to this website before but after going through some of the posts I realized it’s new to me. Nonetheless, I’m definitely happy I found it and I’ll be bookmarking it and checking back regularly!

  4. I’m impressed, I must say. Rarely do I encounter a blog that’s equally educative and interesting, and let me tell you, you have hit the nail on the head. The issue is something which not enough people are speaking intelligently about. I am very happy that I stumbled across this in my search for something relating to this.

  5. I have been surfing online more than three hours today, yet I never found any interesting article like yours. It’s pretty worth enough for me. In my opinion, if all webmasters and bloggers made good content as you did, the internet will be much more useful than ever before.

  6. I’m impressed, I must say. Rarely do I encounter a blog that’s both educative and entertaining, and let me tell you, you have hit the nail on the head. The issue is something not enough folks are speaking intelligently about. I’m very happy that I found this in my search for something concerning this.

  7. I seriously love your site.. Pleasant colors & theme. Did you make this web site yourself? Please reply back as I’m hoping to create my very own website and would like to know where you got this from or exactly what the theme is called. Cheers!

  8. I am really loving the theme/design of your weblog. Do you ever run into any web browser compatibility problems? A handful of my blog visitors have complained about my blog not operating correctly in Explorer but looks great in Chrome. Do you have any solutions to help fix this issue?

  9. Do you have a spam issue on this website; I also am a blogger, and I was wanting to know your situation; many of us have created some nice methods and we are looking to trade solutions with other folks, be sure to shoot me an e-mail if interested.

  10. Great article! This is the type of information that are supposed to be shared around the internet. Disgrace on the seek engines for not positioning this post upper! Come on over and seek advice from my web site . Thank you =)

  11. Having read this I thought it was extremely informative. I appreciate you finding the time and effort to put this article together. I once again find myself spending a significant amount of time both reading and commenting. But so what, it was still worth it!

  12. Please let me know if you’re looking for a author for your site. You have some really great posts and I believe I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I’d really like to write some articles for your blog in exchange for a link back to mine. Please blast me an e-mail if interested. Many thanks!

  13. This is the right blog for anyone who really wants to find out about this topic. You understand so much its almost hard to argue with you (not that I personally would want toHaHa). You definitely put a new spin on a topic that’s been written about for years. Great stuff, just great!

  14. بازتاب: bonanza178

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده − شش =

دکمه بازگشت به بالا