اینترنت و شبکهفناوری

اینترنت و اینترانت چه تفاوت هایی دارند؟

اینترنت و اینترانت چه تفاوت هایی دارند؟

اینترنت واژه ای آشنا برای تمام مردم جهان است و اینترانت نیز به گوش اغلب افراد خورده است. در این مطلب قصد داریم به معرفی این دو شبکه و کاربردهای آنها بپردازیم. با طیف نیوز همراه باشید… .

مقدمه ای با معرفی شبکه

اغلب شما با اینترنت کاملاً آشنا هستید اما مفهوم اینترانت هنوز چندان ملموس نیست. پیش از اینکه به بررسی اختلاف بین این دو بپردازيم، با مفهوم شبکه آشنا خواهیم شد. شبکه یعنی متصل شدن چند کامپیوتر به یکدیگر. به طور خلاصه اینطور بگوییم، اگر شما دو کامپیوتر را به هم وصل کنید و میان این دو تبادل اطلاعات شود، این دو کامپیوتر به هم شبکه شده اند، چه اتصال فیزیکی باشد و چه بی سیم.

اینترانت

شبکه برای اتصال کامپیوتر ها محدودیتی ندارد و می تواند از اتصال دو یا تعداد بی نهایتی از رایانه ها تشکیل شود رایانه ها نیز می توانند پی سی، لپتاپ، سرورها و… باشند.

اینترنت چیست؟

اینترنت یک شبکه پهناور در کل جهان است که هدف آن اتصال بی نهایت رایانه و کاربر گوناگون در دنیاست. کاربران می توانند تنها با اطلاع از آدرس IP دیگر کامپیوتر های شبکه به آنها وصل شوید. این فرآیند اتصال به وسیله ارائه دهندگان اینترنت یا ISP انجام می شود. آی پی مجموعه ای از اعداد و ارقام است که محل رایانه در بستر اینترنت می باشند که برای سهولت در دسترسی تبدیل به نام دامنه می شوند که وقتی شما نام دامنه مدنظرتان را در مرورگر وارد می کنید، این نام از طریق DNS پیدا می شود و چنانچه این اسم در دی ان اس وجود نداشته باشد ارور این نام پیدا نشد یا name was not found را مشاهده خواهید کرد. و اگر این نام درست وارد شده باشد به سرور میزبان سایت وصل می شوید و می توانید به اطلاعات داخل این دامنه دسترسی داشته باشید.

اینترانت چیست؟

اینترانت شبکه ای است مشابه با اینترنت اما با مقیاسی کوچکتر و محدودتر. رایانه هایی که در این شبکه هستند می توانند به اینترنت نیز وصل شوند و یا وصل نشوند. این یعنی اینترانت و اینترنت می توانند اتصال همزمان داشته باشند. اینترانت در واقع شبکه ای خصوصی است که توسط سازمان های مختلف برای استفاده داخلی کارکنان در سطح وسیع نظارت، نگهداری و استفاده می شود.

چنانچه از هر دو شبکه اینترنت و اینترانت که به صورت اینترانت به اینترنت وصل شده است، به طور همزمان استفاده شود به منظور امنیت بیشتر و عدم دسترسی غیرمجاز اینترانت در پشت فایروال قرار می گیرد. برای نمونه در یک شرکت که چندین رایانه وچاپگر به هم شبکه شده باشند در یکی از رایانه های شخصی دایرکتوری از منابع قرار می گیرد. در دیگر کامپیوتر ها در مرورگر می توانید به وسیله این دایرکتور با آدرسی برای مثال مانند  X:\intranet\index.htm به شبکه وصل شوید و در آن جست و جو کنید.


Intranet چه کاربردی دارد؟

یک بانک را تصور کنید که چندین شعبه مختلف در چند منطقه گوناگون دارد و همه آنها باید به صورت ایمن به هم وصل شوند و باهم مرتبط باشند کاربرد اینترانت برای ارگان ها و سازمان های مختلف نیز مشابه این مثال است و کاربرد آن در شرکت هایی است که لازم است تبادل اطلاعات به صورت ایمن بین اشخاص و بخش های مختلف انجام شود. این سازمان ها می توانند یک شرکت و کمپانی در یک یا چند ساختمان باشند و یا پهناور تر و در سطح استان و کشور در چنین سطح گستره ای از اتصال WAN و در سطوح محدود تر و محیط های کوچکتر میتوان اینترانت را با اتصال فیزیکی از طريق LAN استفاده کرد. در اتصال بی سیم نیاز به پسورد نیز می باشد.

تفاوت ها

1. Internet شبکه ای پهناور و گسترده است که برای عموم مردم دسترسی آزاد و نامحدود دارد در حالی که شبکه Intranet تنها برای یک گروه خاص مثل کارمندان یک اداره یا سازمان است.

2. ورود و اتصال به شبکه اینترنتی برای همه به سادگی امکان پذیر است و تعداد کاربران نامحدود دارد و ترافیک بازدید کنندگان بیشتر است، اما اتصال به Intranet نیاز به داشتن تأییدیه ورود به شبکه دارد و تعداد کاربران آن محدود است و ترافیک بازدید کنندگان کمتر است.

3. اینترنت خود دارای تعداد زیاید اینترانت است در حالی که برعکس آن برقرار نیست و در Intranet می توان در صورت برقرار بودن شرایط مناسب و با وجود محدودیت ها به Internet وصل شد.

4.در شبکه های اینترنتی می توان به راحتی هر اطلاعاتی را بدون هیچگونه محدودیت پیدا کرد و طبیعتا ایمنی کمتری دارد، اما در شبکه های Intranet دسترسی به اطلاعات محدود و تنها داده های خاصی در دسترس می باشند و امن تر است.

5. اینترانت برعکس اینترنت پتانسیل تجاری و قابلیت کسب درآمد ندارد.

شباهت ها

اینترانت

1. بخش های سخت افزاری مثل روتر، سوییچ، کابل ها و غیره در هردو شبکه مشبابه است.

2. استفاده از پروتکل های اشتراک گذاری مثل TCP – IP – FTP در هردو مشابه است.

3. هر دو می توانند روی هر مرورگری فعال باشند.

4. خصوصیات رمز گذاری امنیتی، فایروال، و رمزگشایی ها در هردو مشابه است.

امتیاز 3 از 2 رای

نوشته های مشابه

‫74 نظرها

  1. Hi there! Quick question that’s entirely off topic.
    Do you know how to make your site mobile friendly? My blog looks
    weird when viewing from my iphone. I’m trying to find a template or plugin that might be able to correct this issue.
    If you have any recommendations, please share. Cheers!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 − پنج =

دکمه بازگشت به بالا