اینترنت و شبکهفناوری

معرفی و بررسی انواع تجهیزات شبکه پرکاربرد (قسمت دوم)

معرفی و بررسی انواع تجهیزات شبکه پرکاربرد (قسمت دوم)

امروزه برای راه اندازی یک شبکه کامپیوتری به مجموعه ای از قطعات و ابزار ها نیاز است. ما در این بخش از طیف نیوز به معرفی کاربردی ترین تجهیزات شبکه و بررسی آنها خواهیم پرداخت. با طیف نیوز همراه باشید… .

قسمت اول(بررسی کابل ها، مودم و کارت شبکه)

سوئیچ شبکه

اگر بخواهیم سوئیچ را به یکی از تجهیزات شبکه شباهت دهیم، هاب بیشتر از سایر قطعات از لحاظ ساختار ظاهری به سوییچ شباهت دارد ولی کیفیت و کارایی بسیار پایینتری دارد. هاب پس از دریافت داده ها، اطلاعات را از تمام درگاه ها منتقل می کند اما سوئیچ شبکه هوشمندانه تر عمل می کند، چراکه اطلاعات دریافتی از یک پورت به درگاه های دیگر منتقل نمی شود.

سوئیچ از جمله تحهیزات شبکه کاربردی و هوشمند است که با دریافت آدرس فیزیکی مقصد و بررسی، محل ارسال داده را شناسایی می کند، در نتیجه مقصد مشخص می شود و فریم به درگاهی ارسال می شود که رایانه گیرنده به آن وصل است.

بررسی دو نوع سوییچ ها

سوییچ های غیرمدیریتی

سوئیچ های غیرمدیریتی قابلیت پیکربندی را نداشته و با توجه به قابلیت هایی که دارد نیز قیمت و هزینه خرید پایین تری خواهند داشت. پیکربندی در این گروه از تجهیزات شبکه متغیر نیست و قابلیت مدیریت ندارد. اگر به جای هاب از سوییچ شبکه استفاده شود میزان ترافیک شبکه کم می شود و کارایی و همچنین سرعت تبادل داده ها بیشتر خواهد شد.

سوییچ های مدیریتی

این دسته از تجهیزات شبکه قابلیت پیکربندی دارند، برای مثال سوئیچ های شبکه شرکت سیسکو از این قابلیت مدیریت برخوردار می باشند.

لایه سه یا چند لایه

سوییچ های لایه سه می توانند بر روی لایه دو و سه کار کنند به همین دلیل به نام چند لایه نیز شناخته می شوند، این دستگاه ها مثل روتر ها می توانند بسته های آی پی بین دو یا چند شبکه را مسیر یابی کنند و نسبتا عملکرد مشابهی دارند ولی به هر حال تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند.

از باب مقایسه می توان تفاوت های روتر و سوئیچ لایه سه را اینگونه بیان کرد:

سوییچ های چندلایه تعداد اینترفیس و درگاه های بیشتری دارند.

پشتیبانی سوئیچ های لایه سه از اتصال اترنت، اترنت سریع و گیگااترنت ییشتر از روترهاست. پشتیبانی روتر ها از نمونه های مختلف پروتکل حرفه ای مسیریابی و درگاه های مختلف و اتصالات WAN می باشد.

سوئیچ های لایه 3 تجهیزات شبکه هایی هستند که بیشتر مناسب مسیریابی بین چندین شبکه در یک کمپانی یا سازمان می باشند و میزان پشتیبانی آنها از درگاه های WAN کمتر است.

وجود قطعات ویژه ACIC روی سوییچ های چند لایه و پورت های پرسرعت موجب افزایش سرعت و کارایی مسیر یابی داخل شبکه ای می شود.
پس در نهایت اگر قصد دارید مسیریابی داخلی شبکه های داخلی پشتیبانی شود از سوییچ های لایه سه و برای اتصالات شبکه LAN با شبکه WAN و مسیریابی حرفه ای با شبکه های خارج از روتر ها استفاده کنید.

روتر

روتر یکی از تجهیزات شبکه کاربردی در سومین لایه OSI می باشد که میان چند شبکه مسیریابی کرده و شبکه های با رنج مختلف را متصل می کند. روتینگ یا همان کلمه نهفته در روتر به معنای ارسال بسته از مبدأ به مقصد است که بر اساس پروتکل ها ، آدرس آی پی و جدول مسیر یابی روتر می باشد. وقتی که دستگاه روتر ترافیکی را از اینترفیس خود دریافت می کند ادرس مقصد را بررسی کرده و سپس برای پیدا کردن مسیر مناسب برای ارسال اطلاعات شروع به جستجوی جدول مسیریابی می کند.

در شبکه های کوچک، اسن جدول، دستی یا استاتیک و به وسیله مدیران شبکه ساخته می شود. بر خلاف شبکه های بزرگ که جدول مسیریابی به طول خودکار آپدیت و پیکربندی می شود. این تجهیزات شبکه هوشمند هستند و به ترافیک های پخش همگانی اجازه گذر از اینترفیس خود را نمی دهند.

Firewall

فایروال یا به اصطلاح دیوار آتش آخرین بخش مربوط به تجهیزات شبکه است که در این مقاله به بررسی آن پرداخته ایم. این نرم افزار و یا سخت افزار از ورود غیر مجاز و یا دسترسی غیر مجاز به کامپیوتر شخصی در یک شبکه یا اینترنت جلوگیری می کند و اطلاعات دریافتی و ارسالس را کنترل می کند. اطلاعات چنانچه اجازه عبور و مرور را داشته باشند، وارد و یا خارج می شوند و از فایروال عبور میکنند.

تجهیزات شبکه

علاوه براین گاهی از فایروال جهت کنترل عبورومرور بین چند شبکه نیز استفاده می شود چرا که در عبور و مرور همه شبکه های تحت پوشش نظارت دارد. لازم به ذکر است که فایروال های سخت افزاری از نرم افزاری مطمئن تر هستند.

امتیاز 5 از 1 رای

نوشته های مشابه

‫75 نظرها

  1. بازتاب: aksara178
  2. بازتاب: 토렌트 사이트
  3. Разрешение на строительство — это официальный документ, выдаваемый полномочными органами государственного аппарата или субъектного управления, который разрешает начать строительство или осуществление строительных операций.
    Разрешение на строительство жилого объекта утверждает нормативные основы и требования к строительству, включая допустимые виды работ, разрешенные материалы и методы, а также включает строительные стандарты и комплекты защиты. Получение разрешения на возведение является обязательным документов для строительной сферы.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − شش =

دکمه بازگشت به بالا