دوربینفناوری

هر آنچه باید از لنز دوربین مداربسته بدانید

هر آنچه باید از لنز دوربین مداربسته بدانید

دوربین مداربسته وسیله ای بسیار ارزشمند و امنیتی است که هم نگهداری و مراقبت از آن بسیار اهمیت دارد و هم تهیه لوازم جانبی برای آن کارآمد و ارزشمند است. از مهمترین این وسایل لنز ها هستند که در این قسمت به بررسی آن ها خواهیم پرداخت. با طیف نیوز همراه باشید… .

لنزها

یکی از وسایلی که در سیستم های نظارتی و امنیتی بسیار ارزشمند است لنزها هستند که برای ارتقای امنیتی ساختمان ها بسیار اهمیت دارند و باید به آنها توجه شود.

برای استفاده از دوربین های مداربسته باید به لنز ها توجه ویژه داشت. برای مثال دو دوربین امنیتی C-Mount و CS-Mount را بررسی خواهیم کرد. لنز دوربینهای C-Mount از قدمت بیشتری برخوردارند و ابعاد بزرگتری نیز دارند. این لنزها با حلقه آداپتور پنج میلی متری می توانند به جای CS-Mount نیز نصب شوند در مقابل CS-Mount ها تازه ساخت تر و کوچکتر هستند و در ضمن اگر به جای C-Mount استفاده شوند کاربرد آنچنانی در دوربین مداربسته نخواهند داشت.

تنظیمات اولیه

ابتدایی ترین لنز دوربین مدار بسته از جنس پلاستیک و یا شیشه است و نور را درایافت می کند و به سنسور دوربین امنیتی منتقل می سازد. این لنز را فقط از حلقه موجود روی بدنه آن می توان تنظیم کرد و با چرخاندن و تنظیم دقیق آن می توان تصویری بسیار شفاف و واضح ثبت کرد. عدم وجود امکان تنظیمات عبور نور در این قطعه آن را به لنزی ساده تبدیل کرده است.

به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی لنزهایی تولید و عرضه شدند که امکان تنظیمات دستی عدسی را نیز دارند. این نوع مناسب نصب در مناطقی هستند که نوردهی ثابتی دارد. جهت استفاده از یک دوربین امنیتی برای مکان های با نوردهی متغیر بهتر است از لنز های با تنظیمات خودکار شاتر استفاده کرد.

اتو ایریز

دوربین مداربسته

اتو ایریز ها یا لنز های خودکار و اتوماتیک قابلیت کنترل مقدار نور عبوری را دارند. به صورت خودکار با افزایش میزان شدن نور عدسی خود کوچکتر می شود و برعکس. اینکار باعث می شود نوردهی روی تراشه تصویر برداری تنظیم شود.

سرعت لنز یا اف استاپ

دوربین مداربسته

ماکسیمم توان لنزها با F-Stop مشخص می شود. برای مثال F1. 0 چهذر برابر بیشتر از F2. 0 قابلیت عبور نور را دارد. در یک قانون کلی اگر عدد اف دو برابر شود یک چهارم کمتر نور را عبور می دهد. پس هرچه اف نامبر یا عدد اف کمتر باشد کاربرد آن سیستم دوربین مداربسته و در نوردهی کم بیشتر خواهد بود. زاویه دید گسترده در دوربین های مدار بسته بین F 0.8 تا F 1.8 می باشد. این عدد در لنز های با ویژگی زوم کننده حد اقل F 3.5 می باشد. یعنی میزان نور ورودی کمتر می شود.

رمپینگ

هنگامی که لنز دوربین مدار بسته F 3.5 باشد در واقع یعنی، در شرایط عادی زاویه دید، این قابلیت را دارد اما می توان با زوم کردن روی تصویر این مشخصه تا F 8.0 کاهش پیدا کند. این لنز ها، رمپینگ و زومینگ نام دارند.

کنتراست

ثبت تصاویر دقیق تر، واضح تر و شفاف تر با عناصر نوری با کیفیت امکان پذیر می شود، چون این عناصر کنتراست بیشتری در تصویر ایجاد می کنند. با وجود این قابلیت در کنج تصاویر انحراف کم می شود. لنزهای منحنی مسئول زیاد تر کردن نور عبوری از دوربین مداربسته طراحی و تولید شده اند.

نورهای مصنوعی در تاریکی شب و نور های مادون قرمز موجب می شوند فوکوس دوربین های مدار بسته بر هم خورد. برای مقابله با این مشکل بهتر است از لنزهای مخصوص و باکارایی بالا استفاده کنیم.

میدان دید

اف او وی یا میدان دید تمام محیطی را شامل می شود که تحت پوشش دوربین امنیتی قرار گرفته است. فاصله کانونی لنزها با میلی متر بیان می شود. در دوربین مداربسته لنز با فاصله کانونی 2.8 میلیمتری یک فضای افقی هفتاد و چهار درجه ای از محیط را پوشش می دهد. این میزان برای لنز معمول و استاندارد هشت میلیمتری سی درجه میباشد. در یک قانون کلی هر چقدر فاصله کانونی کم شود FoV یا فضا و میدان دید زیاد می شود. لنز های پرایم فاصله کانونی ثابتی دارند. یعنی قابلیت تغییر در میدان دید را ندارند اما در شرایط تنظیمات اصلی خود خیلی دقیق و خوب تصاویر را ثبت می کنند.

بزرگنمایی

دوربین مدار بسته قابلیت زوم خودکار یا دستی را دارد. چنانچه لنز دستی باشد، قابلیت زوم نیز وجود دارد و در نتیجه فاصله کانونی این نوع لنزها بیشتر از لنزهای معمولی است. فاصله کانونی 6:1 در لنز دستی یعنی ماکسیمم فاصله کانونی شش برابر مینیمم آن می باشد. غالبا از لنز های اتوماتیک برای دوربین های مدار بسته استفاده می شود چون تغییرات زوایای دید در دوربین امنیتی بسیار اهمیت دارد.

دوربین مداربسته

تنظیمات بزرگنمایی دوربین مداربسته از دور با وجود موتور دی سی در لنز ممکن می شود، در این لنزها فاصله کانونی قابلیت تنظیم دارد و متغیر است. البته ایراد این لنز ها زوم خودکارشان است، چون این احتمال وجود دارد که به صورت اتوماتیک ناگهان روی سوژه ای بزرگنمایی انجام شود که هیچ اهمیتی برای شما ندارد.

امتیاز 5 از 1 رای

نوشته های مشابه

‫5 نظرها

  1. Having read this I thought it was really informative. I appreciate you taking the time and effort to put this content together.

    I once again find myself spending a lot of time both reading and
    commenting. But so what, it was still worthwhile!

  2. بازتاب: 토렌트 다운
  3. بازتاب: Cannabis Store Vancouver

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + هفده =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا