فناوریموبایل

بررسی جامع صفحه نمایش گوشی

هرآنچه لازم است پیش از خرید از صفحه نمایش گوشی های هوشمند بدانید

صفحه نمایش مؤثرترین بخش یک اسمارت فون است. یک نمایشگر عالی می تواند تجربه ی لذت بخشی از کار با گوشی به شما بدهد. شرایط مختلفی می توانند کیفیت یک نمایشگر را تحت تأثیر قرار دهندمانند AMOLED و IPS .برای بررسی جزئیات بیشتر با ما در طیف نیوز همراه باشید… .

پیکسل در اینچ یا تراکم پیکسلی

یکی از ارزشمند ترین مشخصه های کیفیت داشتن یک صفحه نمایش تراکم پیکسلی است. وضوح تصویر و سایز نمایشگر می تواند تراکم پیکسلی را تعیین کند. هر چه عدد پیکسل وضوح تصویر در اینچ یک گوشی بیشتر باشد طبیعتا کیفیت تصویر بالاتر می رود. یک تراکم مناسب و متعادل سیصد پیکسل در اینچ می باشد.
پس این عدد را شاخصی برای قیاس در هنگام خرید در نظر داشته باشید.

رزولوشن

توجه کنید تنها بالا بودن عدد رزولوشن نمیتواند کیفیت تصویر بالایی ارائه دهد. برای مثال اگر رزولوشن HD نیز باشد ولی سایز 6 اینچ باشد تراکم پیکسلی 245 می شود. همین وضوح تصویر در صفحه نمایش پنج اینچی سیصد می باشد. اگر عدد پیکسل در اینچ بالاتر رود به معنای پایین آمدن عمر باتری می باشد.

بررسی پنل های مختلف

IPS

1. نمایشگر های ال سی دی

عدم وجود قیمت بالای این پنل باعث شده این نوع نمایشگر در اغلب گوشی های میان رده و پایین رده مشاهده می گردد. مخزن نور در زیر صفحه نمایش دائما روشن است و حتی در شرایطی که تصویر سیاه باشد نیز خاموش نمی شود. اگر به نور کم و تاریکی علاقه دارید این گوشی تاریکی کمتری را در اختیارتان قرار می دهد. این خصوصیت باعث شده مصرف باتری بیشتری نیز داشته باشد.
این نوع نمایشگر دو دسته دارد: TN و IPS

نمایشگر TN

با توجه به قیمت مقرون به صرفه ای که این نوع صفحه نمایش دارد در اغلب گوشی ها به غیر از گوشی های بالا رده موجود استفاده شده است. البته نواقص و ایراد هایی نیز به این گوشی وارد است؛ مثل زاویه دید نه چندان وسیع و میزان انرژی مصرفی بالا. پس از گذر زمان و همگام با پیشرفت تکنولوژی این نوع پنل ها به کنار رفته و انواع مناسب تری جایگزین شده اند.

نمایشگر IPS

یک نوع پیشرفته تر صفحه نمایشی که در بالا بدان اشاره شد IPS می باشد. که ایراد های مطرح شده در TN را ندارد نسبت کنتراست بالاتری نیز دارد. البته قطعا هزینه ساخت و عرضه این نوع پنل بیشتر می باشد.

نکته قابل توجه

یک تصور غلط و رایج این است که گاها LED نوعی صفحه نمایش قلمداد می شود. در حالی که LED یک مدل نور در بک گراند نمایشگر های ال سی دی TN و ‌ IPS است. تقریبا همه ی نور بک گراند نمایشگر های LCD از نوع ال ای دی می باشد.

2. نمایشگر های OLED

AMOLED

این نوع صفحه نمایش محبوب، نوع ساخت متفاوتی با LCD ها دارند. نورهای ال ای دی بسیار زیادی از نوع ارگانیک در بک گراند قرار داده شده اند، این LED ها طبق رنگ نوری که بدان نیاز است خاموش و روشن می شوند. پس دائما روشن باقی نمی مانند. در نتیجه برای نمایش رنگ های مشکی نیز هیچ ال ای دی روشن نیست و رنگ مشکی بسیار باکیفیت و تیره تر خواهد شد. در مورد سایر الوان نیز بسیار رنگ بندی جذاب و چشم نوازی مشاهده خواهید کرد. این نوع نمایشگر ها دیگر کم و کاستی های مربوط به شفافیت عکس و زوایای دید را ندارند. OLED ها با اسامی متنوع تجاری در بازار موجود می باشند.

3. نمایشگر AMOLED

این صفحه نمایش یک نوع دیگر از نمایشگر های OLED است. تصاویر در این پنل با کمک تعداد بسیار زیادی خطوط با فواصل بسیار محدود در کنار هم بوجود می آیند.

تفاوت بین OLED و AMOLED

پنل AMOLED کم مصرف تر و با وضوح تصویر بالاتر است. تایم پاسخگویی و رفرش ریت در این نمایشگر برتر است. به طور کل می توان گفت ایرادات OLED در این صفحه نمایش دیده نمی شوند.

چه ایرادی بر این نوع پنل وارد است؟

در زیر نور بسیار زیاد این نوع نمایشگر کیفیت تصویر ضعیفی داشت. به دنبال همین نقص، شرکت سامسونگ نوع پیشرفته تر به نام سوپر AMOLED را با بهبود و اصلاح ایرادات ارائه کرد. سوپر ها کارکرد صفحه تاچ بهتری داشته و همچنین انرژی مصرفی کمتری نیز دارند. طول عمر بیشتر و باریک تر بودن صفحه نمایش نیز در دیگر خصوصیات برجسته می باشد.
در نمایشگر های سوپر AMOLED از چینش ماتریس پنتیل برای جایگذاری ساب پیکسل ها استفاده شده است. البته اخیرا شرکت سامسونگ از چینش دیاموند استفاده کرده است و کیفیت را بهبود بخشیده است.

سوپر AMOLED پلاس

کمپانی سامسونگ با توجه به وجود برخی ایرادات و مشکلات پنل قبلی با پنل سوپر AMOLED پلاس را با چینش RGB معرفی و عرضه کرد. اما با وجود این، سامسونگ همچنان‌ از همان پنل قبلی یعنی ماتریس پنتیل بهره می برد.

پنل های OLED ساخت کمپانی LG با نام P-OLED

این نوع صفحه نمایش مشابه با نمایشگرهای سوپر AMOLED است. تنها تولد جنس زیرلایه پلاستیکی به جای شیشه ای است. این نمونه نیز از برترین های دنیای نمایشگر هاست.

لیبل محافظ صفحه نمایش

از ابتدای ورود اسمارت فون ها تا به امروز کاربران پس از خرید یک گوشی هوشمند، نمایشگر آن را به یک لایه محافظ تجهیز می نمایند. امروزه گوشی ها خود مجهز به چنین لایه ای از حفاظ از جنس شیشه، هستند ولی با این وحود با گذر زمان باز هم احتمال بروز خط و خش و شکستگی وجود دارد. پس کماکان بهترین راه تهیه یک محافظ مطمئن است.

بخش اول کامل ترین راهنمای جامع خرید گوشی هوشمند در این قسمت… .

امتیاز 0 از 0 رای

نوشته های مشابه

‫6 نظرها

  1. بازتاب: Infy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا