سخت افزار

راهنمای خرید فلش مموری ، همه چیز درباره فلش

راهنمای خرید فلش مموری ، همه چیز درباره فلش

یک حافظه همراه که امروزه بدون اشغال فضای زیاد به دنبال اشخاص می باشد، فلش مموری است. خرید این وسیله کوچک شاید به ظاهر بسیار ساده باشد اما به هر حال نکات مربوطه را باید قبل از خرید به خوبی شناخت. با طیف نیوز همراه باشید… .

مفهوم کلی

آنچه ما به زبان خود به فلش مموری یا حافظه همراه نسبت می دهیم منظوری جز همان حافظه کوچکی که با درگاه یو اس بی به کامپیوتر وصل می شود، به دنبال ندارد. لکن در لغت و در معنای اصلی لاتین آن این مفهوم درست نخواهد بود. در واقع Flash Memory یعنی حافظه ای که با سرعت خیلی بالا اطلاعات را ثبت و حذف می کند. اگر بخواهید آنچه تصور ما ایرانی ها از فلش است را به زبان انگلیسی جست و جو کنید حتما بایستی، عنوان یو اس بی یا درایو را هم ذکر کنید. یعنی، USB Flash Memory یا Flash Memory Drive.

اینگونه بگوییم ، اگر تنها و تنها کلمه Flash Memoryرا به زبان انگلیسی سرچ کنید مطالب پیش رو در رابطه با تکنولوژی های مربوط به ذخیره سازی اطلاعات خواهد بود، نه گجت یا وسیله قابل حملی که مد نظرتان است. به هر حال چون در ایران اینگونه رایج نیس ما در این مقاله از طیف نیوز همان اصطلاح رایج خودمان یعنی فلش مموری را به کار می بریم.

این گجت به بیانی ساده یک وسیله برای ذخیره اطلاعات است که فاقد هر گونه قطعه مکانیکی است یعنی درست برعکس هارد.

فلش

گنجایش و حجم ذخیره سازی اطلاعات

تا به امروز فلش مموری با انواع ظرفیت ها، از حداقل چهار گیگابایت تا دو ترابایت موجود می باشد. تعیین گنجایش ذخیره سازی این گجت ها با ارقام، 4گیگابایت، 8 گیگابایت، 16 گیگابایت، 32 گیگابایت، 64 گیگابایت، 128 گیگابایت، 256 گیگابایت، 512 گیگابایت، 1024 گیگابایت و 2048 گیگابایت عنوان می شود که دو حجم آخر یک و دو ترابایت برای حافظه همراه می باشند. پس ظرفیت حافظه یو اس بی همراه با میزان گنجایش عدد دو به توان های مختلف بیان می شود یعنی به ترتبب دو به توان دو، به توان چهار، به توان شش و… .

فلش مموری

نکته

اگر چنانچه سرعت انتقال اطلاعات و یا سهولت در حمل و نقل Flash Memory برای شما اهمیت چندانی نداشته باشد پیشنهاد می کنیم به جای خریداری فلش مموری با ظرفیت های 512 به بالا از هارد اکسترنال استفاده کنید. و نکته دیگر اینکه اگر چنانچه محدودیت مالی ندارید، برای مثال به جای خرید حافظه همراه سی و دو گیگابایتی به سراغ یک نمونه دیگر 64 گیگابایتی بروید چون همانطور که می دانید ظرفیت هر چه بیشتر باشد، کاربرد آن نیز بالاتر خواهد رفت.

انواع مختلف

دسته بندی حافظه همراه اصولا بر مبنای رابط سخت افزاری آن ها می باشد. این دسته بندی ها حتما به گوشتان خورده است‌، USB 2.0, USB 3.0, USB 3.1, USB Type C.

نکته

یک فلش مموری با USB 3.0 روی درگاه USB 2.0 قابل اجرا است ولی طبیعتا سرعت عمل کردی آن همان سرعت یو اس بی 2.0 می باشد. همچنین این مورد در رابطه با USB 3.1 نیز صدق می کند این درایو ذخیره ساز روی پورت USB 3.0 کار می کند اما با همان سرعت یو اس بی 3.0.

ولی حافظه همراه Type C اینگونه نیست و اتصال آن به کامپیوتر فقط با کانکتور مخصوص به خود امکان پذیر است. پس اگر این مدل فلش مموری را خریداری میکنید قبل از آن دقت کنید لپ تاپ و کیس شما نیز مجهز به این پورت باشد.

سرعت انتقال اطلاعات

توجه داشته باشید هر USB با استانداردهای معین شده سرعت انتقال اطلاعات مختص به خود را دارد. برای نمونه، USB 2.0 با سرعت 480 مگابایت در ثانیه اطلاعات را منتقل می کند، USB 3.0 تا سرعت 5 گیگابایت در ثانیه و یو اس بی تایپ سی و 3.1 با سرعت 10 گیگابایت در ثانیه توان جا به جایی اطلاعات دارند.

پس اشتباه نکنید، این اعداد اختصاصا استانداردهای یو اس بی هستندو هیچ ارتباطی به سرعت انتقال اطلاعات فلش مموری ندارند. یعنی اگر هنگام خرید متوجه شدید فلش شما USB 2.0 است حتما این فلش سرعت 480 مگابایت بر ثاینه ندارد و این سرعت می تواند عدد دیگری باشد که به رابط سخت افزاری Flash Memory ، قطعه های داخلی و الگوریتم های اطلاعات ارتباط دارد. توجه داشته باشید سرعت واقعی فلش که با توجه به عوامل ذکر شده تعیین می شود کمی با سرعت نوشته شده روی این گجت فرق دارد پس قبل از خرید سرعت حقیقی را سرچ کرده و بشناسید.

سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات

خواندن اطلاعات در حافظه همراه به این معنی است که فایلی را از فلش به داخل کامپیوتر بریزید با اینکار دیتا های داخل فلش خوانده می شود. و اگر این فرآیند برعکس باشد و فایلی از کامپیوتر روی درایو فلش کپی شود در واقع یعنی نوشتن اطلاعات صورت گرفته است. حالا اگر برای مثال بگویند سرعت نوشتن فلش صد مگابایت در ثاینه است این به این معنی است که در یک ثاینه می تواند صد مگابایت اطلاعات را از کامپیوتر به فلش منتقل کرد.

سرعت بالای فلش به چه کاری می آید؟

فرض کنید داخل لپتاپ شما هیچ فضای اضافی برای ذخیره داده وجود ندارد، در این شرایط باید اطلاعات داخل فلش را بدون انتقال به لپ تاپ مستقیما از روی فلش اجرا کنید و فایل را باز کرده و استفاده کنید. پس فقط اگر چنین شرایطی مد نظرتان است به سراغ یک فلش مموری بسیار سریع بروید در غیر این صورت قیمت خرید بالای آن چندان ارزش خرید ندارد.

سایزبندی

شاید تصورات غلط حاکم در میان مردم موجب می شود تصور کنید اندازه فلش ها با کیفیت آنها ارتباط دارد، در واقع چنین نیست که هر چه حافظه همراه یا همان Flash Memory کوچک تر باشد پیشرفته تر است! سایزبندی ها جهت سهولت در استفاده لحاظ می شوند کوچک بودن آن بخاطر جایگیر نبودن و سلایق و نیاز های مختلف کاربران می باشد که کیفیت بالاتر یا پایین تر.

فلش مموری

قیمت خرید

دو مورد مهم در تعیین قیمت حافظه همراه رابط سخت افزاری و ظرفیت آن است. هر چه ظرفیت ذخیره سازی ییشتر باشد طبیعتا قیمت نیط بالاتر می رود. در رابطه با رابط سخت افزاری نیز طبیعتا فلش مموری USB 2.0 از USB 3.0 ارزانتر است. و تایپ سی نیز از 3.0 گرانتر است. البته این گونه قیاس چندان استاندارد نیست و حتما باید شرایط یکسان باشد. به طور کل هر درایو فلش مموری با توجه به ویژگی هایی که دارد قیمت خاص خود را دارد. عواملی مثل، ضد ضربه بودن، نفوذ ناپذیری نسبت به آب، زیبایی ظاهری، سرعت و غیره می توانند قیمت را تعیین کنند. پس قیمت را از سایت های معتبر بررسی کنید.

نکته

فلش مموری ها محدودیت خواندن و نوشتن دارند برای مثال یک فلش می تواند صد هزار بار اطلاعات را بخواند و بنویسد، طبیعتا بعد از اتمام این دفعات آن گجت نیز کاربردی نخواهد داشت. پس عمر حافظه همراه ها متفاوت است. این مورد را می توانید از قیمت نیز متوجه شوید. حتما وقتی قیمت یک Flash Memory بالاتر است دلیلی فنی دارد. در کل طول عمر، سرعت انتقال اطلاعات و ظاهر و کیفیت طراحی و بدنه است که قیمت ها را تعیین می کند.

ضمانت نامه

یک نکته راجع به ضمانت نامه این است که، اگر شنیدید یک فلش مموری گارانتی مادام العمر دارد بدانید، به این معنا نیست که تا ابد محصول تحت پوشش گارانتی است، معنای گارانتی مادام العمر این است که آن حافظه همراه تا زمانی ضمانت نامه دارد که توسط سازنده، تولید و عرضه می شود.

و اما برند ها

همانطور که قبلا در قسمت قیمت ها عنوان شد عوامل مختلفی کیفیت یک فلش را تعیین می کنند پس شاید یک فلش مموری از یک برند پرسرعت باشد اما رابط سخت افزاری ضعیف داشته باشد یا برعکس. ولی به طور کل مارک هایی که معیارهای استانداردتری دارند عبارتند از:

1. Sandisk
2. Kingeston
3. Samsung
4. Toshiba
5. Transcend
6. Patroit
7. Corsair
8. ADATA
9. PNY
10. Apacer
11.Phillips
12. Silicon Power
13. HP

امتیاز 5 از 1 رای

نوشته های مشابه

‫53 نظرها

  1. Hello there! This blog post could not be written any better! Looking through this post reminds me of my previous roommate! He always kept preaching about this. I’ll send this post to him. Pretty sure he will have a good read. Thank you for sharing!

  2. Thanks for the marvelous posting! I definitely enjoyed reading it, you are a great author.I will make sure to bookmark your blog and definitely will come back later in life. I want to encourage you continue your great job, have a nice afternoon!

  3. Thanks for ones marvelous posting! I actually enjoyed reading it, you’re a great author.I will always bookmark your blog and will come back later in life. I want to encourage you to definitely continue your great posts, have a nice weekend!

  4. “An interesting discussion is worth comment. I do believe that you ought to publish more on this subject, it might not be a taboo subject but typically folks don’t talk about these subjects. To the next! Kind regards!!”נערות ליווי בפתח תקווה

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا