اینترنت و شبکهفناوری

تفاوت میان اکسس پوینت و روتر در چیست؟

تفاوت میان اکسس پوینت و روتر در چیست؟

از تجهیزات که در شبکه های کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرند، می توان به اکسس پوینت و روتر اشاره کرد. در این مطلب می خواهیم به تفاوت های میان Access Point و Router و نحوه عملکرد آن ها در یک شبکه کامپیوتری بپردازیم. با طیف نیوز همراه باشید… .

عملکرد Access Point در شبکه

برای اتصال شبکه های بی سیم به یکدیگر از اکسس پوینت استفاده می شود. در واقع این دستگاه با ایجاد یک هات اسپات، باعث ایجاد ارتباط گوشی ها، تبلت ها، لپ تاپ ها و … از طریق wifi به این هات اسپات می شود. به طور معمول اکسس پوینت ها به روتر ها متصل هستند و دیوایس های متصل شده به هات اسپات ایجاد شده توسط Access Point ، از طریق روتر به اینترنت اتصال پیدا می کنند. اکسس پوینت ها در ارتباط دیوایس ها در یک شبکه محلی هم نقش دارند و از این طریق می توان فایل های موجود در دیوایس ها را با یکدیگر به اشتراک گذاشت. گفتنی است که روترهای بی سیم پیشرفته، روتر و اکسس پوینت در یک دستگاه قرار گرفته اند.

برای درک بهتر یک مثال می زنیم، شما یک شبکه که یک ADSL سیمی در آن حضور دارد را در نظر بگیرید. ADSL سیمی از طریق یک کابل به خط تلفن متصل است و از طریق کابل های LAN به کامپیوتر و دیوایس های دیگر اتصال دارند. در صورت اتصال اکسس پوینت به روتر از طریق کابل اترنت، Access Point یک هات اسپات wifi ایجاد می کند که از این طریق می توان تمامی دیوایس هایی که از وای فای پشتیبانی می کنند، به شبکه اینترنتی متصل شوند.

کارایی Router در شبکه

روترها در یک شبکه کامپیوتری وظیفه انتقال و هدایت بسته های داده را درون شبکه دارد. یک روتر به دلیل داشتن جدولی به نام Routing Table که دارای IP Getway است، بسته های داده از طریق آن هدایت شده و به یک IP که از قبل مشخص شده، ارسال می شود. یک مدیر شبکه می توان آی پی ها را به صورت استاتیک تنظیم و یا از طریق الگوریتم های مسیریابی، آدرس ها را به شکل خودکار تولید کند. زمانی که روتر یک بسته داده را دریافت می کند، ابتدا آن را ذخیره می کند و شروع به تحلیل IP مقصد می کند و از طریق جدول روترینگ شروع به سرچ Getway مورد نظر می کند تا بسته داده به آن هدایت شود.

برای داشتن یک شبکه بی سیم به یک اکسس پوینت نیاز است که باید آن را به یک روتر متصل کرد و از طریق آن به شبکه اینترنتی دسترسی پیدا کند، چرا که Access Point قابلیت انتقال بسته ها به بیرون را ندارد. در حال حاضر، Route-WiFi های موجود تمام ویژگی های یک اکسس پوینت و روتر را در خود دارد.

تفاوت Router و Access Point

دیوایس ها دارای وای فای تنها می توانند به اکسس پوینت متصل شوند و هیچ گونه دسترسی به شبکه اینترنتی ندارند. برای دسترسی به شبکه اینترنتی باید این دستگاه را به یک روتر متصل کرد.

اکسس پوینت ها قابلیت انتقال بسته های داده را ندارد، اما روتر ها به این ویژگی مجهز هستند.

Router ها این قابلیت را دارند که بسته های داده را از ورودی های مختلف دریافت و آن ها را بعد از بررسی به خروجی درست هدایت کند. اما Access Point ها تنها قابلیت دریافت داده ها را داشته و از طریق گیرنده های wifi به رابط سیمی ارسال می کند.

اکسس پوینت مجهز به سخت افزار بی سیم گیرنده و فرستنده WiFi است، اما یک روتر از چنین قابلیتی برخودار نیست.  اکسس پوینت

 

امتیاز 5 از 1 رای

نوشته های مشابه

‫6 نظرها

  1. بازتاب: Savage shotguns
  2. بازتاب: pgslot
  3. بازتاب: casinos not on gamstop
  4. بازتاب: henry frontier threaded

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شش + 10 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا