حافظهحافظه ذخیره سایزسخت افزار

درایو نوری چیست؟

درایو نوری چیست؟

درایو نوری را در یک جمله می توان دستگاهی تعریف کرد که وظیفه خواندن و یا نوشتن اطلاعات بر روی CD ها و DVD ها را دارد. در این بخش به اطلاعات بیشتری دررابطه با این درایو خواهیم پرداخت. با طیف نیوز همراه باشید… .

درایونوری چیست؟

درایو نوری یا اپتیکال درایو دستگاهی داخل کامپیوتر است که می تواند اطلاعات دی وی دی و سی دی را بخواند و بنویسد و به علاوه داده ها را از روی این دیسک ها پاک کند و داده های جدید قرار دهد.
در واقع می توان گفت Optical drive همان سی دی رایتر یا سی دی رام است که روی کامپیوتر ها نصب می شود. درایو نوری اطلاعات را از روی سی دی با استفاده از اپتیک و لیزر های خاص می خوانند.

بخش های تشکیل دهنده اپتیکال درایو

قسمت متحرک
قسمت متحرک دارای یک موتور در وسط درایو است که وظیف دارد دیسک را بچرخاند.

قسمت اپتیک درایو
این قسمت شامل اپتیک و بازی حرکت دهنده ی آن است. که برای خواندن داده ها از روی سی دی بر روی سی دی در حال چرخش حرکت می کند.

برد مرکزی

برد مرکزی کنترل کننده دور موتور و تنظیم حرکت اپتیک بر روی دیسک است. همچنین وظیفه پردازش داده های خوانده شده از روی دیسک را دارد

درایونوری اکسترنال چیست؟

اپتیکال درایو اکسترنال درایوی است که بیرون از سیستم استفاده می شود یعنی به طور معمول داخل کیس یا لپتاپ قرار داده نمی شوند و با کابل یو اس بی متصل می شود. این کابل داده ها را ارسال میکند و همچنین گظیفه تامین انرژی و برق درایو نوری اکسترنال را نیز برعهده دارد.

درایو نوری

ptical drive اکسترنال اتصال ساده ای دارد و توسط تمام سیستم عامل ها شناخته می شود و احتیاجی به نرم افزارها و درایوهای کمکی ندارد.
یکی از کاربردهای درایونوری اکسترنال رایت کردن دی وی دی و سی دی نیز می باشد.

اما ناگفته نماند این درایو نسبت به مدل اینترنال طول عمر و دوام کوتاه تری دارد و با توجه به استفاده از کابل یو اس بی عملکرد کند تری نسبت به اینترنال دارد.

درایونوری اینترنال چیست؟

اپتیکال درایو اینترنال در داخل کیس کامپیوتر ها و داخل لپتاپ ها با اتصال توسط پیچ ها به بدنه، تعبیه می شود و به مستقیما با کابل ساتا با مادربرد در تماس است و این خود موجب افزایش سرعت انتقال و خواندن و نوشتن اطلاعات می شود. از دیگر مزایای این درایو نوری قدرت لنز و موتور بیشتر نسبت به اکسترنال است و قیمت Optical drive اینترنال نسبت به مورد مشابه اکسترنال ارزان تر است. اما معایبی نیز دارد.

درایو اینترنال با قرار گیری در داخل سیستم قابلیت جا به جایی ندارد و به علاوه موجب بیشتر شدن ضخامت و وزن لپتاپ نیز می شود. و وجود آن در داخل کیس ها یک فضا و کابل انتقال اطلاعات برای وصل شدن درایو به سیستم را اشغال می کند.

اپتیکال درایو اینترنال اینترنال دور موتور بالایی دارد و ممکن ایت دیسک های با قدمت بیشتر و یا خش دار داخل آن شکسته شوند.

امتیاز 5 از 1 رای

نوشته های مشابه

‫18 نظرها

  1. بازتاب: Institutional Repository
  2. بازتاب: buy lsd pills online
  3. Wonderful website you have here but I was wondering if you knew of any discussion boards that cover the same topics talked about
    in this article? I’d really love to be a part of
    online community where I can get advice from other knowledgeable individuals that share the same interest.
    If you have any suggestions, please let me know.
    Thank you!

  4. Hello, I do think your web site may be having web browser compatibility problems.
    When I look at your web site in Safari, it looks
    fine however when opening in Internet Explorer, it’s got some overlapping issues.
    I merely wanted to provide you with a quick heads up!
    Other than that, great site!

  5. بازتاب: blote tieten
  6. بازتاب: wedding planner thailand

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − پنج =

دکمه بازگشت به بالا