آموزش عکاسی

عکس های ساده را کنار بگذارید، تبدیل به عکاس حرفه ای شوید.

عکس های ساده را کنار بگذارید، تبدیل به عکاس حرفه ای شوید.

عکس گرفتن و ثبت تصاویر یکی از لذت بخش ترین هنر هاست که البته نیاز به مهارت و توانایی هم دارد. هنری که گاهی برخی افراد از پس بر نمی آیند. اگر شما هم به این حرفه علاقه دارید و یا دوست دارید کمی حرفه ای تر شوید تنها چند ترفند ساده اما ضروری زیر را اجرا کنید. با طیف نیوز همراه باشید…

رایج ترین نوع عکاسی

عکس انداختن به گونه ای که تصویر زمینه ی پشت شخص طبیعت های زیبا یا ساختمان ها و مناظر جذاب باشد اولین و شاید تنها نوع از ثبت تصاویر است که به ذهن اغلب ما میرسد. پس چه بهتر که این کار ساده را بدون ایراد انجام دهیم. وقتی شخصی پشت به منظره می ایستد، هدف خود شخص هست نه تصویر پشت. پس وقتی عکس می گیرید روی شخص فوکوس کنید طوری که تصویر زمینه تنها همان پس زمینه به نظر برسد و محو باشد. همچنین اگر قصد دارید از فردی، برای مثال در کنار یک درخت زیبا عکس بگیرید می بایست با تغییر زاویه دوربین طوری تصویر را ثبت کنید که جذاب و فتوشاپ گونه بنظر برسد.

به عکستان روح ببخشید

عکس هایی که هیچ حسی در آن ها دریافت نشود زود به دست فراموشی سپرده خواهند شد. پس اگر قرار است در طبیعتی تصویری از خودتان به یادگار بگذارید تنها به دوربین خیره نشوید، سعی کنید طوری وانمود کنید که درحال انجام کاری یا فکر کردن به موضوعی هستید. اینگونه ذهن ببینده تصویر را به گونه ای غیر مستقیم مجذوب عکس خود کرده اید.

سرحال باشید

عکس

عکس باید شاداب باشد. در عکس های غیر رسمی لازم نیست انقدر صاف و ساده باشید. خجالت نکشید. بخندید، از ظاهر شدن دندانهایتان هنگام خنده در تصویر هیچ مقاومتی نشان ندهید. تا می توانید خودتان باشید و به اصطلاح باد به قبقبتان نیندازید. اگر نمی توانید پس به گونه ای وانمود کنید که نمیدانید در حال ثبت تصویرتان هستید و حتی می توانید با شخص خارح از کادر شکلک دربیاورید و چهره خود را خندان و شاداب جلوه دهید.

از دست هایتان استفاده کنید

اگر شما نیز طرفدار عکسهای طبیعی هستید پس کمی به طرز ایستادن یا نشستنتان تنوع دهید. می توانید کیفتان را در دست بگیرید یا هر شی ء دیگری را مرتبط با نوع و فضای تصویر در دست بگیرید. مثلا اگر کنار درخت هستید صاف نایستید و یک برگ یا شاخه را در دست بگیرید یا کیف یا کتتان ره در دست بگیرید. و یا هر ژستی که دستانتان می تواند در آن شریک باشد.

حالت مدل

مدل عکاسی شما بهتر است به حالت نشسته باشد. حالت نشسته همیشه حس بهتری به ببیننده عکس می دهد. علت یک بعد روانشناسی دارد. وقتی مدل نشسته است آرامش بیشتری دارد و ریلکس تر است. به همین خاطر نیز عکس وی طبیعی تر و دلنشین تر می شود. در صورت ایستادن بهتر است پاها بسته یا حالتی ضربدری داشته باشند.

کادر را تنظیم کنید

عکس

اگر مدل عکس شما ایستاده است، به کادر دقت کنید. قوانینی در عکاسی وجود دارند که بهتر است رعایت شوند. اعضای بدن شخص باید کامل و با فاصله یکسان از کادر تصویر ثبت شوند. اگر قرار است تنها نیم تنه را در تصویر ثبت کنید هیچ گاه کادر را از روی زانوها نبندید. پس کادر پایین تصویر نباید دقیقا روی زانو باشد. باید طوری عکس بگیرید که این کادر یا کاملا پایین و یا کاملت بالای زانو بسته شود. در رابطه با دست ها نیز همینطور.

همچنان به کادر دقت کنید

فرض کنید میخواهید از شخصی که در فضایی ایستاده عکس بگیرید. اگر شخص برای مثال به سمت چپ منظره نگاه میکند یا پشت به سمت راست ایستاده پس فضای سمت چپ را وسیعتر و سمت راست را تنگ تر کادذ دهید. یعنی بگذارید شخص در کنار باشد نه وسط. اگر شخص به روبرو نگاه می کند نیز هیچ گاه کادر سمت چپ و راست تنگ و کوچک نگیرید سعی کنید بین شخص و کادر چپ و راست فاصله دهید.

فلش

عکس

شاید استفاده از فلش در برخی مواقع ضروری باشد، اما اینکه دوربین گوشی شما همیشه در حالت فلش خودکار باشد اصلا خوب نیست. چراکه فلش تصاویر را روشن تر و نورانی تر از حد معمول و اغلب، چشم ها را قرمز نشان می دهند. پس برای ثبت عکس های واقعی و طبیعی زیاد فلش نزنید.

مرکزیت در تصویر

اگر می خواهید از یک پارک یا خیابان عکس بگیرید حتما توجه داشته باشید که در مرکزیت عکس چه سوژه ای قرار دارد. اگر هیج شی ء یا شخص یا جسمی در وسط تصویر وجود نداشت، تصویر ثبت شده کاملا غیر حرفه ای خواهد بود. پس به عکستان مرکزیت دهید و نسبت به سوژه ای در وسط کادرتان را ببندید.

تصویر برداری از شهر

عکس

این یک عکس جذاب است که عکاس تنها با کمی مهارت می تواند به بهترین نحو ممکن تصویر را ثبت کند. اگر میخواهید از خیابانی یا محله ای عکس بگیرید از اشخاص مختلف و عابران پیاده نیز در داخل کادرتان استفاده نمایید. اگر نگران رضایت آن ها هستید طوری عکس بگیرید که آنها در حال پیاده روی در دور دست ها باشند و چهره شان مشخص نباشد. یا از روبرو عکس نگیرید و یا اصلا از همراهتان خواهش کنید به طور طبیعی در کادر مانند یک عابر پیاده قرار گیرد و یا قدم بزند و شما تصویر را ثبت کنید. این ترفندی است که تصویر را بسیار طبیعی میکند و بهتر از عکس گرفتن از یک منظره ی خالی داخل شهری میباشد.

تایم طلایی و آبی

عکس

در تمام شبانه روز با کمی دقت می توان بهترین عکاسی را انجام داد. اما عکاسان حرفه ای تنها ساعات خاصی از شبانه روز را تایم طلایی نامیده اند. ساعاتی که عکسهایتان به مراتب خیره کننده تر و زیبا تر خواهند شد.

تایم آبی، یک ساعت قبل از طلوع و یک ساعت بعد از غروب آفتاب است. در این تایم ها به هنگام طلوع هنوز چراغ های شهر و محله و خیابان ها از شب قبل از طلوع خاموش نشده و در هنگام غروب هنوز از روز قبل از غروب روشن نشده اند. در این تایم می توانید مشاهده کنید که عکس ثبت شده نور آبی جذابی دارد.

تایم طلائی بر خلاف تایم آبی، یک ساعت بعد از طلوع و یک ساعت پیش از غروب آفتاب را شامل میشود. در این تایم ها افق آفتاب به گونه ای است که فضا طلایی می شود. در ساعات ذکر شده حتی تصاویری که میخواهید از اشخاص نیز ثب کنید بسیار جذاب تر خواهند بود. عکس مناظر نیز شما را در چنین تایمی شگفت زده خواهد کرد.

نور شب

شب هنگام در محیطی که نور اندکی وجود دارد مثلا در پارک یا کوچه های کم نور عکاسی کمی نیاز به مهارت دارد. این نکته را نه تنها عکاسان حرفه ای بلکه همه افراد باید به آن مسلط باشند. در غیر اینصورت عکاس گرفتن در شب کمی تاریک و کم کیفیت خواهد شد. در شب تنها کافیست دوربینتان را بی حرکت نگهدارید و برای عکس گرفتن عجله نداشته باشید تا تصویر مات نشود. پس کمی ثابت دوربین را در دست بگیرید و به دیوار پشد سرتان برای تسلط بیشتر تکیه دهید و یا دوربین را روی پایه ثابت کنید. عکاسی در شب به علت نور کم بیشتر از روز نیاز به حوصله دارد. پس می توانید از مدل خود نیز بخواهید تا کمی بیشتر ثابت و بیحرکت بماند تا با حوصله تصویرتان را ثبت کنید.

درخشانی

اطراف مدل خود را درخشان کنید. این یک تکنیک است که شاید کمتر کسی آنرا رعایت می کند. بطور معمول توصیه می شود که نور رو به روی تصویر باشد تا تصویر نورانی و واضح جلوه کند. ولی ما کمی قانون را دور می‌زنیم. وقتی نور پشت سوژه باشد با کمی تنظیم زوایای تصویر می توانید یک عکس خاص با نورانیت و درخشندگی جزابی را ثبت نمایید.

برکه آب

اگر در طبیعیت یا هر محیطی دیگر یک منبع آب مثل یک برکه با آب ساکن در اختیارتان بود حتما از آن کمک بگیرید. کمی نزدیک شوید  بنشینید و دوربین را نزدیک آب ببرید تا سایه ها را مشاهده کنید. این سایه ها جلوه های فوق العاده ای به تصوير می بخشند.

تغییر زوایا

تنها از یک سطح عکس نگیرید. سطح خود را متفاوت با سطح سوژه انتخاب کنید. حالا میتوانید جذابیت را در تصاویر ببینید. زوایای مختلف در سطوح مختلف عکس ها را حرفه ای تر می کنند.

صبور باشید

اگر هدف خاصی از منظره ی خاصی برای ثبت تصویر دارید، پس صبور باشید. اجازه دهید تا به موقع به هدفتان نزدیک شوید؛
و سپس عکس بگیرید. عکاسی حوصله و صبوری لازم دارد.

فیلتر

عکس

قطعا دوربین شما نیز فیلتر های مختلفی دارد اما مواظب باشید عکس ها طبیعی باشند. اگر کل تصویر سیاه و سفید شود هنر خاصی مشاهده نخواهد شد. سعی کنید رنگهایی که همیشه ثابت هستند را همانطور نگاه دارید. برای نمونه اگر خط عابر پیاده در عکستان وجود دارد آنرا به همان رنگ اصلی باقی بگذارید و تغییر ندهید.

ویرایش عکس ها را فراموش نکنید

حتی یک عکس خیلی معمولی هم می تواند با این ابزار ها جلوه ای دیگر داشته باشد. پس اگر تصمیم دارید تصاویر را ادیت کنید،
ولی وقتی برای فتوشاپ ندارید از نرم افزار Adobe Lightroom استفاده کنید. و اگر می خواهید با گوشی موبایلتان ادیت انجام دهید، اپلیکیشن های Snapseed و VSCO گزینه های خوبی خواهند بود. حالا که کار ویرایش تمام شده کافیست شدت افکت را سی درصد کم کنید تا از زبیایی و طبیعی بودن عکس ها لذت ببرید.

دو عکس زیر را مشاهده کنید.

عکس

هر دو یک منطقه در نروژ هستند. اما عکاس در عکس دوم هنر و حوصله بیشتری خرج کرده است. وی صخره را در مرکزیت عکس قرار داده و از سایر موارد مثل خانه ها و… نیز چشم پوشی نکرده است. همچنین با کمی صبر بخرج دادن چنین نور و درخشندگی در عکس بوجود آمده چون درسد وقتی تصویر را ثبت کرده که آفتاب به بهترین مکان تابیده. پس از آن نیز از مهارت های ویرایشی استفاده کرده است. میبینید که نتیجه ای بسیار متفاوت با عکس قبلی بدست آمده.

شما نیز فقط با کمی تمرین می توانید به عکاس ماهری تبدیل شوید.

امتیاز 0 از 0 رای

نوشته های مشابه

‫6 نظرها

  1. به نظر من الان انقدری ازین نرم افزارا و اپلیکیشنای ادیت عکس ساخته شده که هر آدمی با یه دوربین گوشی میتونه خودشو عکاس به حساب بیاره

  2. بازتاب: mushroom shop Colorado
  3. بازتاب: look these up
  4. بازتاب: ks quik 2000

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × پنج =

دکمه بازگشت به بالا