سخت افزار

آشنایی با پورت های USB 2.0 ، USB 3 .0 ، USB 3.1

آشنایی با پورت های USB 2.0 ، USB 3 .0 ، USB 3.1

کار با یو اس بی را تقریبا هر کاربری تجربه کرده است، شاید شما نیز با عبارات مختلفی همچون USB 2.0 ، USB 3 .0 ، USB 3.1 مواجه شده اید. در این بخش قصد داریم به بررسی تفاوت این پورت ها و ویژگی های آنها بپردازیم. با طیف نیوز همراه باشید… .

تاریخچه

در دهه نود برای بار اول پروتکلی به نام یو اس بی به منظور برقراری ارتباطات میان رایانه ها و سایر دیوایس ها مانند، اسکنر، پرینتر و غیره ایجاد شد و کم کم این پروتکل به روز رسانی شد و نسل های مختلف و به مراتب جدیدتری از آن در اختیار قرار گرفت. البته ناگفته نماند با USB فلش ها نیز تبادل اطلاعات به راحتی ممکن و قابل انجام است.

USB 2.0 قدیمی ترین نسخه است که هنوز هم استفاده می شود. حتی با وجود روی کار آمدن نسل های جدیدتر این نسخه همچنان دوام خود را حفظ کرده و در میان کاربران مورد استفاده قرار می گیرد. پس از این نسخه از درگاه ورودی، نمونه های جدیدتر نیز به میان آمدند. نسل جدیدتر یعنی یو اس بی های 3. 0 و 3.1 قابلیت های بیشتری داشته و برای مثال دیگر لازم نیست هنگام استفاده از این پورت ها نگران وارد کردن فلش باشیم چون از هردو سمت امکان ورود وجود دارد.

USB 2 و USB 3 چه تفاوت هایی دارند

USB 3

برای تشخیص تفاوت میان فلش USB 2 و USB 3 می توان به اولین نشانه یعنی رنگ پورت ها توجه کرد. به طور معمول رنگ کانکتورهای داخلی USB 2 مشکی و USB 3 آبی می باشد. درگاه های USB 3.1 نیز کانکتورهای داخلی قرمز رنگ دارند. این نشانه ظاهری بود که تشخیص را بسیار ساده می کند.

سرعت و عملکرد

از لحاظ سرعت نیز می توان تفاوت ها را شناخت. کاملا مسلم است با به روز رسانی و ارتقای نسل یو اس بی ها سرعت آنها نیز بالا می رود. اما برای شناخت دقیق تر، بد نیست بدانید که، USB 2.0 ، USB 3.0 ، USB 3.1 هرکدام به ترتیب 480، 4800 و 10000 مگابایت بر ثانیه سرعت دارند.

در کانکتور فلش USB 2 چهار سیم وجود دارد اما یو اس بی 3 دارای 9 سیم می باشد. افزایش تعداد سیم های داخل کانکتور پهنای باند بیشتری در پورت ها ایجاد می کند و در نتیجه انتقال اطلاعات نیز سرعت بیشتری خواهند داشت. فلش ها ی USB 2.0 و مدل های قدیمی تر در یک تایم معین فقط می توانند داده ها را دریافت و یا ارسال کنند در حالی که در نسل سوم اطلاعات همزمان هم می توانند ارسال شوند و هم دریافت شوند و این مربوط به خصوصیت فول داپلکس یا Full Duplex می باشد. نسل های قدیمی تر هاف داپلکس یا Half Duplex بودند.

شباهت

به طور معمول این دو پورت شباهت های بسیار کمی دارند اما یکی از این موارد معدود سطح ولتاژ آن هاست که هیچ تفاوتی باهم USB . ولتاژ 5 ولت در هردوی آنها مشترک است. در حالی که فلش USB 3.1 سطح ولتاژ 20 ولتی داردو مناسب کار در دستگاه های بزرگ می باشد.

تفاوت کابلها

طول کابل یو اس بی نسل سه به سه متر می رسد در حالی که یو اس بی 2 طول کابل پنج متری دارد. البته ناگفته نماند که طول کابل ها با با کمک هاب های USB قابل افزایش است.

قیمت

معمولا فلش USB 2 ارزان قیمت تر است اما حجم ها نیز در این اعمال قیمت مؤثر هستند. اما برای نمونه در مقایسه یک حجم مثل دو فلش هشت گیگابایتی نسل دو و سه طبیعتا نسل سه گران قیمت تر خواهد بود.

امتیاز 5 از 1 رای

نوشته های مشابه

‫4 نظرها

  1. بازتاب: go to the website
  2. بازتاب: PG

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − پانزده =

دکمه بازگشت به بالا