آموزش عکاسیموبایل

چه عواملی در کیفیت تصاویر گرفته شده توسط دوربین گوشی ها دخالت دارد؟

چه عواملی در کیفیت تصاویر گرفته شده توسط دوربین گوشی ها دخالت دارد؟

امروزه گوشی های هوشمند به دلیل داشتن دوربین هایی با مشخصات سخت افزاری قوی، تقریبا جایگزین دوربین های عکاسی شده اند. در این پست می خواهیم به عواملی که باعث افزایش کیفیت تصاویر گرفته شده توسط دوربین گوشی ها می شود، بپردازیم. با طیف نیوز همراه باشید… .

اشتباهات رایج بین افراد

برخی از افراد گمان می کنند که هر چه رزولوشن دوربین یک گوشی بالاتر باشد، این گوشی حتما از کیفیت عکسبرداری خوبی برخوردار است. اما این یک باور غلط درباره دوربین گوشی ها به حساب می آید؛ چرا که تنها عدد مگاپیکسل یک دوربین، لزوما تعیین کننده کیفیت بالای عکس ها نخواهد بود. این عدد رزولوشن در کنار دیگر عوامل مانند اندازه رزونه دوربین، لرزشکیر اپتیکی و … باعث گرفتن تصاویری با کیفیت بالا می شود. حال به سراغ هر کدام از این عوامل می رویم.

عدد مگاپیکسل

دوربین گوشی ها

بسیاری از شرکت های عرضه کننده گوشی، در تبلیغات خود روی عدد مگاپیکسل دوربین گوشی ها مانور می دهند تا باعث جذب خریدار شوند. بالا بودن عدد مگاپیکسل در کیفیت عکس های گرفته شده توسط دوربین گوشی ها اهمیت دارد و علت آن هم این است که هر چه این عدد بالاتر باشد عکس ها را با تعداد پیکسل گرفته و نشان می دهند اما تنها علت کیفیت بالای تصاویر گرفته شده نیست، بلکه عوامل دیگری همانند جذب نور، سایز سنسور، اندازه روزنه و… در این موضوع دخالت دارند.

اپرچر یا همان روزنه وسط لنز دوربین

دوربین گوشی ها

جالب است بدانید که بیشتر افراد از لغت دیافراگم به جای اپرچر استفاده می کنند، که این غلط است. به این دلیل که در واقع دیافراگم موجود در دوربین گوشی ها ، همان تیغه هایی است که در داخل لنز تعبیه شده است و باعث تنگ و گشاد شدن لنز شده و این کار باعث افزایش و کاهش میزان نور عبوری از روزنه وسط لنز یا همان اپرچر می شود. هر چقدر این روزنه وسط لنز دوربین گوشی ها بزرگتر باشد، نور بیشتری از آن عبور می کند و در نتیجه باعث افزایش کیفیت عکس می شود. معمولا دوربین گوشی ها به اپرچرهای f/2.2، f/2.0، f/1.9 مجهز است که هر چه این عدد کوچکتر باشد، روزنه اپرچر بزرگنر است.

سنسور دوربین

دوربین گوشی ها

یک دیگر از عوامل مهم در گرفتن عکس های باکیفیت، سنسور دوربین می باشد؛ علت آن هم این است که سنسور مهترین قسمت در دریافت نور و ثبت تصاویر می باشد. سنسورهای به کار رفته در گوشی معمولا دارای سایزهای 1/1.2 اینچ تا 1/1.32 اینچ می باشند که هر چه سایز سنسور دوربین بزرگتر باشد، ما دارای میدان دید بیشتری خواهیم بود. پس می توان گفت، اگر دو گوشی دارای مگاپیکسل یکسان باشند، سنسور نقش اصلی برای کیفیت تصویر بازی می کند و هر چه سایز آن بزرگتر باشد، ما عکس با کیفیت تری خواهیم داشت.

لرزشگیر اپتیکال

این ویژگی در بیشتر دوربین گوشی های بالا رده دیده می شود. وجود این ویژگی مانع از گرفتن تصاویر تار می شود و در نتیجه ما عکس هایی با وضوح بالا خواهیم داشت.

قابلیت HDR

دوربین گوشی ها

ویژگی HDR در تغییر میزان نور تصاویر، به کیفیت عکس های گرفته شده کمک می کند. در این ویژگی در زمان عکسبرداری، 3 تصویر با میزان جذب نور متفاوت ثبت می شود، این عکس ها در میزان نورهای تاریک و روشن با هم تفاوت دارند، حالت HDR شروع به ترکیب کردن نورها می کند تا عکس با کیفیت بهتری را ارائه کنید.

امتیاز 4 از 1 رای

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. بازتاب: sudoku

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده + نوزده =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا