اینترنت و اشیاءفناوری

اینترنت اشیا یا همان IOT چیست؟

اینترنت اشیا یا همان IOT چیست؟

شاید در نظر اول، از کلمه اینترنت اشیا یا همان IOT چنین به نظر برسد که تمام وسایل اطراف ما شروع به حرف زدن و یا حرکت کنند؛ اما در واقع چنین برداشتی فقط به داستان های علمی-تخیلی شباهت دارد. ما در ادامه به معنی درست اینترنت اشیا (Internet of Things) و کارآیی آن می پردازیم. با طیف نیوز همراه باشید… .

معنی و مفهوم این اصطلاح

کوین اشتون اولین شخصی است که اصطلاح IOT را در سال 1991 بکار برده است و این اصطلاح جدید برای اولین بار توسط انتشارات MIT به کل جهان معرفی شده است. انتشارات MIT در مقاله خود، به جهانی اشاره دارد که در آن تمام اجزا، از جمله اشیا بی جان نیز دارای یک شخصیت دیجیتالی هستند که توسط رایانه ها برنامه ریزی و مدیریت می شوند.

اینترنت اشیا یا همان IOT

 

در سال 2000 یکی از افراد کمیته توسعه RFID مفهم جدیدی از اصطلاح اینترنت اشیا یا همان IOT ارائه کرد. بر طبق این مفهوم جدید، ما می توانیم از طریق برچسب روی اشیا و دریافت داده ها آنها از طریق اینترنت، به یک بانک داده ای دست بیابیم. پس هر زمان که بخواهیم در مورد یک شی خاص اطلاعاتی داشته باشیم، به راحتی از طریق سرچ در یک آدرس اینترنتی خاص و یا بانک اطلاعاتی موجود، به آن داده ها دسترسی پیدا خواهیم کرد.

به بیانی دیگر، اینترنت اشیا یعنی شبکه ای از اشیا که از طریق کامپیوتر و اینترنت با سایر اشیا دیگر مرتبط می شوند. این اشیا فقط شامل لوازم الکترونیکی نمی شود، بلکه تمام اشیا حتی غذا، پوشاک، قطعات مختلف و… را در برمیگیرد.

تعریف Internet of Things

به دلیل اینکه این کلمه از دو سیلاب اینترنت + اشیا ایجاد شده است، تعاریف گوناگونی از آن در موسسات تحقیقاتی ارائه شده است. سیلاب اول که شامل کلمه اینترنت است، به تعریف شبکه و داده ها می پردازد؛ و کلمه دوم که اشیا است، به تعریف تمام اشیا اطراف ما که در یک محیط مشترک قرار گرفته اند، اشاره دارد.

اینترنت اشیا یا همان IOT

روش کار اینترنت اشیا یا همان IOT به این شکل است که، شی مد نظر خود را توسط یک شناسه خاص و یک IP از باقی اشیا جدا کرده و از این طریق می توانیم اطلاعات و داده های ارسال شده از این شی را در یک بانک اطلاعاتی ذخیره کنیم و توسط دستگاه های مختلف مانند موبایل ها، کامپیوترها و تبلت ها این داده های ارسال شده را مشاهده کنیم. تمامی این مراحل از جمله آدرس دهی خاص، نمایش و ذخیره سازی داده هایی که بین اشیا مبادله شده است، همگی دارای پیچیدگی خاصی هستند که باعث تعریف دیگری از اینترنت اشیا یا همان IOT می شود که به این تعریف، معناگرایی می گویند.

تحلیل Internet of Things

یکی از متخصصین برجسته دانش و فناوری امریکا به نام Eric Fisher، به بررسی کارآیی IOT در دنیای امروز ما پرداخت و نتیجه این بررسی ها در مرکز تحقیقات کنگره امریکا انتشار یافت. او در توصیف اینترنت اشیا یا همان IOT چنین می گوید که، اشیا را می توان از طریق کامپیوتر و اینترنت به سایر اشیا دیگر مرتبط کرد. هر شی ای که بتواند، توانایی جمع آوری اطلاعات، کنترل و یا ارتباط از راه دور را داشته باشد، جزء اینترنت اشیا محسوب می شود. برای مثال ماشین های سواری، ابزارآلات صنعتی یا پزشکی، لوازم خانگی و… را می توان به دارا بودن قابلیت های ذکر شده در بالا نام برد. در نهایت، اینترنت اشیا مهمترین تیکه پازل سیر تکامل فضای مجازی محسوب می شود.

امتیاز 0 از 0 رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × سه =

دکمه بازگشت به بالا