دوربینفناوری

زوم دیجیتال و زوم اپتیکال چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

زوم دیجیتال و زوم اپتیکال چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

دو اصطلاح اپتیکال و دیجیتال در زوم دوربین های عکاسی را بسیار شنیده ایم، بسیار پیش آمده که این دو با یکدیگر اشتباه گرفته شده اند یا در هنگام خرید چندان مورد توجه قرار نگرفته اند. در این بخش قصد داریم به بررسی تفاوت های زوم اپتیکال و زوم دیجیتال بپردازیم. با طیف نیوز همراه باشید… .

زوم چیست؟

زوم کردن به عبارت ساده و بدون ورود به جزئیات به معنای تغییر فواصل کانونی لنز دوربین به نسبت سوژه است. وقتی فاصله کانونی زیاد باشد، تصویر زیاد زوم می شود، در این صورت اصطلاح تله فتو استفاده می شود. چنانچه برعکس این اتفاق بیفتد، یعنی با کاهش فاصله کانونی، تصویر بزرگتر و عریض تر خواهد بود و اصطلاح واید را برای آن به کار می برند. دوربین های تصویر برداری و یا فیلم برداری حرفه ای دارای زوم اپتیکال هستند، یعنی زوم از طریق لنز دوربین ، تصویر به راحتی با زیاد و کم کردن فاصله کانونی، دور و نزدیک می شود.

تفاوت ها

و اما زوم دیجیتال، که از زمان ورود دوربین های دیجیتال به زندگی ما شنیده شد. به عبارت ساده تر در عکاسی زوم اپتیکال یک فرآیند حقیقی و سخت افزاری است و با کمک یک دکمه خاص یا اهرم فاصله کانونی تنظیم می شود، در حالی که زوم دیجیتال یک عمل نرم افزاری می باشد و از طریق زوم کردن نرم افزاری روی تصویر قسمتی از سوژه امکان پذیر می شود.

زوم اپتیکال

زوم دیجیتال فرآیندی شبیه به فتوشاپ دارد. اگر یک عکس را داخل نرم افزار فتوشاپ زوم کنید مشاهده می کنید که کیفیت تصویر از بین می رود. در صورتی که در زوم اپتیکال چنین اتفاقی پس از زوم برای تصویر رخ نمی دهد. زوم دیجیتال گونه ای شبیه سازی شده از زوم اپتیکال است.

بررسی نکات بیشتری

تصور کنید یک دوربین با رزولوشن پانزده مگاپیکسلی دارید، با عکاسی تصویری که ثبت می شود کیفیت پانزده مگا پیکسلی دارد چنانچه زوم اپتیکال باشد، تصویری که زوم می کنید همچنان همان پانزده مگاپیکسلی می باشد اما عکسی که با زوم دیجیتال ثبت شود کیفیت عکس پایین می آید. خیلی ساده زوم اپتیکال یعنی بزرگنمایی از طریق لنز دوربین و ولی زوم دیجیتال یعنی بزرگ نمایی از طریق نرم افزار.

باید بدانید مقایسه کردن دو دوربین عکاسی با دو نوع متفاوت از بزرگنمایی کاملا اشتباه است، یعنی اگر یک دوربین زوم اپتیکال و دیگری زوم دیجیتال داشته باشد قیاس معنایی ندارد. شاید هردو زوم می کنند اما این زوم با آن زوم هیچ ارتباطی ندارد! در واقع در هر شرایطی نوع اپتیکال برتریت دارد و دوربین بهتر قلمداد می شود. در واقع بزرگنمایی دیجیتال را می توان حتی با نرم افزارهای فتوشاپ و ادیت عکس انجام داد پس مزیت خاصی به حساب نمی آید.

زوم هوشمند

اخیرا کمپانی های تولید کننده زوم دیجیتال و دوربین های دیجیتال مانند، تکنولوژی‌ جدیدی طراحی کرده اند با عنوان زوم هوشمند دیجیتال، در این شرایط پس از زوم کردن، کیفیت عکس کم نمی شود، در واقع وضوح تصویر نسبت به میزانی که زوم می کنید تغییر می کند یعنی چنانچه هفتاد در صد هنگام عکاسی زوم کنید، بزرگنمایی در عکس به وجود نمی آید بلکه قسمتی از آن کراپ می شود و در نتیجه حجم کمتری اشغال می شود. اما حتی با وجود زوم هوشمند، همچنان زوم اپتیکال برتر است.

امتیاز 5 از 1 رای

نوشته های مشابه

‫77 نظرها

  1. When I initially commented I seem to have clicked on the -Notify
    me when new comments are added- checkbox and from now on every time a
    comment is added I get 4 emails with the same comment. Is there an easy method you can remove me from that service?
    Many thanks!

  2. With havin so much written content do you ever run into
    any problems of plagorism or copyright violation? My website
    has a lot of completely unique content I’ve either
    created myself or outsourced but it seems a lot of it is popping it up all
    over the web without my permission. Do you know any ways to help prevent content from being ripped off?
    I’d definitely appreciate it.

  3. بازتاب: skaties te

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 3 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا