آموزش عکاسی

عکاسی در مسافرت چه ترفند هایی دارد؟ بخش دوم

عکاسی در مسافرت چه ترفند هایی دارد؟ بخش دوم

در بخش اول به موارد متعددی از شگردهای عکاسی در مسافرت پرداختیم. نکاتی طلایی که تک تک آنها می توانند در موفقیت شما در عکاسی و خاص و درخشان شدن تصاویر آلبوم شما کمک بسزایی داشته باشند. در ادامه به چند مورد پرکاربرد دیگر خواهیم پرداخت. با طیف نیوز همراه باشید.

اگر مسافر هستید دوربینتان را بردارید و از ثبت خاطرات و دیدنی های سفر غافل نشوید.
نکات و ترفندها

9. سفر را سخت نگیرید.

عکاسی در مسافرت

کوله بار سفر هرچه سبکتر باشد، تمرکز و تبحر شما بالاتر خواهد بود. بارها شنیده اید که سبک بال بودن می تواند دغدغه های عکاسی در مسافرت را کم کند. پس کوله بارتان را سبک کنید. اگر به طبیعت گردی می روید قطعا و قطعا این امر را رعایت کنید. اگر دوربین عکاسی شما مجهز به ابزار و تجهیزات زیادی است، ما پیشنهاد میکنیم تنها دولنز اصلی (ثابت و زوم) را بردارید. همچنین سبک ترین پایه را برای دوربینتان انتخاب کنید.
اینگونه می توانید با فراغ بال و آرامش خاطر ذهنتان را تنهت به طبیعت اطراف بدوزید.

10. کمی ایده پرداز باشید.

عکاسی در مسافرت

یک نکته مهم که شاید کمتر کسی در عکاسی در مسافرت به آن توجه کند، این است که: خلاقیت و داستان پردازی و ایده پردازی و نگرش متفاوت داشته باشید. دیگر پیمانه عکاسی از گلدان های کنار پنجره و درب خانه های قدیمی و مکان های تاریخی یا بسیار مشهور مثل برج آزادی پر شده است. شما داستان ذهن خودتان سرنخی قرار دهید تا با بدست گرفتن این نخ به سوژه های جذاب و پر محتوا و پر معنایی ذهن مخاطب را هدایت کنید. اجازه دهید تا ببینده به هزارلای ذهن شما وارد شود؛
و درگیر زیبایی های عکس خاص خودتان شود. پس سوژه های تکراری را کنار بگذارید. خلاقانه گام بردارید.

11. بهترین ثبت عکس از مکان های تاریخی

همه ما می دانیم اصفهان، شیراز، کاشان و بسیاری از شهر های دیدنی و تاریخی ایران چه سوژه هایی برای عکاسی دارد. مکان ها ثابت هستند، اما چرا برخی عکس ها بیشتر به دل می نشینند. بیایید علت را بررسی کنیم. اگر یک شهر ده مکان تاربخی داشته باشد هر عکاسی در مسافرت خود به این شهر ها می توانند تمام ده مکان را با ده ها عکس به تصویر بکشد و ثبت کند. اما آیا بهترین ها اینگونه رقم می خورند؟ قطعا خیر. صبر و حوصله حرف اول را می زند. انتخاب بهترین ساعات و بهترین تایم های نوردهی و صرف زمان برای تشکیل بهترین کادرها به زمان نیاز دارد. پس اگر در یک روز از هر ده مکان عکس گرفتید زیاد خوشحال نباشید. چون صد درصد کیفیت همه ی عکس ها عالی نخواهد بود. هر عکس دنیای خود را دارد. هرعکس حرفی برای گفتن دارد. نگذارید به خاطر زمان کم یا خستگی شما حرفشان نیمه تمام بماند. اجازه دهید تمامیت هر تصویر به بیننده منتقل شود. پس کیفیت را فدای تعداد بالای عکس ها نکنید. ده عکس درجه یک یرتر از صد عکس درجه دو هستند.

12. عبور و مرور و تردد خود را متنوع کنید.

عکاسی در مسافرت

هر وسیله ی نقلیه ای میتواند یک قاب به شما هدیه دهد. قابی که عکس داخل آن حال و هوای خاصخود را دارد. پس پیاده، با ماشین، قطار یا هواپیما هر کدام شانس جداگانه ای به عکاسی در مسافرت شما میبخشد. شانس ها را از دست ندهید.

13. عکس های واقعی بگیرید.

عکاسی در مسافرت

عکاسی در مسافرت و عکاسی در هر حال و هوای دیگر نیازمند منظره ای طبیعی است. منظور از این جمله طبیعی بودن عکس است نه طبیعت ها و گل ها و گیاهان. بگذارید این مسئله را روشن تر بیان کنیم. هنری برسون عکاس مشهور و نامدار جهانی در تمام عکس های خود تنها از نور طبیعی استفاده کرده. حضور نور فلش در آثارش مشهود نیست. پس نورشناس باشید، لحظه های ناب را شکار کنید. معجزه ی عکس طبیعی را به چشم ببینید.

14. عکاسی در ارتفاعات

عکاسی در مسافرت

زوای مختلف به عکس ها بدهید. همانطور که در بخش یک نیز بدان اشاره شد به ارتفاع یک ساختمان بروید یا در بالاترین نقطه شهر قرار بگیرید و عکس وسیع و کلی بگیرید. این تنوع در عکاسی شما بسیار لازم و ضروری است.

15. تک روی نکنید.

عکاسی در مسافرت

از دیگر نکات عکاسی در مسافرت این است که بتوانید از دیگران نیز کمک بگیرید. برای مثال وقتی از یک تپه یا کوه عکس میگیرید یک نفر را چاشنی عکستان کنید. تا به تصویر روح و حال و هوای دیگری بخشد. از او بخواهید شاد باشد حس و حال خوب داشته باشد حتی می تواند نفس عمیقی بکشد و شادی و نشاط و خود در آن هوای عالی را با یک پرش زیبا به هوا یا با حالت دو و بسیاری ایده دیگر به تصویر بکشد. اینکه نقطه بنشیند، به عکس نگاه کند و لبخند بزند اصلا خوشایند نیست. از فاصله ای دور عکس بگیرید وی نیز بهتر است طوری وانمود کند که:
محو زیبایی های محیط است و کامل تاروپود او با تاروپود طبیعت یکی شده. پس با کمک سوژه های انسانی ذهن ببینده را درگیر عکس کنید.

16. دلیل غیر منطقی ممنون

اگر تابحال موفق به عکاسی در مسافرت نشدید، و علاقه ی زیادی هم به این هنر دارید، حدس می زنیم که کمی بهانه جو هستید. دلایل مختلف مثل: من هزینه اضافه برای سفرهای گران قیمت ندارم یا دوربین من بسیار معمولی است را کنار بزنید. تنها کافیست همت داشته باشید. حتی چند کیلومتر آنطرف تر از محل سکونت شما می تواند سوژ های فوقالعاده ای برای عکاسی باشد. توجه کنید روستا و یت محله ی نزدیک به شما همان مکان دور دست برای انسانهای شهر های دیگر است. پس فرصت را غنیمت شمارید. حتی اگر یک دوربین کامپکت معمولی دارید بدانید با کمی تلاش و ایده پردازی می توانید خاص ترین ها را رقم بزنید.

17. در کنار کاربلدها تمرین کنید.

عکاسی در مسافرت

بهتر است قبل از شروع عکاسی در مسافرت در کنار کاربلد های این زمینه شروع به کسب مهارت کنید. با استادتان توافق کنید تنها ساعاتی را در شبانه روز در کنار او کار کنید. فنون و حرفه ای که می توانید در دوره های عملی کسب کنید تجربیاتی فوق‌العاده خواهند بود.

18. لحظه ها را شکار کنید.

حتی صحنه هایی در اطراف شما که سالهاست آنها را تماشا می کنید می توانند بهترین سوژه های عکاسی باشند. عکاسی در مسافرت و یا حتی در نزدیکی خانه ی خودتان هیچ تفاوتی نخواهند داشت اگر نگاهتان فنی باشد. قاب زیبای طبیعت در واقعا طرز نگاه و دید شماست در عکس ها نقش می بندد.

19. مدام در تلاش باشید.

عکاسی در مسافرت

اگر می خواهید از عکاسی در مسافرت لذت ببرید و فرصت ثبت صحنه های ناب را از آن خود کنید پس دائم در تلاش باشید. با پیدا کردن کوچکترین فرصت ها سفر کنید. سفر حتی به اطراف شهر خودتان هربار می تواند سوژه های جدیدی داشته باشد.

20. به عکس هایتان سروسامان دهید.

انتقال عکس ها به طور منظم و روزانه در زمان عکاسی در مسافرت بسیار ضروریست. آلبوم عکس های هر روز می تواند روایت گر خاطرات خوب و بد شما باشد. از دست دادن هرکدام از آنها به معنای از دست دادن شانس داشتن ناب ترین عکس هاست. پس در پایان شب و پس از اتمام عکاسی هایتان تمام عکس ها را به هارد منتقل کنید. حتی اگر دیگر نای قدم برداشتن هم نداشتید.

امتیاز 0 از 0 رای

نوشته های مشابه

‫6 نظرها

  1. بازتاب: Fryd bar
  2. بازتاب: dutch driver license
  3. بازتاب: warticon side effects

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − 10 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا