آموزشآموزش عکاسی

راهنمای خرید دوربین عکاسی

کدام دوربین عکاسی را تهیه کنم؟

در میان بازار پر تنوع دوربین های عکاسی که همه آن ها خصوصیات و قابلیت های خوب و شاخص زیادی نیز دارند انتخاب فقط یک دوربین کاری به غایت دشوار است. در این بخش از طیف نیوز شما می توانید به آگاهی کاملی دست پیدا کنید و به راحتی خواهید توانست دوربین عکاسی مناسب برای فعالیت های خود را انتخاب کنید. با ما همراه باشید… .

درباره…

سوالی که روزانه ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول می کند این است که. چه دوربین را تهیه کنم؟ کدام نوع از دوربین ها برای حیطه ی کاری من مناسب تر است. افرادی که برای خرید دوربین به بازار می روند دو گروه متفاوت هستند. گروه اول قبلا مالک دوربین بوده اند و حالا تصمیم به خرید یک نمونه ی جدید تر دارند. گروه دوم هیچ وقت دوربین نداشته اند و برای مرتبه اول است که به قصد تهیه دوربین روانه بازار می شوند. در این بخش از طیف نیوز به هر دو گروه خواهیم پرداخت.

گروه اول: کسانی که برای بار اول قصد خرید دوربین دارند

قطعا این گروه انتخاب سخت تری را پیش رو خواهند داشت. چراکه در بازار با تعداد بسیار زیادی دوربین و اطلاعات بسیار متنوعی به یکباره رو به رو می شوند. باید بگوییم که تقریبا تمام دوربین ها خوب هستند و قابلیت خرید دارند. اما از چند نظر می بایست پیش از خرید بررسی شوند:
ما به چه دوربینی احتیاج داریم؟
یا بهتر است بگوییم چه انتظاراتی از آن داریم؟
برای چه کاری قصد خرید دوربین عکاسی داریم؟
بررسی قیمت دوربین و سنجش میزان ارزش قیمت نسبت به امکانات و کیفیت، پشتیبانی از قطعات و در دسترس بودن خدمات پس از فروش ، پشتیبانی از جدیدترین تکنولوژی ها ، تعیین میزان بودجه ی موجود ، گاهی اوقات با بررسی تمام موارد بالا و نیاز های مخاطب به این نتیجه می رسیم که به جای دوربین از یک اسمارت فون باکیفیت استفاده شود. چون برخی گوشی ها دست کمی از برخی دوربین ها ندارند.

آیا لازم است دوربین کامپکت تهیه کنم یا خیر؟

دوربین عکاسی

ابتدا قصدتان را مشخص کنید. تصمیم دارید یک دوربین برای ثبت خاطرات جمع های فامیلی خود داشته باشید یا نیازتان به دوربین بیشتر از یک ثبت خاطره است. یا شاید علاقه مند به عکاسی هستید و میخواهید در کلاس های آموزش عکاسی شرکت کنید و این علم را یاد بگیرید.

اگر میخواهید تنها در جمع های خانوادی یک عکس یادگاری ثبت کنید دوربین کامپکت انتخاب خوبی برای شما است.

دوربین کامپکت چه دوربینی است؟

دوربینی است که برای ثبت یک عکس خوب نیازی به دستکاری دوربین توسط عکاس یا تنظیمات عجیب غریبی نیست. یک دوربین عکاسی با سایز کوچک و مناسب حمل و نقل آسان است و لنز آن قابلیت جدا شدن و انجام تنظیمات زوم ندارد. زوم، فوکوس و امکانات نوردهی و غیره توسط خود سیستم داخلی دوربین به صورت خودکار انجام می گیرد. دوربین های کامپکت انواع مختلف و با قیمت های گوناگون دارند.

دوربین های سوپر زوم

معروفترین و شاید محبوب ترین دوربین کامپکت دوربین های سوپر زوم هستند.
دوربین های حرفه ای تر با ویژگی لنز متحرک کیفیت تصاویر یکسانی با دوربین های کامپکت دارند. همچنین می توانید با کمک دوربین های کامپکت سوپر زوم با هزینه ی کمتری نسبت به دوربین های DSLR یا بی آینه عکس های با زوم بالای فوق العاده ای ثبت کنید.
قطعا برای مسافرت ها نیز به علت سبکی و کیفیت خوب عکس ها این دوربین عکاسی ها انتخاب اول خواهند بود.
طبیعی است که در مسافرت ها با حمل فقط یک لنز از دوربین های جاگیر DSRL نمی توانید در تمام شرایط بهترین عکس را ثبت کنید.

پس دوربین های DSRL برای چه کسانی مناسب هستند؟

اگر در کلاس های آموزش عکاسی شرکت کرده اید، و یا اگر می خواهيد حرفه ای به عکاسی بپردازید بهتر است به سراغ دوربین های حرفه ای تر با قابلیت تعویض لنز بروید. قیمت این دوربین ها تقریبا با قیمت دوربین های کامپکت با وجود امکانات بیشتر برابری می کند. اگر یک شناخت کلی به نیاز های خود از تهیه ی دوربین پیدا کنید و قیمت ها را بررسی کنید به راحتی می توانید مدل مناسب تر را انتخاب کنید.

سیر تحول

این دوربین ها طی سالیان متوالی دچار تغییر و تحولات زیادی شده اند که البته به نفع اقشار مختلف شده است. در گذشته یک دوربین عکاسی DSRL تنها مختص به حرفه ای تر ها بود. امروزه با خدمات متنوع و قابلیت ها و امکانات و همچنین تنظیمات گوناگونی که اضافه شده نظر همه علاقه مندان به عکاسی را به خود جلب کرده است.
برای مثال با ارتقای دوربین های بی آینه رابط کاربری، مود خودکار با زوم سریع و عالی نیز از جمله تغییرات جدید بودند.

نکته پراهمیت به هنگام خرید دوربین عکاسی

تنظیمات دستی پیشرفته در دوربین های DSRL باعث شده علاقه مندان و عکاسان حرفه ای بتوانند از امکانات بیشتر و قابایت های متنوع استفاده کنند. اما اگر شما یک کاربر ساده ی دوربین های عکاسی هستید قطعا فقط از تنظیمات پیش فرض استفاده خواهید کرد. پس دوربین های DSRL انتخاب خوبی برای شما نخواهند بود. و بهتر است یک دوربین کامپکت انتخاب و خریداری کنید.

دوربین های حرفه ای با قابلیت تعویض لنز به دو دسته تقسیم می شوند:

کراپ سنسور و Full Frame
اگر حرفه ای هستید Full Frame را انتخاب کنید و در غیر این صورت دوربین عکاسی کراپ برای شما مناسب تر خواهد بود.
این دو نوع را نمی توان با یم دیگر مقایسه کرد. زیرا هرکدامشان مزیت ها و ایراد های خاص خود را دارند.
در این دو دوربین‌ حسگر یا سنسور عکاسی داخلی دوربین با هم متفاوت است. بگذارید اینگونه بگوییم. دوربین های فول فریم را می توان یک پنجره بزرگ در نظر گرفت و دوربین های کراپ سنسور پنجره کوچکتر. هردو یک کار را انجام می دهند اما هر کدام برای افراد با نیاز ها و سلیقه های متفاوتی ساخته ‌شده اند.
به طور کل در یک کلام، اگر نیاز خیلی فوری و حساس به فول فریم ها ندارید سراغشان نروید.

از لحاظ کیفیت سراغ چه دوربینی برویم؟

این یک سوال بسیار کلی و پیچیده و یا شاید سلیقه ای است. برخی افراد دوربین های با زوم بالا را برترین می دانند و بعضی ها امکان ایجاد یک بک گراند محو را ملاک می شمارند و عده ی زیادی نیز مگاپیکسل بالا را شرط برتری می دانند.

مگا پیکسل چقدر اهمیت دارد؟

پایین ترین رده ی دوربین های DSLR نیز کیفیت عکس خوبی را ارائه می دهند. مسئله بر سر میزان شناخت عکاس و تسلط وی بر دوربین خود است. نوردهی خوب و تنظیمات درست ملاک اصلی موفقیت در ثبت یک عکس عالی هستند.

گروه دوم: کسانی که می خواهند دوربین عکاسی خود را تعویض کنند.

طبیعتا این گروه انتخاب آسانتری خواهند داشت. زیرا تنها قصد دارند برخی نواقص را برطرف کنند و از قابلیت های بیشتر برخوردار شوند. ابتدا از خود این سوال را بپرسید که:

به چه علت تصمیم دارم دوربین خود را ارتقا دهم؟

با روشن شدن این مسئله در ذهنتان راحتتر می توانید تصمیم بگیرید.
چون در اکثر مواقع به این نتیجه می رسید که با تهیه یک لنز خوب و یا تجهیزات نوردهی خوب و یا حتی سه پایه و وسایل این چنینی می توانید نیاز های خود را مرتفع کنید.

کسانی که تصمیم به خرید یک دوربین عکاسی جدید گرفته اند در 3 گروه جای میگیرند.

1. اشخاصی که قصد دارند دوربین خود را ارتقا دهند و حرفه ای تر کنند.
یا به اصطلاح آن را از کراپ سنسور به فول فریم تغییر دهند.
2. اشخاصی که تصمیم دارند یک ورژن جدیدتر تهیه کنند.
قطعا تمام شرکت های تولید کننده دوربین های عکاسی رده بندی مختلفی را ارائه می کنند که این می تواند انتخاب ها را وسعت بخشد.
3. اشخاصی که به طور کل میخواهند نوع دوربین خود را از کامپکت به DSLR و برعکس تغییر دهند یا دنبال یک برند جدید هستند.

کلام آخر

دوربین عکاسی

هدف خود و نیازهای خود را از خرید یک دوربین عکاسی مشخص کنید. با کمک اطلاعات بالا و کمی پرس و جو تصمیم بگیرید.
دقت داشته باشید که لزوما قیمت بالای یک دوربین ملاک کیفیت عالی و فوق العاده آن نیست. شما بنا به نیازتان می توانید با یک دوربین کم قیمت تر نیز بهترین تصاویر را ثبت کنید.

امتیاز 5 از 1 رای

نوشته های مشابه

‫7 نظرها

  1. بازتاب: LSM99
  2. بازتاب: ufabtb
  3. بازتاب: สมัคร lsm99
  4. بازتاب: ประตู wpc
  5. بازتاب: you could check here

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 1 =

دکمه بازگشت به بالا