فناوریموبایل

لنز دوربین و دیافراگم را بیشتر بشناسیم

لنز دوربین و دیافراگم را بیشتر بشناسیم

دیافراگم تعیین کننده میزان باز و بسته شدن دهانه لنز است و لنز دوربین نیز جمع آورنده و متمرکز کننده نور می باشد. در این مقاله با وظایف این دو و انواع آنها بیشتر آشنا خواهیم شد. با طیف نیوز همراه باشید… .

دیافراگم تیغه ای است که با تنگ و گشاد شدنش مقدار نوری که از لنز عبور می کند را تنظیم می کند.

دیافراگم ها سه نوع هستند. خودکار، ثابت و دستی

ثابت

دیافراگم ثابت منفذ عبور دهنده نور غیر متحرکی دارد و نمی توان میزان باز و بسته بودن آن را تنظیم کرد. این مدل برای دوربینهای کامل خیلی مناسب نیستند و بیشتر در دوربین های فشنگی، دام، ثابت و مقاوم به حمله به کار گرفته می شوند. لنز با دیافراگم ثابت روی بسیاری از دوربین های ناکامل در محل ها و فضاهای خارجی و سر باز، با کمک محفظه الکرونیکی که دارد بسیار خوب کار می کند.

دستی

دوربین هایی که بتوان با کمک حلقه تنظیم کننده ی دورتادور لنز دوربین میزان باز و بسته شدن دیافراگم را تنظیم کرد دستی نامیده می شوند. این مدل برخلاف مدل ثابت در دوربینهای کامل استفاده بیشتری دارند و کمتر دیده می شود که در دوربین امنیتی یا دوربین مدار بسته از آن استفاده شود.

خودکار

دیافراگم خودکار یا اتوماتیک یک روزنه قابل تغییر و تنظیم موتوری دارد. تنظیمات لنز با اتصال از طریق سیم به دوربین کاملا اتوماتیک و مطابق با شرایط نوری محیط انجام می گیرند. این مدل مناسب ترین لنز برای دوربین مدار بسته یا دوربین امنیتی می باشد.

لنز دوربینهایی که دارای دیافراگم خودکار هستند خود بر دو نوع تقسیم می شوند.

ویدئویی و دی سی

ویدئویی یا هوشمند

در این دوربین ها لنزها دارای مدار هایی هستند که از سیگنال های ویدئویی نمونه ثبت می کنند و به میزان کم و زیاد شدن نور و تغییرات آن پاسخ می دهند. در نتیجه این لنز دوربین است که تصمیم میگیرد دریچه های دیافراگم چه زمانی باز و یا بسته شوند. در قسمت کناری لنز امکان اعمال تنظیمات برای مدیریت و کنترل میزان پاسخدهی تیغه های دیافراگمی وجود دارد. اینگونه می توان عکس را روشن و یا تاریکتر ثبت کرد. مشکلی که در این مدل وجود دارد این است که، دوربین مدار بسته یا دوربین امنیتی اصلا درایو های دیافراگم خودکار را در خود ندارند.

دی سی

لنز دی سی هیچ مداری برای تنظیمات نور ندارند. این لنزها تنها یک موتور دارند و تنظیمات دیافراگم کاملا مطابق شرایط خود دوربین می باشد. بعضی از دوربین های امنیتی جدید از لنز های این مدل پشتیبانی می کنند

مقایسه

لنز ویدئویی هزینه خرید بالاتری دارد اما در عوض در شرایط سخت بیشتر منعطف است، در مقابل لنز دیافراگم خودکار دی سی به خاطر هزینه خرید کم تر، بیشتر از ویدئویی استفاده می شود.

امتیاز 4 از 1 رای

نوشته های مشابه

‫5 نظرها

  1. بازتاب: bonanza178
  2. بازتاب: faceless niches

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − 8 =

دکمه بازگشت به بالا