سخت افزارلپ تاپمادربرد

معرفی قطعات مهم در مادربرد لپ تاپ

معرفی قطعات مهم در مادربرد لپ تاپ

مادربرد لپ تاپ محل قرار گیری تجهیزات اصلی می با‌شد. این تجهیزات شامل هر قطعه ای می شود که در فعالیت لپتاپ نقش دارد. در این بخش به طور مفصل به بررسی این قطعات پرداخته ایم. با طیف نیوز همراه باشید… .

مادربرد لپ تاپ در واقع محلی است دارای چندین لایه که اجزاء مختلف روی لایه های پایینی و بالایی قرار داده می شوند. این دو لایه قسمت های بالایی و پایینی هستند که از بیرون قابل رؤیت می باشند و توسط قسمت های میانی به هم متصل می شوند. سایر بخش های Motherboard را نیز جهت تعمیر آن لازم است که بشناسید. از اصلی ترین قسمت ها چیپ ها هستند. چیپ شمالی، جنوبی یا گرافیکی.

پردازنده یا CPU

مهم ترین بخش و به اصطلاح مغز و پایه و اساس مادربرد لپ تاپ پردازنده است. پردازنده هایی که به راحتی از مادر برد تفکیک پذیر نباشند، سی پی یو آنبرد نامیده می شوند.

مادربرد لپ تاپ

پردازنده گرافیکی

در واقع پردازنده گرافیکی همان چیپ گرافیکی در مادربرد لپ تاپ است که در بالا نیز به عنوان یکی از اصلی ترین اجزا از آن یاد شد. چنانچه در یک لپتاپ از این قطعه در مادر برد استفاده شده بود می توان گفت یک Lap top حرفی است.

مادربرد لپ تاپ

چیپ های شمالی و جنوبی

علت این نامگذاری آن است که پردازنده اصلی در مرکز قرار می‌گیرد و پردازنده ای که بعد از آن قرار گرفته می شود، شمالی و به ترتیب چیپ بعدی جنوبی نامیده می شود. وظیفه چیپ های شمالی و جنوبی در مادربرد لپ تاپ مرتب سازی، پردازنده، رم و گرافیک است. مادر برد های جدید چیپ شمالی ندارند.

چیپ io

قطعه ای تحت عنوان آی سی با صد و بیست و هشت پایه، چیپ io نامیده می شود. از وظايف آن می توان به مواردی چون، فرمان دادن به بخش هایی مانند، صفحه کلید، موشواره و یو اس بی است.
جالب است بدانید لپتاپ های جدید تمام چیپ ها را به صورت جمع آوری شده روی یک چیپ و به صورت آنبرد دارند.

درگاه ها و سوکت ها

مادربرد لپ تاپ

درگاه یو اس بی

مهم ترین پورت لپ تاپ در میان تجهیزات مادربرد لپ تاپ با نام USB شناخته می شود. در جدیدترین جدید لپتاپ ها از نوع نسل سه این درگاه استفاده می شود که اگر دقت کرده باشید آنرا با رنگ آبی مشاهده خواهید کرد. علاوه بر این رنگ متفاوتی (آبی) نیز با سایر درگاه ها دارد.

درگاه LAN

کابل LAN از این درگاه به لپتاپ جهت برقراری اتصال به اینترنت وصل می شود.

درگاه های VGA و HDMI

اگر میخواهید از تلویزیون جهت دیدن عکس های روی لپ تاپ استفاده کنید کافیست این کابل ها را وصل کنید و به تلوزیون وصل شوید.

درگاه های هدفون و میکروفن

همانطور که از نام آن مشخص است این پورت خروج و ورود صدا را مديريت می کند و جهت وصل شدن میکروفن یا هدفون استفاده می گردد.

درگاه خواندن کارت حافظه

این پورت در مادربرد لپ تاپ جهت خواندن داده های روی مموری کارت است. برای کاربران این امکان فراهم است که کارت حافظه خود را در این قسمت قرار داده و فعالیت های خود را برای کارت های حافظه تبلت، گوشی یا حتی دوربین مدیریت کنید.

سوکت LAN

قسمتی که وایرلس قرار میگیرد سوکت لن نامیده می شود.

سوکت Hard

محل وصل شدن هارد به مادربرد لپ تاپ سوکت هارد نامیده می شود. البته این اتصال به نوع هارد نیز بستگی دارد. به طور معمول هارد لپتاپ دارای پورت SATA می باشد و سوکت آن کوچکتر است.

سوکت رم

این درگاه برای قرارگرفتن رم روی مادربرد لپ تاپ است. در مادر برد های مختلف نیز تعداد متفاوتی دارند اما به طور معمول در جدیدترین ها چهار درگاه رم مشاهده می شود. اگر این رم ها به سادگی جدا نشوند اصطلاحا می گویند رم آنبرد است و فقط با حرارت قابل جدا شدن است.

PM

اگر مادربرد لپ تاپ دارای پردازنده جداگانه برای گرافیک باشد درنتیجه گرافیک حرفه ای دارد و و به آن Discrete نیز گفته می شود.

GM

اگر مادربرد لپ تاپ چیپ گرافیک نداشته باشد، GM یا UMA نامیده می شود. درنتیجه جهت فعالیت های حرفه ای گرافیکی کاربردی ندارد. شناختن این دو مادر برد با راهکار برای ساده به این شکل است که روی مادر برد دنبال یک چیپ بگردید که اطراف آن چند رم باشد. یا پارت روی چیپ را در گوگل جست و جو کنید تا متوجه نوع و کارایی آن شويد.

امتیاز 1 از 1 رای

نوشته های مشابه

‫5 نظرها

  1. بازتاب: สล็อต LSM99
  2. بازتاب: blue magnolia rust
  3. بازتاب: Source
  4. بازتاب: Nocode testing tools

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه + 8 =

دکمه بازگشت به بالا