اینترنت و اشیاءاینترنت و شبکهفناوری

اکسس پوینت، روتر، سوویچ، هاب و مودم را بشناسید

اکسس پوینت، روتر، سوویچ، هاب و مودم را بشناسید

این روزها دیگر اتصال به جهان مجازی تنها در چند ثانیه اتفاق می افتد. دستگاه ها و تجهیزات مختلفی به خدمت بشر آمده اند تا این اتصال به سهولت انجام گیرد. مودم نامی است بسیار آشنا که شاید به اشتباه برای سایر دستگاه های مشابه نیز همین لفظ به کار رود. سوویچ، روتر و اکسس پوینت همه گی در فرایند اتصال ما به جهان مجازی کارآمد هستند و نباید با Modem اشتباه گرفته شوند. در این بخش از طیف نیوز، بسیار ساده و روان، یک بار برای همیشه این چند کلمه را از ابهام خارج کرده و کاملا خواهیم شناخت. همراه همیشگی طیف نیوز بمانید… .

مودم، درگاه ورودی به دریای پهناور اینترنت

مودم

کافیست یک خط تلفن یا یک کابل نوری به این دستگاه متصل شود. مودم ارقام دیجیتالی رایانه شما را تفسیر می کند به اطلاعاتی قیاسی و دوباره به همان کابل ارجاع می دهد. اینگونه و با فرآیند ماژولیشن شما می توانید در دنیای اینترنتی گردش کنید. مودم عکس مسیر قبل را نیز انجام می دهد. به این معنی که اطلاعات قیاسی یا آنالوگ را به ارقام یجیتالی تبدیل کرده و به رایانه شنا از طریق کابل ارسال می کند. به این فرآیند که عکس فرآیند ماژولیشن است، دی ماژولیشن می گویند. نکته جالب نام Modem برگرفته از دو بخش Mo و dem است که به ترتیب ابتدای کلمه ی Modulation و demodulation میباشد.
طبق تفاسیر بالا قطعا کیفیت مودم انتخابی شما و یک خرید درست می تواند در سرعت و کیفیت اینترنت شما تأثیر گذار باشد.

Router

مودم

درصورتی که تنها یک دستگاه در خانه ی شما به اینترنت وصل می شود، به راحتی می توانید دستگاه را با کمک کابل اثرنت به مودم اتصال دهید، و به اینترنت وصل شوید. در اغلب خانه ها و در تمام شرکت ها بیش از یک کامپیوتر، گوشی، تب لت یا هر گجت دیگری وجود دارند که به اینترنت وصل می شوند. طبیعتا مودمهای با سیم به علت وجود یک پورت اثرنت، تنها قابلیت اتصال به یک دستگاه را دارند. در نتیجه تنها یک آیپی آدرس می سازند. آیپی آدرس موقعیت شما را برای اینترنت معین می کند. پس وقتی یک آیپی آدرس در فضای مجازی داریم انگار آدرس خیابان محل سکونت مکان واقعی شما را داریم. به بیانی ساده آیپی آدرس مودم خیابان شما و آیپی آدرس روتر پلاک منزلتان را مشخص می کند.

روتر هر تعداد دستگاه متصل شونده به اینترنت که در منزلتان هست را به همدیگر وصل می کند و پس از آن، همه آنها را به Modem اتصال می دهد. درنتیجه هر دستگاه IPآدرس مختص به خود را خواهد داشت. روتر با همین آیپی آدرس ها ترافیک بین دستگاه ها را پیگیری می کند و مسیر شان را می یابد. تمام این عملیات روتینگ نام دارند.
پس
مودم داده ها را از دنیای اینترنت میگیرد و به روتر ارسال می کند، سپس روتر این اطلاعات را به دستگاه ها ارسال می کند. روتر یک شبکه محلی LAN ایجاد می کند که می تواند شما را به یک شبکه گسترده WAN اتصال دهد.

نکته:

همه ی دستگاه های روتر مجهز به WiFi نیستند. برخی تنها از طریق کابل سیستم ها را به یکدیگر متصل می کنند. اکسس پوینت اینجاست که کاربرد خود را نشان می دهد.

Wireless Access Point

قدیم تر ها یک سیستم پیچیده پر از سیم های مختلف لازم بود تا بتوانیم از طریق کامپیوتر به اینترنت متصل شویم. حالا دیگر آن خبر ها نیست. به لطف پیشرفت علم و فناوری چندین دستگاه با یک شبکه WiFi به اینترنت وصل می شوند. برای اینکه این فرآیند انجام شود باید یک دستگاه بتواند سیگنال وایرلس را در آن فضا منتشر کند.
اکسس پوینت وایرلس از طریق پورت Ethernet به روتر وصل می شود. حالا می تواند از راه فرکانس های وایر لس با سایر دستگاه ها که اتصال اثرنت با روتر برقرار نکرده اند، ارتباط ایجاد کند.

نکته:

اغلب کاربران خانگی روتر هایی که در منزل استفاده می کنند خود شامل اکسس پوینت نیز می شود و نیازی به خریداری آن به طور جداگانه نیست. اگر شرکت بزرگی دارید حتما لازم است اکسس پوینت را جداگانه خریداری کنید. حتما تا الان علت جمله ی بالا را خودتان می دانید. علت این است که تنها یک اکسس پوینت داخلی روتر نمی تواند شبکه اینترنت را در وسعت زیاد و برای تمام کارمندان یک شرکت به اشتراک بگذارد. پس برای اینکه تمام کارمندان در تمام قسمت های شرکت بتوانند از یک شبکه ی وسیع استفاده کنند باید اکسس پوینت را جداگانه بخرید.

البته لازم به ذکر است که از مدتی پیش بسیاری از افرادی که خانه های مسکونی بزرگی دارند اقدام به خریداری یک شبکه Mesh وایرلس می کنند تا بتوانند از مزیت های آن برخوردار باشند. مِش به مراتب کاربردی تر و بهتر از اکسس پوینت هاست.

همه ی دستگاه های روتر دارای پورت های اترنت هستتد ولی بر حسب نوع روتری که خریداری می کنید کیفیت روتر ها و تعداد این پورت ها متفاوت است. با روترهایی که تعداد کمتری درگاه دارند احتمالا دچار مشکل شوید. چرا که امروزه تعداد دستگاه هایی که در یک خانه به روتر وصل میشوند بیش از دو و سه دستگاه است.

سوییچ

وقتی همه ی پورت های اترنت استفاده شده باشند و دیگر هیچ درگاهی برای اتصال باقی نمانده باشد، اینجاست که کاربرد سوییچ مشخص می شود. برای برطرف کردن این مشکل فقط کافیست دستگاه هایی که جایی برای اتصال به روتر نداشتند را به سوییچ وصل کنید و سپس سوییچ را به روتر وصل کنید تا اتصال انجام شود و این دستگاه ها نیز به شبکه بپیوندند.

نکته

سوییچ به تنهایی نمی تواند دستگاه های شما را مثل یک مودم به شبکه اتصال دهد. برای اینکه سوییچ کاربردی باشد حتما باید از روتر کمک بگیرد. چرا که به تنهایی نمی تواند یک شبکه ایجاد کند و یا IP آدرس خاصی به دستگاهتان اختصاص دهد.
هاب و سوییچ خیلی به هم شبیه هستند. با تمام شباهت ها، این دو عملکردهای متفاوتی دارند. هاب، چندین دستگاه را با یک شبکه محلی به هم اتصال می دهد. سپس تمام داده های شبکه به درگاه های هاب منتقل می شوند. در قسمت دیگر هاب نیز دستگاه دیگری متصل است.
به طور خلاصه بهتر است بگوییم که: هاب سیگنال ورودی را دریافت می کند، سپس این سیگنال را در همه دستگاه های تحت شبکه copy می کند.

برخی افراد به جای تهیه جداگانه هر کدام از دستگاه ها یک وسیله تهیه می کنند که مودم، اکسس پوینت و روتر باهم و یکجا در یک وسیله تعبیه شده است. درست مثل روتر که در بالا اشاره کردیم خود شامل اکسس پوینت نیز هست.

امتیاز 0 از 0 رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 + هجده =

دکمه بازگشت به بالا