پردازنده

هر آنچه که هنگام خرید پردازنده لازم است بدانید

هر آنچه که هنگام خرید پردازنده لازم است بدانید

پردازنده یا CPU همان واحد پردازشی کامپیوتر است که قطعا تا حدودی هم با آن آشنایی دارید. اگر قصد خرید یک کامپیوتر برای محل کارتان را دارید و جزء به جزء آن برایتان اهمیت دارد یا اگر میخواهید قطعه ی CPU را جداگانه تهیه کنید در هر صورت باید هنگام خرید به نکاتی توجه داشته باشید. در طیف نیوز می توانید به اطلاعات جامع و کاملی در رابطه با CPU برسید. با ما همراه باشید… .

برند

قطعا پردازنده ها نیز کمپانی های تولید کننده ی متفاوتی دارند. برای شخصی که قرار است این قطعه ی مهم را خریداری کند شناخت این کمپانی ها بسیار حائز اهمیت خواهد بود. سه شرکت نسبت به دیگر تولیدکنندگان در اولویت هستند. INTEL، AMD و Cyrix
اما چرا شرکت تولید کننده اهمیت دارد؟ به این دلیل که هم میتوانید از کیفیت و مرغوبیت کالا خاطر جمع باشید و هم اینکه با شناخت کمپانی ها اشتباه خرید نمی کنید. به طور مثال اگر کامپیوتر شما تمام اجزاء را بطور کامل دارد و تنها لازم است یک پردازنده تهیه کنید پس پردازنده را باید از همان شرکتی تهیه کنید که مادر برد نیز همان برند را داشته باشد. پس اگر مادر برد اینتل است هیچگاه به سراع برند AMD نروید و تنها پردازنده ی Intel را برای کامپیوترتان خریداری کنید.

خنک کننده

حتما لازم است تا CPU همیشه دمای مناسبی داشته باشد. پس به این مورد خوب دقت کنید، چون پردازنده ای که هیچ گرماگیری در آن انجام نمیشود ویا این سیستم در آن ایراد دارد باعث ایجاد اشکالاتی در کل سیستم شما می شود و ممکن است مدام با هنگ کردن کامپیوترتان مواجه شوید. پس هنگام تهیه CPU از سلامت گرماگیر و سازگاری آن با پردازنده اطمینان حاصل نمایید. سی پی یو میتواند به رابط های متفاوتی متصل شود.
درادامه چند نوع از آنها را نام برده و به آنها خواهیم پرداخت:

Slot A

این رابط برای بار اول زمانی که سی پی یو ll توسط کمپانی اینتل عرضه میشد به همگان معرفی شد. با کمک این نوع از رابط ها شما می توانید CPU را روی سیتمتان نصب کنید. البته لازم به ذکر است که شرکت Intel به علت مسائل مادی به سوکت ها روی آورده. اما با این حال رایانه های Intel Pentium ll و نسخه های اولیه ی Intel Pentium lll داری سلوت هستند. پردازنده های AMD همگی دارای Slot A هستند.
Socket
FC-PGA
Flip Chip
Coppermine
هم اکنون این سوکت رایج ترین و پر استفاده ترین رابط در پردازنده ها است. همچنین در همه ی پردازنده های Intel و البته تا پیش از Intel Pentium ll و همچنین در Intel Pentium lll و پردازنده های بهتر بنام FC-PGA به کار برده شده است. این رابط یک سوکت است و با نام فلیپ چیپ نیز شناخته شده است.

سلوکت

این عنوان، نام یک کارت سلوت است که برای اتصال پردازنده FPGA یا یک سوکت استفاده می شود. اگر سیستم شما یک رابط slot دارد و از سرعت های یک سوکت یا پردازنده ای که در بالا نام برده شد پشتیبانی می کند می توانید از این رابط غیر واقعی استفاده کنید. زمانی که رابط مادر بورد و cpu هم سان نباشند فقط در صورتی کاربردی خواهد بود که دارای یک Sloket باشد.

سرعت

کامپیوتر ها سرعت عمل های متفاوتی دارند. جالب است بدانید سرعت پردازنده بسیار در سرعت عملکرد کلی سیستم و رتبه بندی آن مؤثر خواهد بود. یک توصیه مهم: به شما پیشنهاد می کنیم سمت پردازنده هایی که تازه وارد هستند نروید. وقتی برای بار اول پردازنده ای وارد بازار می شود قیمت آن بسیار بالاست. اما پس از چند ماه همان پردازنده را با همان کیفیت می توانید با قیمت پایینتر بخرید.
پس اگر فکر اقتصادی دارید به این مورد نیز دقت داشته باشید.

ترقی

با ارتقای پردازنده ها سرعت پردازش اطلاعات نیزبالا میرد. همچنین بارگذاری ها و اجرای برنامه ها هم سریعتر انجام می گردد.
این مورد اغلب فراموش می شود و مورد توجه قرار نمیگیرد. امید که با مطالعه موارد بالا در طیف نیوز بهترین پردازنده را تهیه کنید.

امتیاز 5 از 1 رای

نوشته های مشابه

‫78 نظرها

  1. بازتاب: blue goba penis envy
  2. بازتاب: 늑대닷컴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × یک =

دکمه بازگشت به بالا