اینترنت و شبکهفناوری

هر آنچه لازم است از CDN سایت بدانید

هر آنچه لازم است از CDN سایت بدانید

حتما تا به حال بارها نام CDN سایت در URL یا در صفحات مختلف سایت ها به چشمتان خورده است. مفهوم این حروف اختصاری و کاربردها و نحوه عملکرد آن را در این بخش بررسی خواهیم کرد. با طیف نیوز همراه باشید…  .

CDN مخفف چیست به چه معناست و چه هدفی در سایت دارد؟

سی دی ان کوتاه شده ی عبارت  Content Delivery Networks به معنای شبکه های تحویل محتوا می باشد. CDN سایت شبکه ی رایانه ای منتقل کننده محتوا می باشد که موقعیت بسیار مهم و خاصی در سرور دارند. این سرویس بین سرور مبدأ که اطلاعات درخواستی کاربر را دارد و تونلی جهت هرچه سریعتر منتقل شدن داده ها ایجاد می کند.

گاهی حجم داده ها آنقدر کم است که انتقال آن ها با چنین سرعت بالایی چندان هم حائز اهمیت نیست. سی دی ان اهداف مهمتر و تکامل یافته تر دیگری نیز دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

سی دی ان بر مبنای محتوا

قبلا cdn های محتوامحور فقط برای محتواهای استاتیک همچون اچ تی ام ال، جی اس اس یا جی اس بود و پس از بارگذاری یک محتوا کاربر می بایست آن را به سرویس ابری رجوع می داد. اما پس پیشرفت و تغییر در این سرویس و با روی کار آمدن Cash همه چیز عملکرد خودکار تری پیدا کرد. یعنی کاربر آدرس CDN را درخواست می دهد و پس از آن سی دی ان آدرس سایت مبدأ را اتوماتیک درخواست می دهد و اجرا می کند.
بسیاری از این سرویس ها آخرین وضعیت موجود سایت را ثبت می کنند تا در صورت درخواست دوباره دوام و ثبات حاکم باشد و محتوا کماکان در دسترس بماند.

سی دی ان بر مبنای امنیت

نهایی ترین لایه ای که به CDN سایت اضافه شده است DDoS و مراقبت از شبکه می باشد. برای مثال Incapsula در این کار تخصصی عمل می کنند. با توجه به اینکه CDN سایت خارجی ترین لایه زیر ساختی است و همچنین اولین دریافت کننده ترافیک است، حمله های DDoS را به سرعت شناسایی می کند و آن ها را با کمک اسکرابرهای محافظ مسدود می کند. این حصار بسیار ایمن، اجازه حمله به سرور مبدأ و ایجاد خرابی را نمی دهد,

این سرویس بیشتر مناسب چه کسانی می باشد؟

امروزه می توان گفت بیشتر از نصف ترافیک ها به وسیله CDN سایت ارائه می شود که البته سالانه این مقدار اضافه می شود. جالب است بدانید برای هر قسمتی از تجارت آنلاین می توانید برای بهبود جنبه اقتصادی از این سرویس استفاده کنید. اما چنانچه در مقیاس های کوچکتر و محلی تری فعالیت دارید، و کاربرانی کم در یک سایت کوچک دارید که هم منطقه و هم کشور هستید ممکن است با معرفی یک نقطه اتصال نامطمئن بین بازدید کننده و یک سرور نزدیک، عملکرد سایت با استفاده از سی دی ان حتی بدتر شود.

CDN

اما با این وجود اغلب سایت ها بیشتر به کارکردن در وسعت و مقیاس های بزرگتر رغبت نشان می دهند و به کار گیری CDN سایت را یک انتخاب پرطرفدار در قسمت های تبلیغاتی، بازی آنلاین و سرگرمی و رسانه، آموزش عالی، تجارت الکترونیکی، موبایل و… می دانند.

راه اندازی و اجرا

اصولا لتزم است در صفحه کنترل رجیستر بعضی از فایل های DNS تغییر یابند تا عملیات پیاده سازی و اجرای اس دی ان صورت گیرد. در نتیجه ترافیک ابتدا به دامنه سایت شما برخورد می کند. گاهی زیر دامنه ای به دامنه اصلی سایت جهت میزبانی JavaScript، CSS، عکس ها و دیگر محتواهای استاتیک اضافه می شود. اگر  به قسمت View Page Scurce بروید و یا نوار وضعیت مرورگر را وقتی یک سایت باز شده است را در هنگام بارگذاری نگاه کنید، یو آر ال های زیادی را با CDN سایت مشاهده خواهید کرد.

ترافیک اینترنت با تعادل بار به طور مساوی میان چند سرور پخش می شود و در نتیجه حتی اگر ترافیک حضور کاربرلن در شبکه بالا رود در تقسیم حجم اینترنت خللی وارد نمی شود و اگر چنانچه دیتا سنتری دچار اختللات فنی باشد، ترافیک به دیگر دیتا سنتر ها منتقل می شود و این یعنی هیچ کاربری امکان ندارد دسترسی خود به سایت را از دست بدهد.

امتیاز 5 از 1 رای

نوشته های مشابه

‫9 نظرها

  1. بازتاب: click the following page
  2. بازتاب: disana jas
  3. بازتاب: view website
  4. بازتاب: ขออย
  5. بازتاب: รถพยาบาล

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا