اینترنت و شبکهفناوری

دیتا سنتر و اتاق رک چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

آشنایی با اتاق رک و مرکز داده

دیتا سنتر و اتاق رک چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

شبکه های آی تی، پیشرفت تکنولوژی و بطور کلی فناوری پیشرفته اطلاعات، این روزها نیاز بشر را بیش از پیش به اینترنت افزایش داده است. داده ها در هر کمپانی و سازمانی حکم قلب تپنده را دارند و باید برای تولید و ذخیره سازی شان تلاش شود. این کار به کمک سامانه های هوشمندی قدرتمند تر از کامپیوترهای معمولی انجام میشود. از این رو دیتا سنتر و اتاق رک روی کار آمده‌اند. در ادامه با طیف نیوز همراه باشید… .

اتاق رک

برخی افراد تصور می کنند دیتا سنتر و اتاق رک یک مفهوم مشترک دارند و وظایف هردو یکسان است. در حالی که اینطور نیست. در ادامه به بررسی برخی تفاوت ها و آشنایی بیشتر با مراکز داده و اتاق رک خواهیم پرداخت.

آشنایی با دیتاسنتر ها

در مراکز داده در حالا معمول خدمات متنوعی مثل شبکه توزیع محتوا ارائه می شود. دیتا سنتر ها هم از لحاظ فیزیکی و هم از لحاظ مجازی امنیت بالایی دارند و وقتی داده های مختلف در این مراکز داده ذخیره می گردند، پرقدرت ترین دستورالعمل ها و فرآیند های امنیتی وارد عمل می شوند. هدف دیتا سنتر های محلی مراقبت و حفظ یکپارچه و هدفمند و متمرکز از بخش های سخت افزاری و تجهیزات کامپیوتری، شبکه و ذخیره سازی مختلف است.
به طور کل مهم ترین خصوصیات دیتاسنتر ها پهنای باند اختصاصی با سرعت بالا، امنیت و سامانه‌های پشتیبانی برق UPS و… می باشد.

مشخصات بیشتر

دیتا سنتر های در وسعت بیشتر و بزرگتر، سرورهای زیادی را به اینترنت وصل می کنند و بصورت همزمان، با دیگر مراکز داده یا شبکه های تجاری خصوصی و یا اینترانت ها در تعامل قرار می گیرند. البته برپایی یک دیتاسنتر هزینه های زیادی دارد که یکی از تفاوت های میان این مراکز با اتاق رک نیز همین میزان هزینه هاست.

 

هزینه های دیتا سنتر ها شامل موارد زیر می شود

کابل کشی ها و تعمیرات و بازیابی کابل های قدیمی و فرسوده، تعمیرات تجهیزات مختلف و سرورها، و نگهداری از آنها، پیاده سازی زیرساخت های شبکه و سرویس های فعال سرور
ناگفته نماند مجازی سازی مراکز داده تا حدی می تواند هزینه ها را کاهش داده و یا کنترل کند اما راه اندازی این قابلیت خود نیازمند صرف هزینه است. دیتاسنتر ها غالبا مناسب شرکت ها و سازمان های بزرگ و برای برپایی فعالیت های اختصاصی مناسب می باشند.

آشنایی با اتاق رک

زیر بنای یک شبکه شامل قسمت های مختلفی است که یکی از آنها اتاق رک سرور می باشد. در واقع باید گفت اتاق رک سرور یک مرکز کنترل و نظارتی شبکه است که همه تجهیزات سخت افزاری شبکه مثل روتر ها، سرور ها سوییچ ها و دیگر تجهیزات، همه داخل رک سرور قرار گرفته و نگهداری می شوند.
پس در یک تعریف جامع می توان گفت اتاق رک سرور جایی است که سرور ها و دیگر تجهیزات مهم یک کمپانی یا سازمان در آن محافظت و نگهداری می شوند. جالب است بدانید اتاق رک سرور خود بخشی از مراکز داده است که چندین سرور فیزیکی در آن قرار می گیرد و ممکن است هر دیتا سنتر شامل چند اتاق رک سرور باشد که هرکدام وظایف و خدمات جداگانه ای انجام دهند و در هر اتاق رک سرور ممکن است چند صد سرور در رک ها وجود داشته باشد.

مشخصات بیشتر

در واقع اتاق رک سرور می تواند بعضی قابلیت ها و ویژگی های دیتاسنتر ها را در وسعت کمتر داشته باشند. شرکت های نه چندان بزرگ غالبا تجهیزات شبکه را در یک یا چند اتاق رک سرور نگاه می دارند تا امنیت بیشتر برقرار شود و افراد غیر مجاز، امکان دسترسی پیدا نکنند و دسترسی تنها به افراد خاصی محدود شود.

از خصوصیات مهم و قابل ذکر اتاق رک سرور انطباق طراحی با استاندارها و قواعد کابل کشی ساخت یافته می باشد، وقتی استاندارها کاملا اصولی رعایت شوند، شبکه کارآمد تر مطمئن تر و قابل دسترسی تر می شود. ناگفته نماند در بعضی مواقع برخی شرکت های کوچک قسمت بندی هایی در محل کاری برای یک رک با ابعاد معمولی انجام می دهند و آن بخش ها را اتاق رک سرور نامگذاری می کنند.

امتیاز 5 از 1 رای

نوشته های مشابه

‫7 نظرها

  1. بازتاب: aksara178
  2. بازتاب: ข่าวบอล
  3. بازتاب: Buy passport online
  4. بازتاب: duurzaam spelen

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − 1 =

دکمه بازگشت به بالا