اینترنت و شبکهفناوری

ترفند های کاهش هزینه های سربار شبکه کامپیوتری

چگونه می توان هزینه و مخارج یک شبکه کامپیوتری را کم کرد

ترفند های کاهش هزینه های سربار شبکه کامپیوتری

مدیران شبکه های IT جهت حفظ و پیشرفت شبکه کامپیوتری خود در وضعیت اقتصاد فعلی در شرایط نسبتا سختی بسر میبرند. هزینه های سربار شبکه ها باید تا جایی که ممکن است به حداقل برسند. در این بخش به چند عامل مؤثر در کاهش هزینه ها خواهیم پرداخت. با طیف نیوز همراه باشید… .

عملکرد های اتوماتیک

چنانچه شبکه کامپیوتری همگرا و پیکربندی و تنظیمات در آنها ارتقا پیدا کنند، از پل ارزشمندی در راستای رسیدن به هدف کاهش هزینه ها عبور کرده ایم. با این کار تایم مفید کارمندان و مدیران افزایش میابد و مدیریت دستگاه ها و نرم افزارها تسهیل میابد. همچنین بسیاری از فرآیند ها همچون تعلق دادن آدرس آی پی به دستگاه های جدید نیز با خودکار سازی موجب بهبود کیفیت و بهره وری بیشتر سرویس QoS شبکه کامپیوتری می شود.

از دیگر عملکرد های اتوماتیک خاموش شدن خودکار دستگاه های IP تلفنی، دوربین ها، هرگونه دستگاه و تجهیزات غیر ضروری و اکسس پوینت ها در شب و یا در هر زمانی است که برای سیستم تعیین شود که لزومی به روشن ماندن آن نیست.

امنیت منسجم

با روش های امنیتی مدرن کنترل بر دستگاه ها و تجهیزات و کارمندان در تمام قسمت های شبکه کامپیوتری مدیریت افزایش می یابد و تعریف سیاست های کلی شبکه برای مدیران IT راحت تر خواهد بود. آسیب ها و خرابی ها و نواقص بدون دخالت نیروی انسانی با نرم افزارهای جداگانه برطرف می شوند و بین شبکه های کابلی و وایرلس ارتباط برقرار میگردد و مهمتر از همه تحقق هدف کاهش هزینه ها با امنیت جزیره ای امکان پذیر تر میشود.

شبکه کامپیوتری وایرلس

شبکه کامپیوتری بی سیم نسبت به کابل دار منعطف تر است و از بسیاری جنبه ها مثل عدم نیاز به کابل کشی، کاهش لزوم حضور نیروهای انسانی، اکسس پوینت ها، سوییچ ها، ارتقای ظرفیت دستگاه های متصل به شبکه کامپیوتری و غیره به کاهش هزینه ها کمک می کند.

یکی دیگر از مزیت های استفاده از شبکه وایرلس این است که انتقال و جابجایی تجهیزات در دفاتر کوچک از شرکت های بزرگ بسیار ساده خواهد شد و برای کاهش هزینه ها در اتاق های کنفرانسی و تشکیل جلسات و اتاق های مهمان و ارائه و مدیریت پروژه ها نیز از شبکه وایرلس استفاده می شود.

مصرف انرژی

کنترل مصرف انرژی دستگاه ها و بخش های مختلف شبکه کامپیوتری یکی از بزرگترین عوامل کاهش هزینه ها است که در زمینه های مختلف مثل سوییچ ها و روتر ها، سرویس های ذخیره سازی، برنامه های سازمانی با پهنای باند بالا و تعداد زیادی دوربین و غیره همگی در این زمینه تأثیر گذار می باشند.

مدیران IT باید هدف بزرگ خود را در زمینه کاهش هزینه ها، تهیه دستگاه های با مصرف انرژی سبز بدانند. همچنین بهتر است از دستگاه هایی استفاده شود که هنگام عدم استفاده مصرف انرژی را در حال انتظار نگاه میدارند.

معماری شبکه دولایه

معماری شبکه دولایه ای به پیاده سازی زیر ساخت های شبکه و کاهش هزینه ها هم در قسمت سرمایه گذاری و هم عملیاتی کمک شایانی می کند.
وقتی لایه های اضافی در شبکه کامپیوتری حذف شوند محصولات و تجهیزات کمتری استفاده می شود و در نتیجه موجب کاهش هزینه های مربوط به نگهداری و آموزش می شود، علاوه بر این بررسی نواقص تجهیزات و ارتقای نرم افزارها نیز ساده تر انجام خواهد گرفت.

معماری شبکه دولایه دارای یک لایه هسته و یک لایه لبه می باشد.

مانیتورینگ

کمپانی های نامدار و قدرتمندی همچون Google برای مانیتورینگ و بررسی دائمی شبکه بسیار بیشتر از هسته شبکه کامپیوتری هزینه می کنند.

وقتی شبکه کامپیوتری مدام زیر نظر گرفته شود عیوب و نواقص و خرابی ها همان لحظه تشخیص داده می شوند، دان تایم صفر می شود و یک برنامه مشخص و پیش بینی شده جهت به روز رسانی شبکه شکل خواهد گرفت. اگر مدیران IT در لحظه خبر از وضعیت دستگاه ها نداشته باشند مدام در معرض یک بحران ناگهانی و پرهزینه خواهند بود.

پشتیبانی

در رابطه با پشتیبانی و هر چه دستگاه ها هم سو تر باسند و برندشان یکی تر باشد کاهش هزینهذها نیز محتمل تر خواهد بود. درست است که قراردادی که برای پشتیبانی یک سند بسته می شود در واقع برای آپ تایم شبکه کامپیوتری یک گارانتی محسوب میشود ولی خود می تواند نابود کننده یک کسب و کار باشد. پس بهتر است که از تجهیزات و فناوری های یکپارچه استفاده شود.

چنانچه به خود کارمندان آموزش داده شود و مهارت های لازم را کسب کنند نیازی نیست تا مدیران IT مدام هزینه های پشتیبانی را به شرکت های مختلف بپردازند. گاهی نیز مدیران با ذکاوت IT می توانند با عدم تمدید پرهزینه قرارداد پشتیبانی و بستن قرارداد با ارزانتر با شرکت های دیگر قدم بزرگی در کاهش هزینه های سازمان خود بردارند.

تصحیح افزونگی ها

وقتی شبکه کامپیوتری قدرتمند و حرفه ای باشد از چند راهکار اصلاح افزونگی سود میبرد چراکه تحمل خطاها بالا میرود و از قطع شدن ودانتایم جلوگیری می کند. اما نکته مهمی در کاهش هزینه ها باید رعایت کرد عدم استفاده از تمام استراتژی های افزونگی است.

گاهی مدیران باتجربه IT ترجیح میدهند شبکه کامپیوتری چند دقیقه در سال قطع شود تا اینکه متحمل هزینه های بسیار زیاد استفاده از تمام راهکارها و استراتژی های افزونگی شوند. یا اینکه بجای ژنراتور برق پرهزینه از یو پی اس برای سرورها استفاده کنند

مدیریت هزینه های ذخیره داده ها

برخی شرکت ها هنوز با روش های سنتی اقدام به خرید تجهیزات ذخیره سازی برای حفظ اطلاعات قابل ذخیره ی اضافه شده می کنند. علاوه بر هزینه خریدی که برای این تجهیزات صرف می شود مصرف انرژی، سرمایش، هزینه های عملیاتی سرور و پهنای باند و حضور بیشتر کارکنان و نیروها نیز افزایش پیدا می کند. در حالی که برای کاهش هزینه ها مدیران IT می توانند سرویس های کلاود، اجاره سرور و فضا و دیتاسنتر های کالوکیشن بهره مند شوند.

امتیاز 5 از 2 رای

نوشته های مشابه

‫14 نظرها

  1. بازتاب: buy weed online
  2. Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets
    I could add to my blog that automatically tweet my newest twitter updates.

    I’ve been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping
    maybe you would have some experience with something like this.
    Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading
    your blog and I look forward to your new updates.

  3. بازتاب: see here now
  4. بازتاب: look at more info

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا