حافظهسخت افزار

نکات کاربردی هنگام خرید هارد HDD و SSD

نکات کاربردی هنگام خرید هارد HDD و SSD

هارد دیسک ها و هارد های SSD میبایست تحت مراقبت ویژه ای قرار گیرند و به مرور زمان جابه جا شوند و حافظه ای نو تهیه شود. با توجه به تنوع در محصولات، انتخاب این ذخیره ساز ها کمی نیاز به دقت دارد. در این قسمت راهنمای خرید حافظه ذخیره ساز و نکات کاربردی مربوطه را بررسی می کنیم. با طیف نیوز همراه باشید… .

نکته اول

مورد اولی که باید بررسی شود انتخاب میان هارد HDD و حافظه SSD است. این دو هر کدام گزینه های مثبت و منفی نسبت به هم دارند. پس باید به خوبی آن ها را بشناسیم. درایو ذخیره ساز اطلاعاتی اس اس دی که برخلاف ظاهر دیسک های چرخان فلزی به صورت فلش هیتند. در واقع اس اس دی یک درایو یو اس بی و یا کارت حافظه پرحجم است اما سرعت خواندن و نوشتن داده ها در آن بسیار سریع است.

هارد

مزیت های اس اس دی

اما یکی از مزیت هایی که درایو SSD نسبت به هارد دیسک دارد این است که به توان کمتری احتیاج دارد در نتیجه انرژی بالاتری ذخیره می شود و در نتیجه طول عمر باتری لپ تاپ هم بیشتر می شود. همچنین بدون ایجاد صدای زیاد کار میکند و دوام و ماندگاری بالاتری نیز دارد.

هارد

معایب اس اس دی

یکی از معایبی که این درایو ذخیره ساز دارد این است که برای داشتن مقدار بیشتری از حجم گیگابایت بای به همان نسبت مبالغ بیشتری را نیز هزینه کرد. در واقع هارد HDD هزینه خرید کمتری نسبت به آنچه ذخیره می کند دارد. پس اگر محدودیت مالی داشته باشید و یا میخواهید برای مدت طولانی تصمیم به ذخیره اطلاعات دارید، به سراغ هارد ‌SSD نروید. اما جهت اجرای ویندوز و امکان دسترسی بیشتر به برنامه ها و فایل ها اس اس دی مناسب تر است.

نکته دوم

حالا که یکی از این دو حافظه را انتخاب کرده اید نوبت به نوع و مدل آن می رسد. به طور کل درایو های داده ای دو نوع هستند :
2.5 اینچی و 3.5 اینچی
در هارد دیسک ها همان طور که از نامشان پیداست اطلاعات روی دیسک های فلزی چرخان ذخیره می شوند. ذخیره می شود. در نتیجه افزایش گنجایش ذخیره سازی به افزایش دیسک ها ارتباط دارد و البته سایز آنها نیز به همین خاطر بزرگتر از درایو ذخیره ساز SSD می باشد. به همین دلیل است که حافظه های اچ دی دی کامپیوتری های رو میزی سه و نیم اینچی و برای لپتاپ ها دو و نیم اینچی می باشد.

اغلب اس اس دی ها 2.5 اینچی هستند در نتجیه چنانچه می خواهید آن را در جایگاه درایو سه و نیم اینچی نصب کنید می بایست از آداپتور مخصوص استفاده شود. هارد دیسک ها و اس اس دی ها غالبا از رابط SATA بهره مند هستند و رابط در نمونه‌های قدیمی تر IDE می باشد. البته لازم است بدانید اگر قصد خرید حافظه اکسترنال دارید این هارد از طریق پورت یو اس بی وصل می شود.

نکته سوم: مشخصات

حالا نسبت به نوع و مدل شناخت کافی حاصل شد زمان آن رسیده تا اطلاعاتی راجع به مشخصات و کاربردهای این دو درایو را بررسی کنیم

1.گنجایش و حجم ذخیره سازی

حجم هارد دیسک ها به علت ابعادی که دارند حداکثر شانزده ترابایت است. اما اس اس دی ها کوچکتر هستند و تا 60ترابایت ظرفیت دارند.

2. سرعت عملکرد

در رابطه درایو ذخیره ساز HDD آر پی ام یا گردش در هر دقیقه اهمیت دارد و سرعت انتقال اطلاعات را معین می کند.

3. Cache

زمانی که داده ها از بخشی از هارددیسک به قسمت دیگر منتقل می شوند. بخشی از حافظه داخلی استفاده می شود که بافر یا کش نامیده می شود. با کمک کش سرعت انتقال داده ها بالا می رود چون داده های بیشتری امکان ذخیره سازی در یک تایم را پیدا می کنند.

4. کیفیت

به دلیل اینکه هارددیسک ها مکانیکی هستند احتمال خراب شدن آنها نیز وجود دارد. این نوع حافظه ها تایم خراب شدن در مدل های مختلف متفاوت است و برخی تا پانزده سال دوام می آورند. این در حالی است که هارد SSD تایم طولانی تری ماندگار هستند. یعنی چیزی حدود میانگین دو میلیون ساعت، HDD های پیشرفته متوسط دوام خراب نشدن شان متوسط یک و نیم میلیون ساعت است. البته نکته قابل ذکر اینکه اور هاردها مدت طولانی متصل به دستگاه نباشند بیشتر از اس اس دی ها عمر می کنند.

نکته چهارم: هزینه خرید

درایو های ذخیره سازی قیمت های متفاوت و ظواهر شبیه به همی دارند. نوع خرید بستگی به نوع نیاز شما دارد. اگر برای مصارف خانگی و روزانه معمول میخواهید یک حافظه ذخیره ساز تهیه کنید ظرفیت یک ترابایتی هارددیسک کافی است. هر چه این ظرفیت زیاد شود قیمت نیز به مراتب بالا می رود. در میان انواع مختلف، هارد شش ترابایتی به صرفه تر است.

نکته پنجم: اکسترنال یا اینترنال

نکته ی دیگر که لازم است بررسی شود این است که قرار است درایو ذخیره ساز داخل کامپیوتر شما نصب شود یا اکسترنال یا خارجی به دستگاه وصل شود. حافظه های اکسترنال قابل حمل هستند و خیلی ساده می توانند با اتصال از طریق درگاه یو اس بی، داده ها را میان چند رایانه به اشتراک گذارند. علاوه بر این می توان آنها را به تلوزیون نیز متصل کرد. هارد دیسک های با یو اس بی 3.1 مناسب ترین گزینه هستند. مانند آی دیتا.

نکته ششم: درایوهای بازی

نوع درایو ذخیره ساز بر کیفیت بازی تأثیر گذار است. مناسب ترین نوع جهت بازی حافظه SSD است چون سرعت انتقال اطلاعات بالاتری دارد در نتیجه بازی های با سرعت بیشتر اجرا می شوند. این تفاوت میان اس اس دی و HDD برای سرعت و کیفیت عملکرد بازی اصلا قابل قیاس نیست، هارد دیسک ها برای بازی اصلا ارزش خرید ندارند.

امتیاز 5 از 1 رای

نوشته های مشابه

‫6 نظرها

  1. بازتاب: firearms for sale
  2. بازتاب: click this link now
  3. بازتاب: this website
  4. I do not know whether it’s just me or if everyone else encountering problems with your blog.
    It appears as though some of the text within your posts are running off the screen. Can someone else please provide feedback and let me know if this is happening to them as well?
    This could be a issue with my internet browser because I’ve had this happen previously.

    Thanks

  5. بازتاب: more helpful hints

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − هفده =

دکمه بازگشت به بالا