سخت افزار

آشنایی کامل با رک شبکه های کامپیوتری

آشنایی کامل با رک شبکه های کامپیوتری

قطعات و تجهیزات شبکه نیاز به سازماندهی و نظم دهی هستند این تجهیزات استاندارد را می توان درون رک قرار داد. در این مقاله قصد داریم با انواع رک شبکه آشنا شویم. با طیف نیوز همراه باشید… .

رک دیواری

ارتفاع رک شبکه دیواری به طور معمول 5، 6، 7، 9 یونیت است. واحد شناسایی ارتفاع رک یونیت می باشد و حدود 5.43 میلی متر است و عمق متفاوت 35، 45، 60 سانتیمتر دارند. کید برای قرار گرفتن سوئیچ غیر رکمونت کوچک روی دیوار استفاده می شود و حدود 29 سانتیمتر نیز عمق دارد.

رک دیواری 9 یونیت متنوع تر هستند و پنل قسمت های کناری به طور کامل باز می شوند و می‌توان به داخل دسترسی پیدا کرد. برخی از انواع رک شبکه نیز تا حدود صد درجه قابلیت چرخش دارند و در نتیجه می توان به قسمت پشت دستگاه نیز دسترسی پیدا کرد. این مدل مناسب برای سوییچ هایی هستند که ماژول خلفی دارند. روی رکهای دیواری قابلیت نصب پاور یونیت های سه و چهار پورت و فن دوازده سانتی متری وجود دارد.

رک ایستاده

رک ایستاده مناسب برای قرار گرفتن در مرکز شبکه می باشد. در این دستگاه‌ها قطعات مختلف رکمونت نوزده اینچی ، سوییچ ، سرور، پچ پنل، یو پی اس و جهت مدیریت ساده تر در یک مکان جمع آوری می شوند. رک ایستاده از چهار سمت باز می شود و قسمت بالایی و پایینی هم برای کابل ها ورودی دارد. این نوع رک شبکه ارتفاع های مختلف 16، 21، 28، 36، 40 و 44 یونیت و عمق های 60، 80 و 100 سانتی متری را شامل می شوند.

رک

از دیگر مشخصات رک استاده درب های شیشه ای، و یا تلقی فریم دار هستند. داخل این Rack ها امکان نصب یک تا چهار فن وجود دارد. اما هنگام خرید در همان ابتدا پیش فرض یک فن دارد. با توجه به میزان ارتفاع رک ایستاده می توان پاور ماژول عمودی و پاور ماژول های هشت و نه پورت افقی نصب کرد.

رکمونت کیس

رکمونت ها کیس های با پاور چهارصد وات هستند.، رکمونت سه و یا چهار یونیت برای داشتن سرور مخصوص نصب در رک مناسبند. از دیگر خصوصیات آنها درب قفل شونده و فیلتر جهت جلوگیری از ورود گردو غبار و ذرات خارجی می باشد. ابعاد فن در کیس رکمونت 12 در 12 می باشد.

پچ پنل

پچ پنل قطعه ای است به شکل مستطیل که بر روی آن تعداد زیادی پورت وجود دارد، 24 پورت، 48 پورت و… . در زمان کابل کشی چندین سوکت شبکه در هر بخش از ساختمان قرار می گیرد. وقتی تعداد کاربرانی که از شبکه استفاده می کنند زیاد شوند این سوکت ها وارد مدار شبکه می شوند. برای رفع این مشکل متخصصان مربوطه از پچ پنل در Rack استفاده می کنند. برای این منظور هنه کابل های متصل به سوکت در یک مکان مرکزی قرارگیری رک شبکه جمع آوری می شود و وارد پچ پنل شده و کد گذاری می شود. با این اقدامات هر زمان لازم شد سوکت مورد نیاز با یک کابل کوچک شبکه را به سوییچ متصل می کنند.

طبقه ثابت رک شبکه

طبقه ثابت رک شبکه شامل سه نوع تخت، یک یونیت و دو یونیت هستند. یک یونیت ها مناسب برای قرار دادن تجهیزات سبک هستند و در قسمت جلویی رک شبکه پیچ می شوند. طبقه دو یونیت نیز مناسب برای تحهیزات با وزن معمولی می باشد. طبقه های تخت نیز در هر چهار سمت پیچ می شوند و تجهیزات سنگین وزن را تحمل می کنند. عمق طبقه یونیت تخت 60، 80و 100 سانتی متری می باشد.

طبقه متحرک

اگر قصد دارید کیبورد و ماوس را داخل رک شبکه قرار دهید این طبقه مناسب ترین است. این طبقه مانند کشو قابلیت تحرک دارد و برای استفاده از ماوس و کیبورد مانند میز برای کاربر، کاربرد دارد. این کشو ها با توجه به نوع رک شبکه انواع 60، 80 و 100 سانتی متری دارند.

فریم مانیتور

مانیتور روی آداپتورهای جلو رک نصب می شود و با دیگر تجهیزات هماهنگ می گردد و مناسب برای مانیتورهای چهارده، پانزده و هفده اینچ است.

رک شبکه

حرارت سنج

حرارت سنج ها وظیفه مهمی دارند، این قطعات دمای داخل رک شبکه را مرتبا چک میکنند و بر روی صفحه دیجیتالی نمایش می دهند. چنانچه دما به حدی برسد که از قبل در حافظه شان تنظیم شده است، به صورت خودکار فن را روش می کنند. این تجهیزات دو نوع ایرانی و خارجی دارند که اولی دو یونیت و دومی یک یونیت است و عموما در قسمت بالایی رک نصب می شود.

رک شبکه

توزیع کننده برق

توزیع برق داخل رک شبکه توسط ترمینال پاور و یا پاور ماژول انجام شده و انرژی الکتریسیته را تأمین می کنند. از Rack فقط کابل ترمینال پاور خارج می شود. این ترمینال پاورها دارای سیم ارت هستند و اصولا باید این سیم به زمین الکتریکی وصل شود. نمونه های سه و چهار پورت برای رک دیواری و هشت و نه پورت برای رک ایستاده مناسب تر هستند. پاور ماژول هشت پورتی مجهز به یک دکمه کلید نئونی برای خاموش و روشن کردن فن می باشد. نمونه های ایستاده نیز با تعداد پورت های بیشتر وجود دارند که باتوجه به شرایط ارتفاع رک شبکه به کار گرفته می شوند.

فن

فن قطعه ای 12 در 12 سانتی متری با ولتاژ220 ولتی است که در قسمت بالایی رک شبکه نصب می شود. فن های قابل استفاده در داخل Rack دو نوع دارند، بوشی و بلبرینگی که اولی کیفیت و طول عمر کمتری دارد و دومی با دوام تر و البته گرانتر می باشد. جنس بدنه این قطعه پلاستیکی و یا فنری میباشد.
چگونه تشخیص دهیم فن بلبرینگی است یا بوشی؟
کافیست پره های فن را با دست بچرخانید اگر خیلی سریع ایستاد بوشی، و اگر مدت زیادی به چرخش ادامه داد بلبرینگی می باشد. علاوه بر این نمونه بلبرینگی با فشار دست به داخل بخاطر قابلیت ارتجاعی که دارد به عقب برمیگردد.

قفل ریتال

قفل های ریتال، روی درب رک ایستاده نصب می شوند، این نوع قفل ها بسیار محکم تر و با کیفیت تر از قفل های شیشه ای رک شبکه می باشند.

رک شبکه

صفحه های حفاظتی بلانک

برای حفاظت از قطعات مهم و حساس و جلوگیری از دسترسی ساده به آنها در داخل Rack ، جلوی این قطعات صفحه شیشه ای بلانک نصب می شود و در نمونه های مختلف یک، دو، سه و چهار یونیت موجود می باشد.

پیچ و مهره

پیچ و مهره ها و واشر های آکاری شده گالوانیزه داخل شکاف آداپتورهای رم شبکه قرار گرفته و احتیاجی به آچار جهت بسته شدن ندارند. واشر های پلاستیکی سفید رنگ که زیر پیچ ها قرار می گیرند موجب زیبایی رک شبکه نیز می شوند

رک شبکه

چرخ

جابه جایی رک شبکه معمولا به خاطر وجود چرخ ها راحت است این چرخها در قسمت جلویی جهت حفظ امنیت Rack و عدم تحرک آن ثابت و فیکس می شوند. سایز بندی این چرخها نیز در سه اندازه کوچک متوسط و بزرگ متفاوت می باشد.

امتیاز 0 از 0 رای

نوشته های مشابه

‫26 نظرها

  1. Do you mind if I quote a few of your articles as long as I provide credit and sources back to your weblog?
    My blog is in the exact same niche as yours and my users would certainly benefit from a
    lot of the information you present here. Please let me know if this ok
    with you. Thank you!

  2. Howdy would you mind sharing which blog platform you’re using?
    I’m going to start my own blog soon but I’m having a hard time selecting between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and
    Drupal. The reason I ask is because your design and style seems different then most blogs
    and I’m looking for something completely unique.
    P.S Sorry for getting off-topic but I had to ask!

  3. Hey there! Quick question that’s entirely off topic. Do you
    know how to make your site mobile friendly?

    My site looks weird when viewing from my iphone4.
    I’m trying to find a template or plugin that might be able to resolve
    this issue. If you have any suggestions, please
    share. With thanks!

  4. When I originally commented I clicked the “Notify me when new comments are added”
    checkbox and now each time a comment is added I get four e-mails with the same comment.
    Is there any way you can remove people from that
    service? Many thanks!

  5. Hey there! I know this is kinda off topic however I’d
    figured I’d ask. Would you be interested in exchanging links or maybe
    guest writing a blog post or vice-versa? My blog goes over a lot of
    the same topics as yours and I feel we could greatly
    benefit from each other. If you’re interested feel free to shoot me an e-mail.
    I look forward to hearing from you! Fantastic blog by the way!

  6. Great post. I was checking constantly this blog and
    I am impressed! Extremely helpful info specifically the ultimate section 🙂
    I handle such information a lot. I used to be looking for this particular info for a
    very long time. Thank you and best of luck.

  7. Its like you read my mind! You seem to know a lot about this,
    like you wrote the book in it or something. I think that you could do with some
    pics to drive the message home a little bit, but instead of that, this
    is wonderful blog. A fantastic read. I’ll definitely be back.

  8. Attractive portion of content. I simply stumbled upon your blog and in accession capital to say that I
    acquire in fact loved account your weblog posts.
    Any way I will be subscribing to your feeds and even I
    success you get entry to constantly quickly.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − شانزده =

دکمه بازگشت به بالا