سخت افزارفناوری

راهنمای خرید و انتخاب بهترین پاور بانک

راهنمای خرید و انتخاب بهترین پاور بانک

استفاده از تلفن همراه، تب لت و گجت هایی از این قبیل این روزها به اوج خود رسیده است. درچنین شرایطی شارژ به سرعت تمام خواهد شد. اگر شما نیز قصد دارید برای رفع این مشل بک پاور بانک تهیه کنید حتما قبل از خرید این مقاله را بخوانید. با طیف نیوز همراه باشید… .

معرفی کلی Power bank و بررسی اهمیت آن

پاور بانک یا پاور شارژ که البته با نام های دیگری همچون باتری یدک و باتری اضافی هم شناخته می شود نوعی شارژر همراه است که با داشتن قابلیت حمل آسان می توان در هر زمان و مکان پس از اتمام شارژ دیوایس هوشمند خود از آن استفاده کنید.

پاور بانک

با وجود اینکه کمپانی های قدر و نامدار، دیوایس های هوشمند این روزها تمام تلاش خود را می کنند تا باتری های با حجم بالا و با فناوری شارژر سریع تولید کنند اما همچنان شاهد هستیم که با میزان زیاد استفاده از گوشی ها به سرعت شارژ آنها رو به اتمام می رود. این مسئله نیاز به power bank یا همان شارژر همراه را روز به روز بیشتر می کند. اما خرید یک پاوربانک مناسب نیاز به اطلاعات و شناخت کافی از این دستگاه ها جهت انجام بهترین انتخاب ها دارد.

پاور شارژ ها چند نوع هستند؟

پاور بانک ها با توجه به فناوری ساخت و نوع استفاده ای که از آن ها می شود انواع گوناگونی دارند که در ادامه به گروه بندی آنها خواهیم پرداخت:

1. باتری یدک گوشی و تب لت

این Power bank ها همانطور که از نامشان مشخص است تنها مختص گوشی و تب لت ها هستند و با جريان و ولتاژ این دستگاه ها تناسب دارند. از این پاوربانک ها نمی توان برای شارژ لپتاپ استفاده کرد.

2. باتری یدک لپتاپ

طبیعتا این نوع از پاور بانک ها ولتاژ و جریانی متناسب با باتری لپ تاپ ها دارند. همانطور که در بازار مشاهده می کنید اغلب باتری ها ولتاژ پنج ولتی دارند. شما باید به این نکته توجه کنید که لپ تاپ ها نیاز به شارژر همراه شانزده تا بیست ولتی دارند.

3. باتری یدک خورشیدی

این نوع power bank ها به سولار نیز معروفند. افرادی که مدام در سفر هستند و در موقعیت هایی قرار می گیرند که برق در دسترس نیست و حتما باید گوشی یا دیوایس هوشمند خود را شارژ کنند می توانند از این نوع پاوربانک استفاده کنند و بدون نیاز به برق و تنها با کمک نور خورشید گوشی خود را شارژ کنند.

4. باتری یدک هوشمنداین نوع پاور بانک ها ایمنی بیشتر و قیمت بالاتری هستند. در عوض این هزینه خرید بالا، خروجی ولتاژ جریان در آنها به تناسب با نیازی که دستگاه هوشمند دارد قابل تغییر و تنظیم است.

ظرفیت باتری های یدک

ظرفیت پاوربانک ها پراهمیت ترین موردی است که باید بدان توجه شود. اینکه بدانید ظرفیت شارژر همراه شما چند میلی آمپر بر ساعت است به شما کمک می کند که بدانید چندبار آن Powe bank می تواند باتری دستگاه شما را شارژ کند. پس اینکه ماکسیمم نیاز شما برای شارژ باتری دستگاه هوشمند تان چند بار در روز است و یا چند دستگاه را میخواهید با یک پاور بانک شارژ کنید و یا ظرفیت باتری هایی که قرار است به این باتری اضافی وصل شوند چقدر است، مواردی هستند که باید به آنها توحه کنید.

ظرفیت باتری ها چگونه سنجیده می شود؟

ظرفیت دو نوع اسمی و واقعی دارد که گاهی کاربران را در هنگام خرید گیج می کند چرا که ظرفیت power bank در نهایت با ظرفیتی در لیست مشخصات درج شده ایت مغايرت دارد. اینجاست که شناخت ظرفیت اسمی و واقعی ارزش پیدا می کند. فرض کنید ظرفیت پاورشارژی که قصد خرید آن را دارید ده هزار میلی آمپر برساعت و ظرفیت باتری گوشی شما دو هزار باشد در چنین شرایطی کاربر تصور می کند پنج بار می تواند گوشی را شارژ کند تا از تمام ده هزار ظرفیت استفاده کند در حالی که در چنین شرایطی تنها سه بار می تواند از پاوربانک استفاده کند.

بررسی جزئیات بیشتر

عددی که در لیست توضیحات و مشخصات برگه مشاهده می کنید در واقع ظرفیت اسمی شارژر همراه است که عملا دو سوم آن ظرفیت واقعی می باشد. علت نیز وجود مغایرت در ولتاژ باتری یدک و باتری گوشی های هوشمند است، همچنين اتلاف انرژی نیز باید در نظر گرفته شود. در ایده آل ترین شرایط بهره وری از پاور بانک نود در صد خواهد بود.

اگر در مشخصات راندمان نهایی ذکر شده باشد، کاربر می تواند با ضرب این عدد و ظرفیت اسمی به میزان ظرفیت واقعی پی ببرد. اگر میزان بهره وری مشخص نصده بود این میزان را به طور میانگین هشتاد درصد در نظر بگیرید و در عدد ظرفیت اسمی ضرب کنید تا به میزان واقعی ظرفیت Power bank پی ببرید.

آیا می توانم بدانم چند بار می شود از باتری یدک برای شارژ دستگاه هوشمند استفاده کرد؟

شما پیش از خرید می توانید با محساباتی ساده تعداد دفعاتی که می توانید با یک بار شارژ کردن پاوربانک گوشی خود را شارژ کنید را مشخص کنید.

تنها کافیست راندمان شارژر همراه‌ و باتری گوشی را بدانید. همان طور که در بالا مطرح شد حدود هشتاد درصد راندمان یا بهره وری و 20 درصد مابقی نیز اتلاف انرژی در نظر گرفته می شود. که در ایده آل ترین شرایط نیز این میزان ده درصد بیشتر و حدود نود درصد خواهد بود.

نحوه محاسبات

همانطور که پاور بانک ها راندمان دارند، باتری دستگاه های قابل شارژ نیز از این میزان ضریب بهره وری برخوردار هستند و این عدد به علت کیفیت ساخت و تولید بهتر از ضریب باتری یدک بیشتر است. البته اگر اطلاعی از میزان این عدد ندارید به طور میانگین این عدد را نیز هشتاد یا نود درصد در نظر بگیرید. حالا اگر یک باتری گوشی ظرفیت هزار و پانصد میلی آمپر بر ساعت و راندمان هشتاد در صد داشته و power bank نیز میزان طرفیت شش هزار با راندمان هشتاد درصد داشته باشد با محاسبات انجام شده می توانید دو بار و نیم گوشی را با این پاوربانک شارژ کنید.

ظرفیت پاورشارژ ضرب در هشتاد در صد به توان دو و در نهایت عدد حاصله تقسیم بر ظرفیت باتری می شود و تعداد دفعات قابل شارژ مشخص می شود، به این صورت:
۶۰۰۰ × ۰.۸ × ۰.۸ ÷ ۱۵۰۰ = ۲.۵

علاوه‌بر این می توانید از وب سایت powerbankexpert نیز جهت انجام این محاسبات کمک بگیرید.

کاربرد ها، مشخصات و قابلیت های پاور شارژ

بررسی شدت جریان

پاور بانک

پاور بانک ها دارای شدت جریان و تعداد پورت های متفاوتی هستند. برای مثال شاید کاربر به باتری یدکی احتیاج داشته باشد که درگاه یو اس بی و دو شدت جریان مختلف دارد. شدت جریان و ظرفیت باتری دو گزینه مهم هستند که در هنگام خرید power bank باید به آن دقت شود. غالبا این شارژر همراه ها دو درگاه و با دو شدت جریان مختلف دارند. اما نمونه های دیگر نیز جهت خریداری موجود هستند. توجه داشته باشید به عنوان مثال، اگر گجت شما به شدت جریان 2.1 آمپر نیاز داشته باشد و پاوربانک یک درگاه شدت جریان یک آمپری داشته باشد، سرعت شارژ باتری بسیار آهسته خواهد بود.

بررسی سرعت شارژ

کاربر با خرید پاور شارژ توقع سرعت شارژ بالا دارد برای دسترسی به چنین شرایطی باید از باتری یدکی استفاده کرد که شدت جريان بیشتری در خروجی درگاه های پاور بانک در اختیارتان قرار دهد. Power bank های پیشرفته شدت جریان دو آمپر یا بیشتر را در اختیار قرار می دهند.

پاور بانک

مورد دیگر فناوری شارژ سریع است که چنانچه در در شارژر همراهه به کار رفته باشد طبیعتا گوشی با سرعت بیشتر شارژ می شود. برای مثال فناوری شارژر سریع 2.0 یا 3.0 کوالکام موجود در برخی باتری یدک ها می تواند سرعت شارژ را بالا ببرد البته باتری گوشی نیز باید از چنین فناوری پشتیبانی کند.

پورت ها و اتصالات

تمام پاور بانک ها مجهز به یک یا چند درگاه ورودی هستند. اگر بخواهید همزمان چند گجت را شارژ کنید میبایست power bank به چند پورت مجهز شده باشد. همچنین پیش از خرید به وجود یا عدم وجود پورت های USB و یا USB-C که قابلیت شارژ گوشی هوشمند را ندارند، توجه کنید.

تایم شارژ شدن باتری های یدک

نکته ای که حتما باید به آن توجه شود سرعتی است که پاور بانک خود باید شارژ شود. بسیاری از این دیوایس ها با پورت یو اس بی به سرعت شارژ می شوند. اما بعضی از مدل ها نیز مدت زمان زیادی برای شارژ شدن نیاز دارند. علت این کندی شارژ گاهی ولتاژ ورودی 5 ولت است. پس قبل از خرید حتما به فناوری شارژر سریع Power bank نیز دقت شود.

امنیت

در خرید شارژر همراه دقت داشته باشید که دیوایس در مقابل شارژ بیش از اندازه، شدت جریان بی از اندازه بالا، اتصال کوتاه، ولتاژ بیش از اندازه نرمال و گرما، ایمنی کامل را برای گوشی هوشمند شما ایجاد کند.

شدت جریان هوشمند

پاوربانک با توجه به تنوع بالای دستگاه های هوشمند باید شدت جریانی متناسب داشته باشد. با توجه با همین نکته کمپانی های سازنده به بهبود فناوری های مربوط به شدت جریان خروجی پرداخته اند. فناوری هایی از جمله Fit Charge یا Al power. پس به وجود این فناوری ها در Power bank دقت کنید.

باتری یدک وایرلس

شارژر همراه می تواند بی سیم باشد و به فناوری Qi مجهز باشد. پس قبل از خرید توجه کنید گوشی شما از این قابلیت و فناوری ها پشتیبانی کند. البته این امکان نیز گاها وجود دارد که دیوایس های قابل شارژ، با سیم به پاور بانک های بی سیم وصل شوند. قیمت این نوع باتری یدک بیشتر است به همین دلیل اگر گوشی هوشمند شما مجهز به این قابلیت باشد به فکر این نوع از پاور شارژ استفاده کنید.

مقاومت

اگر همیشه در سفر هستید یا تصمیم دارید از پاوربانک خود در شرایط جوی نامساعد و بارانی استفاده کنید از پاورشارژهای مقاوم نسبت به ضربه و ورود آب و رطوبت استفاده کنید.

سایزبندی

طبیعتا شارژر همراه نیز مانند هر دیوایس دیگری سایز بندی دارد. این ابعاد با توجه به تعداد درگاه ها تغییر می کند، همچنین باتری یدک های خورشیدی نیز از ابعاد بزرگتری برخوردارند. این دستگاه ها حداقل 100 گرم و تا چهارصد گرم به بالا در بازار وجود دارند که اگر چنین باشند جزو دسته سنگین وزن ها دسته بندی می شوند. به طور معمول وزن Power bank ها بین دویست الی چهارصد گرم می باشد.

مورد دیگر power bank های کوچک و باریک با نام کارتی هستند که ابعاد بسیار کوچکی دارند و خیلی ساده در کیف پول قابلیت جایگذاری دارند و طبیعتا میزان ظرفیت نیز محدودیت دارند.

کیفیت

پاور بانک

جنس، برند و کیفیت پاورشارژ نیز نکته ای است که حتما باید به آنها توجه کرد. پس خرید جنس مرغوب می تواند دوام و طول عمر دستگاه را افزایش دهد. در برخي نمونه ها مشاهده شده باتری به علت کیفیت نامرغوب دچار خرابی، نشتی و حتی انفجار شده است. پس اگر قصد دارید هر روز از پاور بانک خود استفاده کنید به برند، جنس و کیفیت آن دقت کنید. در ادامه می توان به چند مورد از برند های معتبر از جمله: Panasonic، Samsung، LG و CATL اشاره کرد.

دوام و ماندگاری

باتری یدک های با جنس لیتیوم یونی یا لیتیوم پلیمری طول عمری حدود دویست الی هزار بار قدرت شارژ و دشارژ دارند. نکته قابل توجه دیگر حفاظت از این دیوایس است که حتما باید در برابر ضربه و یا سقوط از ارتفاع حفاظت شود چراکه علاوه بر خرابی ممکن است موجب نشتی و حتی انفجار نیز شود.

نمایشگر ها و نشانگر ها

نمونه هایی از پاوربانک ها در بازار وجود دارند که وضعیت میزان شارژ باقی مانده ی دستگاه را در یک بخش ال ای دی نمایش می دهند و مدل های پیشرفته تر دیگر نیز با داشتن یک صفحه نمایش اطلاعات دقیق تری در اختیار کاربر قرار می دهند. پس اگر این مورد برایتان اهمیت دارد پیش از خرید از وجود آن مطمئن شوید.

پاور بانک

مورد دیگر که شاید در برخی شرایط خاص ضروری باشد چراغ قوه است که برخی پاور شارژ ها بدان مجهز هستند.

امتیاز 5 از 1 رای

نوشته های مشابه

‫22 نظرها

  1. Excellent blog! Do you have any suggestions
    for aspiring writers? I’m planning to start my own site soon but
    I’m a little lost on everything. Would you propose starting with
    a free platform like WordPress or go for a paid option? There are
    so many choices out there that I’m totally confused ..

    Any suggestions? Thanks a lot!

  2. I loved as much as you’ll receive carried out right
    here. The sketch is attractive, your authored subject matter stylish.

    nonetheless, you command get got an edginess over that you wish be delivering the following.
    unwell unquestionably come further formerly again as exactly
    the same nearly very often inside case you shield
    this hike.

  3. Having read this I believed it was extremely enlightening.
    I appreciate you spending some time and effort to put this content together.
    I once again find myself personally spending a significant amount of
    time both reading and leaving comments. But so what, it was still worthwhile!

  4. I’m truly enjoying the design and layout of your blog. It’s
    a very easy on the eyes which makes it much more pleasant for me to come here and visit more often. Did
    you hire out a designer to create your theme? Exceptional
    work!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت − هفت =

دکمه بازگشت به بالا