اینترنت و شبکهفناوری

اتاق سرور چه استانداردهایی باید داشته باشد؟

اتاق سرور چه استانداردهایی باید داشته باشد؟

وجود یک بخش ایمن برای متمرکز شدن سرورهای شبکه و طراحی و پیاده سازی اتاق سرور استاندارد از موضوعات بسیار ارزشمندی است که هدف اصلی آن مقاومت سازی، اطمینان از صحت اطلاعات و ایمنی نفوذ پذیری می باشد. با طیف نیوز همراه باشید… .

امنیت ساختاری

همه ما می دانیم کشور ما در یک منطقه زلزله خیز قرار دارد که خطرات احتمالی زیادی را ممکن است در اثر مستحکم و استاندارد نبودن ساختمان ها متحمل شود، بنابراین مسئله میبایست پیش از هر تمهیداتی برای انتخاب اتاق سرور مقاومت و شرایط استاندارد ساختمان سنجیده شود و بهترین اتاق برای قرار گیری تجهیزات شبکه و راه اندازی سرور روم انتخاب شود.

برای مقاوم سازی چه اقداماتی باید انجام داد؟

برای مقاوم سازی اتاق سرور می بایست دیوار ها تراشیده شوند، تا وقتی به سطح آجری برسیم. منافذ، فرورفتگی ها و سروراخ ها همگی پر و پوشیده شوند. یک لایه سیمانی به طور کامل تمام سطوح را پوشش دهد و پس از آن یک لایه از ماده فایر تارد ضد آتش روی آن قرار داده شود. سقف و کف برای تعبیه لوله های خاموش کردن آتش سوزی، برق و یا شبکه مسیرگذاری شود. با اتمام اقدامات ذکر شده در سرور روم آهن کشی و ستون گذاری انجام شود، شبکه های فلزی نصب شوند و روی آن گچ کاری شود. در نهایت باید تا خشک شدن لایه گچ کاری شده صبر کرد و پس از آن با لایه ضد حریق ایپوکسی پوشیده شود. رنگ Epoxy بر خلاف رنگ های پلاستیکی و پلی استری از محصولات پتروشیمی نبوده و قابلیت اشتعال زایی ندارند.

مناسب ترین مکان

به طور معمول سرور روم در پایین ترین قسمت ساختمان و در ارتباط با کانال ها و رایزر ها قرار می گیرد و چنانچه هیچ کانالی برای ارتباط اتاق ها و بخش های مختلف به هم وجود ندارد باید این ارتباطات برقرار و کانال ها تعبیه شود.

تهویه هوا و خنک کنندگی

خنک سازی، تهویه هوا و تعویل دما از مهمترین عوامل تخریب و مستهلک کردن تجهیزات شبکه و تجهیزات الکترونیکی است. وقتی ذرات گرد و غبار روی بخش های مهمی مثل چیپست های برد دیوایس ها مینشینند، تعدیل دما و خنک شدن تجهیزات با اختلال مواجه می شود و زودتر از موعد خراب و مستهلک می شوند، پس نصب سیستم های مکمل مثل سیستم تهدیه و تعدیل دما و تخلیه گردوخاک در اتاق سرور از موارد بسیار مهم می باشند.
خنک کننده هایی مثل کولرهای گازی هایی که توان آن ها براساس میزان حرارت موجود در اتاق تنظیم و محاسبه می شود لازم و ضروری هستند.

آتش سوزی و اطفای حریق

تجهیزات و ادوات برقی و اتصالات ناگهانی و کوتاه و ایجاد جرقه و همچنین وجود تجهیزات آتش زا عوامل تخریب کننده بسیار مهمی هستند که حتما باید به آنها توجه شود. با توجه به این مسئله سیستم های اخطار دهنده  حریق و اطفای آتش سوزی بسیار ضروری است. همچنین برای محبوس کردن آتش و جلوگیری از انتشار وسیع آن در کل ساختمان تعبیه درب های ضد حریق امری بسیار ضروری می باشد.

دوربین ها

اتاق سرور دربردارنده منبع ذخیره اطلاعات بسیار ارزشمندی هست که حتما باید با دوربین ها و سیستم های امنیتی کنترل شوند. این دوربین ها در تمام طول شبانه روز باید فعال باشند و اقدام ذخیره لاگ ها در سرور مربوطه کند.

لزوم استفاده از جاروبرقی

با توجه به عبور و مرور و تردد افراد به سرور روم علارقم داشتن لباس های مخصوص، ذرات خارجی، گردوغبار و آلودگی ها به داخل اتاق منتقل می شوند و بر همین اساس لازم است از جاروبرقی استفاده شود. جاروبرقی میبایست بیرون از اتاق قرار داده شود و تنها لوله جارو وارد اتاق شود.

مدیریت تردد

یکی از تمهیداتی که الزامی و ضروری هستند سیستم کنترل تردد است که مجهز به یک دستگاه کارت خوان با چند آپشن است. اشخاصی که جهت وارد شدن به این بخش مجوز داشته باشند باید کارت تردد را با خود به همراه داشته باشند و علاوه بر آن اثر انگشت آنان ثبت وکدمخصوص نیز وارد شود.

روشنایی

روشنایی اگر بیش از اندازه اعمال شود علاوه بر هزینه بیشتر، می تواند موجب ایجاد حرارت در محیط اتاق سرور شود. سیستم روشنایی باید به گونه ای باشد که با ورود اشخاص روشن شده و پس از خروج آنها به صورت هوشمند خاموش شود.

برق

یکی دیگر از موارد بسیار مهم کابل کشی مطابق با استاندارد های تعیین شده است. سیستم برق رسانی مطمئن میبایست شامل موارد زیر باشد:

UPS
تابلو برق
ژنراتور
چاه ارت

UPS

روتر ها، سرور ها، سوییچ ها و سایر دستگاه های اتاق سرور در زمان قطع برق دچار اختلال می شوند و ادامه کار آنها غیر ممکن می شود و فقط قطع برق شهری نیست که تأثیرات تخریبی دارد. تمام سیستم های کامپیوتری در مقابل افت لحظه ای ولتاژ و یا افزایش ناگهانی ولتاژ، نویز و فرکانس های رادیویی و نارسایی های اینچنینی حساس هستند.

تابلو برق

کنترل جریان برق ورودی و خروجی و مانیتور کردن جریان برق و ولتاژ خطوط استفاده از تابلو برق را ضروری می کند. تابلو برق مجهز به ولت متر، آمپر متر، و کلید های مینیاتوری جهت کنترل جریان برق و ولتاژ می باشد. با کمک این کلید های مینیاتوری می توان برق بخشی از سازمان را روی برق شهر تنظیم و یا آنرا به یوپی اس مرتبط کرد.

ژنراتور

به علت هزینه زیاد استفاده از برق اضطراری یو پی اس و عدم تأمین طولانی مدت برق مصرفی استفاده از ژنراتور تامین انرژی ضروری می باشد.  زمانی که برق سرور روم قطع شود و به منظور عدم ایجاد اختلال در برق دهی در طول تایم به کار افتادن ژنراتور، یو پی اس به سرعت وارد مدار می شود و جریان برق اتاق سرور را تأمین می کند و با وارد عمل شدن ژنراتور، یو پی اس از کار باز می ایستد. توان ژنراتور پانزده درصد بیشتر از UPS در نظر گرفته می شود و در زمان فعالیت باید هفتاد درصد زیر بارباشد. زیربار قرارگرفتن ژنراتور بالای هشتاد درصد و زیر 60درصد به هیچ عنوان توصیه نمی شود. ژنراتور های با توان بالای پانزده KVA سه فاز می باشند.

انواع ژنراتورها

ژنراتورهه در دودسته توان بالا و توان پایین قرار میگیرند. دسته پایین تا ده KVA را پشتیبانی می کند و اصولا سوخت بنزین دارند و سوخت ژنراتور توان بالا دیزلی می باشد. این ژنراتور ها را به دو صورت دستی و اتوماتیک به راه می اندازند که اگر به صورت دستی راه اندازی شود ده دقیقه و اگر اتوماتیک راه اندازی شود دو دقیقه زمان می برد. ژنراتور های موجود در اتاق سرور به علت ایجاد صدای بسیار زیاد از محفظه صداگیر کناپی استفاده می شود که تا هشتاد و پنج درصد صدا را کاهش می دهد.

چاه ارت

چاه ارت یا چاه زمینی از تأثیرات مخرب بارهای اضافی جلوگیری می کند. در این سیستم نول واقعی می شود و به چاه ارت به وسیله کابل مسی مرتبط می شود. چاه ارت برای ایجاد شدن شرایط استانداردی دارد که در این بخش توضیح داده می شود.

ا

1. چاه تا زمان رسیدن به خاک مرطوب باید حفر شود.
2. به نسبت یک به دو پودر ذغال و نمک و به مقدار چهل کیلوگرم در چاه ریخته شود.
3. اگر میزان این موادزیاد شود مقاومت خاک کم و اگر مقدار مواد کم شود مقاومت خاک زیاد می شود.
4. یک صفحه مسی به شکل عمودی روی نمک و ذغال قرار داده شود. این صفحه باید اندازه پنجاه در پنجاه و با قطر یک سانتی متری باشد.
5. لوله پولیکا چهار یا پنج سانتی متری در کنار هر چاه می بایست نصب شود.
6. در نهایت نیز چاه ارت با خاک رس و خاک نرم پر می شود. لازم به ذکر است که مقاومت چاه با دستگاه ارث سنج باید زیر دو اهم باشد.

ساختار فیزیکی و منطقی شبکه کامپیوتری در اتاق سرور

ساختار فیزیکی

ارتباطات استاندارد مجموعه شبکه و سرور ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که در راستای توجه و اهمیت به این موضوع کابل کشی استاندارد، پیاده سازی مدل سه لایه، ثبات رک ها و کانال های عبور عواملی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

کابل کشی

خم ها و زاویه های مختلف در زمان کابل کشی باید کد نظر قرار گرفته شوند.

ثبات رک ها

در شرایطی همچون وقوع زمین لرزه احتمال تغییر وضعیت و یا واژگون شدن رک ها وجود دارد که بر همین اساس رک ها باید به زمین وصل شوند. پس از تعیین محل قرار گیری رک ها بست ها و هولدر ها تعبیه می شوند و سپس کف اجرا و کانال ها ایجاد می وند.

کانال ها

کابل هایی مثل portable از جمله کابل های رابط برق و پت کورد هابرای منظم شدن یک مسیر عبور استاندارد کابل توکار در سرور روم قرار میگیرد. نکته مهم وجود درپوش هایی در این کانال ها هست که باید مانع ایجاد ارتباط میان مسیر های داده ها و عبور برق شوند.

ساختار منطقی

تنظیمات منطقی و نرم افزاری در ساختار منطقی شبکه
1. ایجاد اکسس لیست روی سوییچ های شبکه
2. ایجاد Routing و Gateway شبکه
و موارد دیگر

ایمنی

سیستم های حاوی اطلاعات امنیتی مهم مدام در معرض حمله نفوذگر ها و اتک های مختلف قرار می گیرند. در تمام جهان میزان این حملات در حال افزایش است و روش های انجام آن نیز در حال آسان تر شدن است. بر همین اساس ضروریست تا از فایروال ها و آنتی ویروس های معتبر و قدرتمند استفاده شود و سیستم های نمایشگر مثل آی دی اس نیز نصب شوند.

بکاپ گیری

مدیران شبکه حتما باید برای بازگردانی اطلاعات از بین رفته تدبیری بیندیشند. کمک گرفتن از حافظه SAN و تجهیزات NAS و بعلاوه مدیاهای سیو کننده اطلاعات با توجه به میزان اطلاعات ذخیره ای از موارد مهمی است که باید در نظر گرفته شوند. البته جهت استفاده از SAN باید بستر راه اندازی آن از پیش در نظر گرفته شود.

امتیاز 5 از 1 رای

نوشته های مشابه

‫75 نظرها

  1. I do not know whether it’s just me or if perhaps everybody else experiencing problems with your site.
    It appears like some of the written text on your posts are
    running off the screen. Can somebody else please comment and let me know if this is happening to them too?
    This could be a problem with my browser because I’ve had this happen before.

    Appreciate it

  2. بازتاب: 토렌트 다운

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 − 3 =

دکمه بازگشت به بالا