اینترنت و شبکهفناوری

سرویس انتقال ایمیل ساده یا پروتکل SMTP چیست؟

سرویس انتقال ایمیل ساده یا پروتکل SMTP چیست؟

پروتکل SMTP یکی از استاندارد های آنلاین بهم پیوسته یا انتقال ایمیل ساده است که از اینترنت مدرن پشتیبانی می کند. در این بخش به بررسی این پروتکل و کاربردهای آن خواهیم پرداخت. با طیف نیوز همراه باشید… .

اس ام تی پی چیست؟

پروتکل SMTP اغلب به عنوان یک راه انتقال ایمیل ها از کاربران بکار گرفته می شود. شاید تا به حال اصطلاحات POP و یا IMAP را شنیده باشید. POP مربوط به انتقال نامه ها و اداره پست است و IMAP پروتکلی مربوط به دسترسی به پیام اینترنتی می باشد. اما اس ام تی پی با کمک فرآیند Store and Forward باعث انتقال ایمیل از طریق شبکه می شود. Agent Transfer Agent با این برنامه ارتباط برقرار می کند و در نتیجه ارتباط کاربر به کامپیوتر و ایمیل ارسال می شود.

آشنایی بیشتر

کاربری که قصد دارد نامه را ارسال کند اتصالTCP را به سرور اس ام تی پی ایجاد می کند و پس از آن نامه را ارسال می کند. اینگونه بگوییم سرور مذکور مدام گوش می دهد و منتظر شنیدن اتصال TCP مشتری است و به محض رخ دادن این اتفاق پروتکل SMTP یک اتصال در آن درگاه را شروع می کند. بعد از اینکه ارتباط تی سی پی برقرار شد نامه ارسال می شود. سرویس انتقال ایمیل SMTP دو مدل پایان به پایان و ذخیره رو به جلو دارند.

مدل اول مختص ایجاد ارتباط بین سازمان های مختلف است و مدل دوم تنها مربوط به یک سازمان است. ارسال کننده نامه یا مشتری بدون واسطه با اس ام تی پی میزبان و مقصد ارتباط برقرار می کند و تماس می گیرد. پروتکل SMTP این نامه را تا وقتی نگاه میدارد که به صورت موفقیت آمیز در smtp گیرنده کپی شود. سرویس دهنده آغازگر مکالمه است و به عنوان Client- SMTP نامیده می شود. و شخصی که پاسخ دهنده ی درخواست است، دریافت کننده است و Receiver-SMTP نامیده می شود. درواقع
Client- SMTP آغازگر جلسه و Receiver-SMTP پاسخ دهنده درخواست است.

آشنایی با برخی اصطلاحات دستوری

HELO: شناسایی مشتری به سرور نام دامنه کاملا واجد شرایط فقط در هر جلسه یک مرتبه فرستاده می شود
MAIL: آغاز انتقال پیام دامنه ی واجد شرایط مبدأ
RCPT: دستوری است که MAIL را دنبال می کند و مشخص کننده مخاطب است.
DATA: دستور را به صورت خط ارسال کنید.

مراحل اصلی و وظیفه پروتکل SMTP

1. پیام به وسیله MUA به MSA ارسال می شود.
2. پیام ارسال شده به MTA سرور منتقل می شود.
3. MTA ضبط ام ایکس دامنه گیرنده را بررسی می کند و پیام دریافتی را به MTA دیگر منتقل می کند. این انتقالات آنقدر ادامه پیدا می کند تا پیام به به وسیله سرور دریافت کننده، گرفته شود.
4. پیام مذکور به MDA فرستاده می شود. و در قالب مناسب جهت بازیابی توسط MUA دريافت کننده ذخیره می کند.
5. MUA دریافت کننده پیام را از MDA درخواست می کند. پیام به صندوق ورودی MUA دریافت می شود.

SMTP Server Setting

اس ام تی پی به طور معمول ایمیل را از صندوق پستی مبدأ به صندوق ورودی گیرنده انتقال می دهد. پیام ها به گره ها یا همان سرورهای واسطه ارسال می شوند و چنانچه نیاز باشد سازماندهی و فرستاده می شوند. در نتیجه یک زنجيره از قسمت هایی به وجود می آید که پیام ارسالی احتمال دارد موقتا در زمان گره زدن از یک گره به گره دیگر ذخیره شود. با وجود همین گره ها اتصالات متناوب به سرویس مدیریت می شود و شبکه اس ام تی پی می تواند تأخیرات را تحمل کند. علاوه بر این احتیاجی نیست فرستنده و گیرنده مستقیما باهم ارتباط داشته باشند.

اغلب خدمات پستی از سیستمی مشابه استفاده می کنند، و ارسال نامه به مراکز میانی جهت تأثیرگذارترین طبقه بندی و توزیع انجام می شود. کاربر ایمیل خود در Agent User Mail می نویسد. ایمیل به MSA ارسال شده که می تواند خطاهای نه چندان بزرگ را گزارش دهد و یا تصحیح کند. ام اس ای ایمیل را به MTA ارسال می کند. که از سیستم DNS برای جستجوی آدرس سرور MX در ارتباط با نام دامنه آدرس ایمیل گیرنده استفاده می کند. سرور MX نهایتا ایمیل را وارد صندوق ورودی گیرنده می کند.

امتیاز 5 از 2 رای

نوشته های مشابه

‫3 نظرها

  1. This is the perfect site for anybody who really wants to find out about this topic.
    You understand a whole lot its almost tough to argue with you
    (not that I really will need to…HaHa). You certainly put a fresh spin on a topic which has been written about for many years.
    Wonderful stuff, just great!

  2. بازتاب: ufabtb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه − 5 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا