فناوریموبایل

کامل ترین راهنمای جامع خرید گوشی هوشمند ( دانستنی های سیستم داخلی گوشی )

کامل ترین راهنمای جامع خرید گوشی هوشمند ( دانستنی های سیستم داخلی گوشی )

جالب، لازم و شاید گاهی ضروری است که از هر آنچه در درون یک گجت رخ می دهد پیش از خرید کمی اطلاعات کسب کنیم. این اطلاعات به روند انجام یک خرید موفق تر کمک خواهد کرد. سیستم داخلی گوشی هوشمند نیز مانند کامپیوتر ها از تجهیزات مختلفی مانند رم، سی پی یو، پردازنده و بسیاری موارد دیگر تشکیل شده است که در ادامه به معرفی و بررسی بیشتر آنها در طیف نیوز خواهیم پرداخت. همراه ما بمانید… .

سیستم مجتمع SoC

سیستم داخلی گوشی

همانطور که می دانید کامپیوتر ها از یک واحد پردازش مرکزی جهت ایجاد یک پارچگی در سیستم بهره می برند. در رابطه با گوشی موبایل نیز چنین سیستمی با کمی تفاوت موجود است. سیستم روی یک چیپ یا همان SoC در واقع مداری است که همه اجزای پردازشی را روی یک تراشه اجتماع می دهد. شرکت های سازنده از این مدارهای اجتماع دهنده در سیستم داخلی گوشی به سادگی به جای استفاده از تک تک اجزاء بهره می برند.

این سیستم چه مزیت هایی دارد؟

کمترین فضا را برای بهره مندی از اجزاء سیستم داخلی گوشی در دسترس قرار می دهد و این خود باعث حداکثر استفاده از فضا می گردد. همچنین باتری مصرف کمتری با توان بالاتر را در اختیار قرار می دهد. در واقع این نوع و قدرت چیپ است که به یک گوشی سرعت عمل اجرایی اپلیکیشن ها و حتی عکاسی ها را می دهد.

سیستم بر یک تراشه یا SoC از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

سی پی یو که اغلب نام آن را شنیده اید یا همان واحد پردازنده مرکزی و جی پی یو یا واحد پردازنده گرافیکی، حافظه و شبکه های مختلف وای فای و بلوتوث را در کنار یکدیگر به بهترین نحو سازماندهی می کند. در این بخش از راهنمای جامع خرید گوشی حافظه رم، کنترلر شبکه، CPU و GPU را معرفی و بررسی خواهیم کرد… .

CPU

سی پی یو یک بخش بسیار تأثیر گذار و مهم در خروجی اطلاعات است. حافظه اطلاعات را دریافت کرده و سی پی یو این داده ها را با تغییرات و محاسبات لازم بیرون می دهد. هر چه پردازشگر ها قدرتمندتر عمل کنند دست کاربر نیز در انجام تمام فرآیندها باز تر است.

همانطور که میدانید همه ی قسمت های SoC در سیستم داخلی گوشی طراح و تولیدکننده ی یکسانی ندارند. قطعا هر کمپانی تولید کننده می بایست قبل از تولید هر قسمت گواهی ساخت از طراح آن قطعه دریافت نماید. یک شرکت معروف فروشنده ی گواهینامه های ساخت و تولید پردازنده ها ARM می باشد. علت نیز مصرف کم و مقرون بصرفه ی انرژی توسط این کمپانی می باشد. Apple, Samsung, مدیاتک و کوالکام از معماری این شرکت بهره مند می شوند در حالی که x86 intel با عدم استفاده از این معماری انرژی زیادی را مصرف می کند. در ابتدا پردازنده های اینتل تحت عنوان Atom در سیستم داخلی گوشی نیز استفاده می شدند اما پس از عدم استقبال از بازار موبایل حذف شدند.

هسته های پردازشگر

هسته ها اهمیت فوق العاده ای در محسابات داده ها دارند در سیستم داخلی گوشی. هر هسته به طور مجزا این وظایف را بر عهده دارد. هرچه تعداد این هسته ها بیشتر باشد پردازش اطلاعات با سرعت بیشتری انجام میگیرد. البته لازم به ذکر است که با افزایش تعداد هسته ها میزان مصرف انرژی نیز بیشتر خواهد شد. در نتیجه شرکتی موفق تر است که بهتر بتواند این مصرف انرژی را در کنار وجود تعداد هسته های بالاتر سازمان دهی کند.

انواع پردازنده ها

پردازنده ها از لحاظ تعداد هسته ها به دو نوع چهار و هشت هسته ای تقسیم می شوند. همه ی هسته ها در پردازنده های چهار هسته ای به طور همزمان فعال هستند. اما با توجه به نکته ای که در بالا نیز بدان ذکر شد در هسته های تعداد بالاتر در سیستم داخلی گوشی انرژی بیشتر مصرف می شود، در نتیجه هشت هسته ای ها در تمام شرایط همزمان فعال نمی شوند. در شرایط عادی چهار هسته ی با مصرف انرژی کمتر فعال هستند و در شرایط پرکار تر چهار هسته ی بعدی نیز وارد میدان می شوند.

GPU

واحد پردازش گرافیکی یا GPU یک بخش مهم در اجرای برنامه های گرافیکی در سیستم داخلی گوشی به شمار می رود. این قسمت برای مدیریت بهتر مکان و جهت مصرف کمتر انرژی در مجاورت CPU قرار گرفته است.

وظایف GPU

بازی ها و ویدئوها و عکس های 3D مدیون این واحد ارزشمند در SoC هستند. هسته ها نیز گاهی به موازات فعالیت های GPU در برخی شرایط هنرنمایی می کنند. پردازش عکس های 2 بعدی و جا به جایی بین صفحه های مختلف نیز از وظایف این واحد است. البته در گوشی های پایین رده سیستم عامل اندروید این وظیفه برعهده ی واحد پردازش مرکزی است. به طور خلاصه فعالیت GPU در سیستم داخلی گوشی منجر به روان و چشمگیر شدن حرکت بین صفحات و جلوه های گرافیکی در رابط کاربری سیستم عامل ها می شود.

کدام تراشه بهترین است؟

پرسرعت ترین تراشه ها، تراشه های شرکت اپل هستند که تحت نظر و مدیریت همان کمپانی ساخته می شوند. کارکرد گوشی های اپل بسیار نرم و روان است و این موضوع با کمی استفاده از آیفون به راحتی قابل تشخیص است. اگر اپل را کنار بگذاریم، چیپ ها در گوشی های اندرویدی توسط چهار کمپانی، سامسونگ، هواوی، مدیاتک و کوالکام طراحی می شوند. اگر بخواهیم از میان این شرکت ها اولویت بندی کنیم قطعا کوالکام با تراشه ی اسنپدراگون خود رتبه اول را خواهد داشت.

حافظه ها:

رم

حافظه رم اطلاعات اپلیکیشن ها، بازی ها و بطور کلی داده های سیستم عامل بخاطر سپرده و ذخیره می کنند. هر چه عدد این حافظه بزرگتر باشد، میزان ذخیره سازی داده ها بیشتر می شود و در نتیجه دسترسی با اطلاعات سریعتر امکان پذیر می گردد. حافظه رم در سیستم داخلی گوشی ها از اهمیت زیادی برخوردارند، در نتیجه اگر قصد خرید گوشی دارید، حتما میزان رم بالاتر را مدنظر قرار دهید. هر چه میزان رم گوشی بیشتر باشد فرآیند ها با سرعت و روانی بیشتری انجام می گیرند و به کاربر لذت بیشتری می بخشند. پس اگر قصد خرید یک گوشی اندروید دارید حداقل حافظه رم میباست سه گیگابایت باشد.

حافظه داخلی

اگر حافظه داخلی فضای کافی نداشته باشد، اپلیکیشن ها عملا بی ثمر خواهند بود؛ چرا که فضایی برای ذخیره اطلاعات این برنامه ها موجود نخواهد بود. حافظه های ذخیره سازی انواع مختلف و با وظایف متفاوتی دارند.
برخی وظیفه ذخیره اطلاعات از فایل های کش، برخی فایل های سیستمی و برخی از اپلیکیشن ها و نرم‌افزارها را دارند. بخشی از حافظه در سیستم داخلی گوشی که فایل های سیستمی را ذخیره سازی می کند حافظه ROM گفته می شود. به غیر از حافظه های داخلی برخی گوشی های هوشمند امکان استفاده از حافظه خارجی را نیز دارند.
اما طبیعتا نوع داخلی به خاطر تماس بدون مانع با SoC کارکرد بهتری دارد.

دسترسی به اطلاعات

دسترسی به اطلاعات درون فضای حافظه جانبی تنها در اندروید امکان پذیر است. در مقابل سیستم عامل گوشی های اپل به هیچ عنوان این امکان را به کاربر نمی دهند. در رابطه با گوشب های ویندوزی نیز این قابلیت به صورت محدود امکان پذیر است.

جمع بندی

سیستم داخلی گوشی می تواند میزان فضای مختلفی برای ذخیره سازی اطلاعات ارائه دهد. این کاربر است که با توجه به نیاز هایی که دارد انتخاب داشته باشد.
اگر قرار است هر روز فیلم و عکس ضبط کنید یا اپلیکیشن های زیادی را نصب کنید؛ حتما یک گوشی با حداقل شانزده گیگابایت حافظه داخلی خریداری کنید.
حتما در نظر داشته باشید:
به منظور جلوگیری از ایجاد سرعت کند در گوشی همیشه حدود بیست درصد فضای خالی را در گوشی نگهدارید.
توجه داشته باشید:
خود سیستم عامل و اپلیکیشن های پیش فرض نیز مقداری فضا را به خود اختصاص می دهند، پس به طور تمام و کمال روی عدد حافظه داخلی حساب باز نکنید.

باتری

باتری ها در سیستم داخلی گوشی از اهمیت بالایی برخوردارند. در میان شرکت های مختلف گوشی با باتری پرتوان تر و قدرتمندتر بازار مرغوب تری دارد. و اتفاقا رقابت کمپانی های مختلف در این زمینه نیز می باشد.

لیتیوم یونی

باتری های لیتیوم یونی در سیستم داخلی گوشی های هوشمند فضای بیشتری ایجاد می کنند و همچنین با اندازه های باریک تر و کم جا گیر تر امکان تولید گوشی های ظریفتر را فراهم ساخته است. باتری های لتیوم یونی ولتاژی برابر با 3.7 تولید می کنند که این میزان بسیار متناسبی است. همچنین مشکلات مموری افکت نیز در این مدل جدید از باتری ها برطرف شده است. در انواع پیشین باتری ها پس از خالی شدن شارژشان مقداری نیز از عمرشان کم می شد. و یا همانطور که اطلاع دارید گوشی پس از فول شارژ شدن نباید داخل برق متصل باقی می ماند.
لیتیوم یونی ها تا هر میزان که تمایل دارید قابلیت باقی ماند در شارژ را دارند. هشتاد درصد اولیه شارژ به سرعت و بیست درصد نهایی کند تر شارژ می شود. قیمت این نوع گوشی ها بالاتر است اما ارزش خرید را دارد.

باتری لیتیوم پلیمری

از میان باتری های قابل شارژ این نوع باتری ها مدت عمر بيشتری دارند. توان بالا و سبکی مطلوب، پوشش امنیتی پلاستیکی مقاوم نسبت به انفجار و آتش گرفتن و کارکرد مناسب در برابر دمای پایین این باتری ها را برتریت و محبوبیت بخشیده است. در حال حاضر هزینه ی استفاده از این نوع باتری ها بسیار بالاست و تنها گوشی های آیفون و چند پرچمدار از کمپانی های دیگر از آن بهره می برند.

بخش های صوتی را نیز پیش از خرید بررسی نمایید.

گوشی تلفن همراه، سالهاست که دیگر تنها قابلیت تماس و ارسال پیامک ندارد. این گجت رقیبی سرسخت برای تمام دستگاه های پخش کننده ی صدا شده و حتی بسیاری از این دستگاه ها را به طور کلی کنار زده. پس اگر شما نیز قصد پخش موسیقی ها و موزیک های متنوع با گوشی موبایل‌تان را دارید؛ به بخش صوتی در سیستم داخلی گوشی خود توجه داشته باشید.

پورت صوتی سه و نیم میلیمتری

این یک جک محبوب در میان کاربران گوشی های هوشمند است که البته در حال محو شدن است. کمپانی های مختلفی مثل HUAWEI، APPLE، HTC و موتورولا در تولیدات جدید خود این بخش را به طور کلی حذف کرده اند. اگر شما نیز از طرفداران این بخش هستید پس به دنبال مدلی باشید که با وجود این درگاه بتوانید با هدفون ها و هندزفری هایتان موزیک مورد علاقه تان را گوش دهید.

اسپیکر

اسپیکر ها در مهمانی ها و جمع های شلوغ کاربرد زیادی دارند. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در جمع دوستانتان یک ویدئو را با ذوق و هیجان زیاد باز کرده و قصد داشتید برای همه پخش کنید اما هیچ یک از دوستان در آن جمع شلوغ هیچ صدای واضحی از آن ویدئو به گوششان نرسیده باشد. یا بارها تماس های وارده را به خاطر صدای کم گوشی در خیابان از دست داده اید. برای رفع این مشکل اگر قصد خرید یک اسپیکر جداگانه را ندارید،
پس حتما به سراغ یک گوشی با اسپیکرهای قدرتمند استریو از کمپانی های، سونی، اپل و یا اچ تی سی بروید.

افزایش قدرت صوتی

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که به صورت حرفه ای با گوشی خود موسیقی گوش میدهید از گوشی هایی استفاده کنید که شرایط استودیویی را برای شما اجرا کنند. گوشی هایی که به چیپ تقویت کننده ی صدا مجهز هستند انتخاب مناسبی خواهند بود. سیستم داخلی گوشی های V30 LG با 4چیپ DAC با دریافت اطلاعات صوتی دیجیتال و تغییر آنها به موج های آنالوگ، این موج ها را به اسپیکر ها و یا به هدفون منتقل می کنند. با این فرآیند اصوات بهترین کیفیت با حداقل نویز را خواهند داشت.

لینک بخش های اول تا چهارم راهنمای جامع خرید گوشی هوشمند

کامل ترین راهنمای جامع خرید گوشی هوشمند (بخش اول)
کامل ترین راهنمای جامع خرید گوشی هوشمند (بررسی صفحه نمایش گوشی)
کامل ترین راهنمای جامع خرید گوشی هوشمند ( بررسی دوربین گوشی )

 

امتیاز 2 از 1 رای

نوشته های مشابه

‫31 نظرها

  1. Pretty section of content. I just stumbled upon your blog and in accession capital to assert that
    I acquire actually enjoyed account your blog posts. Any way I will be subscribing
    to your feeds and even I achievement you access consistently quickly.

  2. I’m extremely impressed with your writing skills and also with the layout on your blog.Is this a paid theme or did you customize it yourself?Either way keep up the excellent quality writing, it israre to see a great blog like this one these days.

  3. بازتاب: dk7 สล็อต
  4. بازتاب: ks lumina pod
  5. بازتاب: Firearms For Sale

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده + 10 =

دکمه بازگشت به بالا