اینترنت و شبکهفناوری

همه چیز درباره کابل شبکه UTP

با گسترش تکنولوژی و نیاز انسان به توسعه ارتباطات و انتقال داده‌ها، نیاز به استفاده از تجهیزات شبکه رشد  پیدا کرده‌است. یکی از ابزاری که به توسعه ارتباطات سرعت می‌بخشد، وجود تجهیزات پسیو شبکه از جمله کابل‌ها است. در این مطلب به معرفی یکی از پرکابردترین کابل‌های شبکه یعنی کابل شبکه UTP می‌پردازیم.

کابل شبکه چیست؟

کابل شبکه یکی از مهم‌ترین و پر استفاده‌ترین تجهیزات پسیو شبکه است. کابل‌های شبکه از مجموعه‌ سیم‌هایی از جنس‌های مختلف مثل مس یا شیشه ساخته شده‌اند که می‌توانند اطلاعات و داده‌ها را از دستگاهی به دستگاه دیگر منتقل کنند و برای اتصال و انتقال اطلاعات در بسیاری از دستگاه‌هایی که ما در طول روز با آن‌ها سرکار داریم مثل کامپیوتر، روتر، سوئیچ و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. وظیفه این کابل‌ها این است که کامپیوتر، موبایل، لپ تاپ، کنسول بازی و… را به روتر شبکه متصل کنند. به این نوع اتصال، اتصال سخت گفته می‌شود. کابل‌های شبکه، قبل از این که Wi-Fi جز اتصالات وایرلس و بی‌سیم شناخته شود، رایج بوده‌است.

بنابراین؛ کابل‌ها سخت افزارهایی هستند که داده‌ها در آن جریان دارند و اطلاعات را از دستگاهی در شبکه به دستگاهی دیگر منتقل می‌کنند.

انواع کابل شبکه

کابل‌های شبکه متنوع هستند و کاربردهای متنوعی دارند. برای تمایز بهتر آن‌ها دسته‌بندی‌هایی انجام شده است. اولین و مهم‌ترین فاکتور برای دسته‌بندی کابل‌های شبکه، سرعت انتقال اطلاعات و پهنای باند آن‌ها است. این دسته بندی‌ها شامل دسته بندی 1 یا در زبان انگلیسی Category 1 یا Cat1 تا دسته بندی 8 هستند. هر چه عدد بالاتر برود، سرعت انتقال و پهنای باند بیشتر خواهد بود و قطعا نمونه جدیدتر بازار است. همان‌طور که گفته شد، کابل شبکه مجموعه‌ای از سیم‌ها است که این سیم‌ها دو به دو به هم پیچیده شده‌اند و 4 پیچ را تشکیل میدهند. این زوج‌ها در کنار یکدیگر می‎گیرند و روی آن‌ها، روکشی کشیده می‌شود که به آن‌ها کابل‌های Twisted Pair گفته می‌شود. این کابل‌ها رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین کابل‌های موجود در بازار هستند.

در دسته‌بندی دیگری، کابل‌ها بر اساس نوع روکشی که به دور هر زوج یا همگی زوج‌ها پیچیده شده نام‌گذاری می‌شوند. این روکش‌ها به دو شکل ساخته شده‌اند. صورت اول کابل‌های شیلد Shield هستند که از تارهای بسیار نازکی که به هم بافته شده‌اند، ساخته شده‌اند و دیگری فویل Foil است که ورقه‌ای بسیار نازک است و باعث جلوگیری از نفوذ تداخل‌های الکترومغناطیسی و نویز به درون شبکه می‌شود. بر این اساس، این کابل‌ها به کابل‌های SFTP، UTP، FTP، FFTP، STP  و… شناخته می‌شوند. دقت کنید که نوع نویزپذیری کابل‌ها با پچ پنل، سوکت و کیستون باید در یک شبکه همسان باشند. اگر در شبکه‌ای که تمام تجهیزات آن از نوع SFTP باشد و شما از کابل شبکه UTP استفاده کنید، نویز وارد سیستم شما می‌شود و عملکرد شبکه دچار اختلال خواهد شد. نوع کابل در شبکه‌های محلی و LAN و در شبکه‌های WAN ایفا کننده نقش مهمی هستند. اما شما فقط در کابل‌کشی شبکه خودتان انتخاب کننده نوع کابل شبکه هستید و کابل‌کشی WAN بر عهده اپراتور است.

در تقسیم‌بندی دیگر کابل شبکه از نظر جنس، شامل کابل شبکه مسی و کابل شبکه فیبر نوری می‌شوند.

سیم‌های مسی سیگنال‌ها را با استفاده از جریان الکتریکی و ولتاژ انتقال می‌دهند. از کابل مسی در سیم کشی‌های کوتاه مانند بین کامپیوترها، داخل داکت، وال پلیت ها، کابل های Patch پچ و یا اتصالات اینترکانکت استفاده می‌شود.

افزایش میزان مس به کار رفته در کابل با توانایی کابل در پهنای باند رابطه مستقیم دارد.

انواع کابل مسی عبارتند از:

  1. کابل کواکسیال که شامل Thinnet و Thicknet است و در صنایع بیشتر استفاده می‌شود.
  2. کابل زوج سیم به هم تابیده Twistet Pair که شامل دو نوع است.

کابل فیبر نوری از شیشه ساخته شده و سیگنال را با کمک پالس و موج نوری انتقال می‌دهد. کابل فیبر نوری در اتصالاتی مانند اتصالات بین ساختمانی و ارتباطاتی که نیازمند سرعت بسیار بالایی هستند، کاربرد دارد. در مکان‌هایی که به پهنای باند بالا و یا ظرفیت بالا نیازمندیم مثل بیمارستان‌ها، مراکز اداری، فرودگاه‌ها و بانک‌ها، کابل فیبر نوری گزینه مناسبی است؛ زیرا سرعت بسیار بالایی دارد و حجم بالایی از داده‌ها را انتقال می‌دهد.

انواع کابل فیبر نوری عبارتند از:

Single Mode که در فاصله‌های خیلی دور استفاده می‌شوند.

MultiMode ظرفیت بسیار بالایی دارند.

کابل شبکه UTP چیست؟

کابل Unshielded Twisted یا UTP از نوع زوج به هم تابیده بدون شیلد است و در اترنت و Fast Ethernet به‌کار می‌رود. این کابل شبکه با نام استاندارد U/UTP شناخته می‌شود و این کابل قابلیت حذف نویز ندارند. از بین تمام انواع کابل‌های شبکه، کابل شبکه U/UTP ارزان ترین کابل است. زیرا هیچ شیلد و محافظی به دور سیم‌هایش وجود ندارد. بنابراین در شبکه‌هایی که  داده‌ها از اهمیت کم‌تری برخوردار هستند، استفاده می‌شود. نصب این کابل‌ها از کابل‌های شیلددار آسان‌تر است و احتیاجی به سیم اتصال به زمین ندارند.

انواع کابل شبکه UTP

شرکت‌های مختلفی مانند لگراند، نگزنس و بلدن این نوع کابل را با استانداردهای مختلفی تولید و به بازار عرضه کرده‌اند. بیش‌تر ساختمان‌ها با استفاده از این کابل شبکه، کابل‌کشی شده‌اند و به همین دلیل بسیاری از استاندارهای انتقال با این کابل‌ها سازگار شده‌اند. دسته‌بندی کابل UTP با استفاده از Catها به شکل زیر است.

در Cat3 پهنای باند کابل 16 مگاهرتز و سرعت انتقال اطلاعات آن برابر با 16 مگابیت بر ثانیه است. از کابل شبکه  cat3 UTPدر شبکه‌های تلفنی استفاده می‌شود.

در Cat5 توانایی انتقال اطلاعات با سرعت 100 مگابیت در ثانیه با پهنای باند 100 مگاهرتز است.

در کابل شبکه Cat5e سرعت حداکثر ۱ گیگابیت بر ثانیه و حداکثر پهنای باند در کابل برابر با ۱۰۰ مگاهرتز است.

کابل شبکه UTP cat6 یکی از پرکاربردترین انواع کابل‌ها در ایران است. این استاندارد نشان میدهد که این کابل توانایی انتقال اطلاعات را با سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه و پهنای باند 250 مگاهرتز دارد.

در کابل شبکه Cat6a سرعت انتقال اطلاعات همانند کابل کابل شبکه UTP cat6 است، فقط پهنای باند این نوع کابل 500 مگاهرتز است.

کابل شبکه Cat7 در دیتاسنترها و برای برقراری ارتباطات بین سرورها، سوییچ‌ها و دستگاه‌های دیگر استفاده می‌شود. سرعت انتقال اطلاعات 10 گیگابیت بر ثانیه و حداکثر پهنای باند اون 600 مگاهرتز است.

کابل شبکه UTP outdoor

کابل (Outdoor Unshielded Twisted Pair (UTP یکی از طراحی‌های خاص کابل‌های twisted pair بدون حفاظ الکتریکی است که برای استفاده محدود Outdoor به استفاده می‌شود. این کابل برای اتصال رابط شبکه بین بیرون ساختمان یا محل مورد نظر به خدمات داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند و معمولا دارای یک محفظه کوچک به نام Telecommunication یا یک پریز دیواری باشد.

این کابل‌ها معمولا دارای مقاومت در برابر آتش CMX و یک نرخ اضافه UL هستند. سایر نرخ‌های مقاومت در برابر آتش به عنوان وارانتی کاربردها در دسترس می‌باشند. موارد مورد استفاده در کابل‌های Outdoor از نوع UTP دارای مشخصات دمایی پایین‌تر و محافظت UV بهتری به نسبت گونه‌های Indoor هستند.

کابل‌های outdoor UTP برای کاربردهای عادی در فضاهای باز که کابل‌های OSP برای آن طراحی شده‌اند، در نظر گرفته نمی‌شوند. مثل بیش‌تر کابل‌های UTP، کابل‌های outdoor UTP فاقد مکانیزم زمینی برای کنترل امواج الکتریکی می‌باشد که می‎تواند در اثر برخورد رعد و برق یا تماس با یک منبع برق رخ دهد. این موضوع یک مساله امنیتی است و نباید نادیده گرفته شود!

انواع برندهای کابل شبکه UTP

1- کابل شبکه لگراند UTP

یکی از مشهورترین تولیدکنندگان تجهیزات شبکه، شرکت فرانسوی لگراند است که تولید طیف وسیعی از تجهیزات شبکه را برعهده گرفته‌ است. کابل شبکه لگراند، یکی از محصولات این شرکت است که در دسته‌بندی‌های مختلفی مانندCat5  ، Cat6 و Cat7 و در انواع UTP  STP ،SFTP  و … تولیدات خود را به بازار عرضه کرده‌ است.

کابل شبکه UTP cat6 یکی از محصولات این شرکت است. کابل Cat6 لگراند در 4 نوع UTP ،FTP ،SFTP و FFTP تولید و عرضه شده‌است. کابل شبکه UTP cat6 با روکش LSZH و روکش PVC که روکش ارزان تری محسوب می‌شود، به بازار عرضه شده‌است. روکش LSZH در مقابل سوختن مقاوم است و درصورت آتش سوزی دود سمی کمتری تولید می‌کند .

کابل شبکه Cat5e در دو مدل FTP و UTP و با دو روکش PVC وبه بازار LSZH عرضه شده‌است. شبکه‌های کوچکی که نیاز به سرعت بالا ندارند، از مشتریان این نوع کابل محسوب می‌شوند.

2- کابل شبکه نگزنس UTP

شرکت نگزنس هم مانند شرکت لگراند، یک کمپانی فرانسوی تولید کننده تجهیزات شبکه است. این شرکت از رقیبان اصلی لگراند در زمینه تجهیزات شبکه محسوب می‌شود. کیفیت بالای کابل شبکه نگزنس UTP دلیل اصلی پیروزی این رقابت است .تجهیزات شبکه نگزنس تنوع گسترده‌ای دارد که کابل شبکه یکی از محصولات این شرکت است. ازجمله کابل‌های شبکه‌ای که این برند به بازار عرضه کرده‌است به شرح زیر است:

3- کابل شبکه UTP cat6

این کابل در 3 مدل SFTP ،UTP و FTP در بازار ایران عرضه شده‌است. کابل‌های نگزنس به دو صورت تست فلوک و بدون تست عرضه می‌شود که طبیعتا کابل‌های دارای تست فلوک، قیمت بیش‌تری نسبت به کابل‌های بدون تست دارند.

قیمت کابل شبکه SFTP

کابل شبکه SFTP یکی از انواع مختلف کابل‌های شبکه است که مصرف بالایی دارد. دلیل اصلی استفاده از این کابل، رایج بودن آن طبق ویژگی‌هایی که دارد، است. کابل شبکه SFTP می‌تواند به عنوان یک کابل با ویژگی‌های خاص و مکمل نیز بیان شود؛ زیرا دارای ویژگی‌های کابل‌های فویل و کابل‌های شیلد هم است.

این محصول می‌تواند با ویژگی‌های S و F  خود نیاز‌های یک شبکه را برطرف کند و در روال انجام فعالیت‌های شبکه هیچ خلل یا احتمال خرابی دیده نشود. از آن جایی که ویژگی S می‌تواند ویژگی دارا بودن پوشش آلومینیومی را برای این کابل معرفی کند و قابلیت پوشش جداره بیرونی کابل را به صورت بهینه به افراد معرفی نماید. ویژگی F این محصول هم با توجه به پوشش فویل آن، نشانه محافظت داده‌های شبکه از خرابی‌های محتملی مانند نویز‌های داخلی و امواج الکترو مغناطیسی است و به طور عمده برای نگهداری بهتر از داده‌ها، از آن استفاده می‌شود. قیمت کابل شبکه SFTP بطور متوسط 599 هزار تومان است. برای استعلام از قیمت‌های جدید با ما در تماس باشید.

کابل شبکه UTP

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی انواع کابل شبکه UTP، خصوصیات و روش کار آن‌ها پرداخته شد. همان‌طورکه می‌دانید انتخاب بهترین برند کابل شبکه، در میان تنوع زیادی از انواع کابل‌های موجود در بازار، یکی از دغدغه‌های افراد این حوزه است. شما می‌توانید با مشاوره از متخصیص ما، بهترین برند کابل‌های شبکه را شناسایی و خریداری کنید.

امتیاز 0 از 0 رای

نوشته های مشابه

‫128 نظرها

  1. Hi! Quick question that’s completely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My site looks weird when viewing from my iphone. I’m trying to find a theme or plugin that might be able to correct this problem. If you have any suggestions, please share. With thanks!

  2. My programmer is trying to persuade me to move to .net from PHP. I have always disliked the idea because of the expenses. But he’s tryiong none the less. I’ve been using Movable-type on numerous websites for about a year and am worried about switching to another platform. I have heard great things about blogengine.net. Is there a way I can transfer all my wordpress content into it? Any kind of help would be really appreciated!

  3. I am really loving the theme/design of your site. Do you ever run into any web browser compatibility problems? A small number of my blog visitors have complained about my website not operating correctly in Explorer but looks great in Safari. Do you have any suggestions to help fix this issue?

  4. I know this if off topic but I’m looking into starting my own blog and was wondering what all is required to get set up? I’m assuming having a blog like yours would cost a pretty penny? I’m not very internet savvy so I’m not 100% sure. Any recommendations or advice would be greatly appreciated. Kudos

  5. My programmer is trying to persuade me to move to .net from PHP. I have always disliked the idea because of the expenses. But he’s tryiong none the less. I’ve been using Movable-type on several websites for about a year and am worried about switching to another platform. I have heard fantastic things about blogengine.net. Is there a way I can transfer all my wordpress content into it? Any kind of help would be really appreciated!

  6. I am extremely impressed with your writing skills and also with the layout on your blog. Is this a paid theme or did you customize it yourself? Either way keep up the nice quality writing, it’s rare to see a nice blog like this one these days.

  7. I loved as much as you will receive carried out right here. The sketch is tasteful, your authored subject matter stylish. nonetheless, you command get bought an impatience over that you wish be delivering the following. unwell unquestionably come further formerly again since exactly the same nearly a lot often inside case you shield this increase.

  8. I think what you postedwrotebelieve what you postedtypedsaidthink what you postedtypedsaidthink what you postedwroteWhat you postedwrotesaid was very logicala bunch of sense. But, what about this?think about this, what if you were to write a killer headlinetitle?content?wrote a catchier title? I ain’t saying your content isn’t good.ain’t saying your content isn’t gooddon’t want to tell you how to run your blog, but what if you added a titlesomethingheadlinetitle that grabbed people’s attention?maybe get a person’s attention?want more? I mean %BLOG_TITLE% is a little plain. You could peek at Yahoo’s home page and watch how they createwrite news headlines to get viewers to click. You might add a video or a related picture or two to get readers interested about what you’ve written. Just my opinion, it could bring your postsblog a little livelier.

  9. My programmer is trying to persuade me to move to .net from PHP. I have always disliked the idea because of the expenses. But he’s tryiong none the less. I’ve been using Movable-type on a number of websites for about a year and am anxious about switching to another platform. I have heard great things about blogengine.net. Is there a way I can transfer all my wordpress content into it? Any kind of help would be really appreciated!

  10. hey there and thank you for your information I’ve definitely picked up anything new from right here. I did however expertise a few technical issues using this site, since I experienced to reload the web site a lot of times previous to I could get it to load properly. I had been wondering if your web hosting is OK? Not that I am complaining, but sluggish loading instances times will often affect your placement in google and can damage your quality score if advertising and marketing with Adwords. Anyway I’m adding this RSS to my e-mail and can look out for a lot more of your respective fascinating content. Make sure you update this again soon.

  11. What i do not realize is actually how you’re now not really a lot more smartly-appreciated than you may be right now. You are so intelligent. You recognize therefore significantly in relation to this matter, produced me in my opinion consider it from so many various angles. Its like men and women don’t seem to be fascinated unless it’s something to accomplish with Lady gaga! Your own stuffs excellent. All the time maintain it up!

  12. Howdy just wanted to give you a quick heads up. The text in your content seem to be running off the screen in Chrome. I’m not sure if this is a format issue or something to do with web browser compatibility but I thought I’d post to let you know. The style and design look great though! Hope you get the problem solved soon. Many thanks

  13. بازتاب: article source

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده + 20 =

دکمه بازگشت به بالا