پردازندهتازه های فناوری

شرکت AMD قصد دارد تا با پردازنده Zen 3، باعث تحول در عملکرد کامپیوترها شود

شرکت AMD قصد دارد تا با پردازنده Zen 3، باعث تحول در عملکرد کامپیوترها شود

با توجه به خبرهای منشر شده، شرکت AMD در حال طراحی و ساخت پردازنده هایی بر پایه ی Zen 3 می باشد که تحولی جدی در قدرت و عملکرد پردازنده های کامپیوتری خواهد داشت. با طیف نیوز همراه باشید… .

اطلاعاتی درباره ی پردازنده ی جدید AMD

براساس خبرهایی که چندی پیش منتشر شده بود، شرکت ای ام دی در نظر دارد تا، نسل جدید CPU کامپیوتر را در سال جدید میلادی عرضه کند. این نسل نو که قرار است بر پایه ی Zen 3 ساخته و ارائه شوند، در افزایش راندمان و قدرت پردازنده ها تاثیر بسیاری دارد. این سی پی یو ها در مقابل پردازنده هایی که از ساختار Zen 2 بهره می برند دارای قابلیت های بهتری می باشند، برای مثال ساختار Zen 3 توانایی افزایش 8 درصدی کارایی پردازنده به ازای کلاک را، در قیاس با سی پی یو سری Ryzen 3000 که بر پایه ی Zen 2 ساخته شده است، داراست.

حال می خواهیم به یک سری از اطلاعات منتشر شده درباره ی ساختار پردازنده ی نسل جدید بپردازیم.

شرکت AMD

با توجه به تصویر انتشار یافته در همایش بین المللی Epyc، در طراحی و ساخت پردازنده ی ذن 3 همانند ذن 2، از هشت هسته به ازای هر Chiplet استفاده شده است که از این نظر، تفاوتی بین این پردازنده وجود ندارد. اما قطعا در معماری ذن 3 تفاوت هایی مثل ساختار کش، کیفیفت تار و پود و شبکه ی کلاک نسبت به زن 2 خواهد بود.
برحی از متخصصان با توجه به اطلاعات منتشر شده در همایش Epyc، اعتقاد داشتند که Zen 3 فقط نسخه ی تکامل یافته ی Zen 2 می باشد و شرکت AMD ، تحولی جدیدی را در این پردازنده جدید ایجاد نکرده است. اما با توجه به خبرهای جدیدی که شنیده می شود، این تصور نسبت به پردازنده ی Zen 3 درست نخواهد بود.

Zen 3 نسبت به Zen 2 دارای سرعت کلاک بیشتری خواهد بود

شرکت AMD

در صورت درست بودن خبرهای پخش شده در رابطه با اینکه Zen 3 حداقل 8 درصد باعث افزایش راندمان CPU می شود، می توان نتیجه گرفت که ذن 3 فقط نسخه ی تکامل یافته ذن 2 نخواهد بود، بلکه باعث انقلابی جدید در قدرت و عملکرد CPU نیز می شود. این تحول می تواند شباهت به تحول ایجاد شده در سری Ryzen 3000 نسبت به Ryzen 2000 داشته باشد.

همچنین شنیده می شود که ذن 3 در مقایسه با ذن 2 دارای سرعت کلاک 200MHz می باشد. اما هنوز معلوم نشده است که این بهبود عملکرد مربوط به تغییر ساختار ترانزیستورها 7nm است و یا مربوط به بهبود ساختار شبکه ی کلاک می باشد.
در صورت درست بودن این خبر، پردازنده ی جدید ای ام دی قادر خواهد بود تا با سرعت کلاکی 5GHz فعالیت کند

امتیاز 5 از 1 رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − سیزده =

دکمه بازگشت به بالا