آموزشآموزش کامپیوتر

آموزش ریست فکتوری کامپیوتر و بررسی اهمیت آن

آموزش ریست فکتوری کامپیوتر و بررسی اهمیت آن

کامپیوتر ها، دستگاه های همیشه همراه ما، با استفاده های مکرر و یا مواجهه با بدافزار های مختلف به مرور زمان کند می شوند و سرعت و کیفیت سابق را از دست می دهند. تنظیمات کارخانه می تواند روشی تأثیر گذار در حل این مشکل باشد. در این بخش به روش ریست فکتوری و لزوم انجام آن خواهیم پرداخت. با طیف نیوز همراه باشید… .

بازگردانی سیستم به فکتوری ریست

کامپیوتر های با سیستم عامل ویندوز، مک و کروم با بازگردانی به تنظیمات کارخانه به شرایط ایده آل اولیه بر میگردند. ریست فکتوری کمک می کند تا خطاهای مربوط به سیستم عامل مرتفع شوند و کارایی سیستم نیز ارتقا پیدا کند. این بازگردانی در رایانه های جدید کار چندان دشواری به حساب نمی آید. کمپانی های Microsoft، Apple و Google با داشتن ابزارهای مربوط به این بازگردانی کار را برای کاربران ساده کرده اند.

البته لازم به ذکر است که، برنامه های جدید نيز خیلی بیش از قبل با عملیات ابری وابستگی پیدا کرده اند، این امر جای نگرانی برای اختلال در حافظه های محلی کامپیوتر ها، باقی نخواهد گذاشت. به بیانی ساده اطلاعات مهم شما در فضایی امن ذخیره سازی می شود و پس از انجام فرآیند تنظیمات کارخانه خیلی راحت می توانید اطلاعات را دوباره دانلود کرده و در دسترس داشته باشید.

چرا باید بازگردانی را انجام دهیم

رایانه ها پس از مدت ها استفاده و فعالیت طبیعتا کمی رو به زوال رفته و سرعت و کیفیتشان پایین می آید، ریست فکتوری موجب می شود حجم بالای فضای اضافی اشغال شده توسط فایل های نه چندان ضروری و جاگیر، تقریبا به صفر برسد و فضای خالی درست مانند زمان خریداری شده کامپیوتر در دسترس قرار گیرد این یعنی سرعت و کیفیت عملکردی نیز افزایش پیدا میکند.

نکته دوم که لازم به ذکر است‌، بدافزار ها هستند، این مخرب های نفوذی اختلالات‌ زیادی را در عملکرد سیستم ایجاد می کنند که با انجام فرآیند تنظیمات کارخانه می توان تقریبا تمامی آنها را از کامپیوتر پاکسازی کرد.

Factory Reset برای کامپیوترهای با سیستم عامل ویندوز

از قسمت منوی استارت با شکل آیکن چرخنده به بخش Setting ویندوز وارد شوید. پس از آن به قسمت های Update & Security و سپس Recovery وارد شوید. حالا گزینه ی Reset This PC پیش روی شماست، از این قسمت ریکاوری، Recovery را انتخاب کنید تا سیستم کامپیوتر شما جهت شروع فرآیند تنظیمات کارخانه مجددا راه اندازی شود.

در قسمت دوم در پنجره تنظیمات دو گزینه پیش روی شما قرار می گیرد. این موارد Remove Everything یعنی حذف همه اطلاعات و یا Keep my files یعنی باقی گذاشتن برخی فایل ها در رایانه شخصی شما پس از انجام فرآیند ریست فکتوری. اگر گزینه دوم را انتخاب کنید، اسناد، عکس ها و آهنگ ها در پوشه های دسکتاپ حذف نمی شوند. پس حتما تمام اطلاعات مورد نیاز خود را جهت ذخیره و عدم حذف، در این قسمت ها ذخیره کنید تا پس از انجام فرآیند تنظیمات کارخانه کامپیوتر همچنان به آنها دسترسی داشته باشید.

اگر قصد دارید کامپیوترتان را بفروشید

خب، حالا لازم است تا قبل از شروع پاکسازی، Change Setting و سپس قسمت Data erasure را برگزینید تا فایل های جدید تقریبا برای همیشه جایگزین فایل های قبلی کنید. اگر بخواهید رایانه شخصی خود را بفروشید جهت حفظ حریم شخصی تان حتما این گزینه را انتخاب کنید. گس از انجام این مرحله، گزینه reset را انتخاب کنید تا فرآیند راه اندازی مجدد و انجام مراحل ریست فکتوری انجام گیرد. پس از اتمام کار برای ورود دوباره لتزم است با حساب کاربری مايکروسافت وارد شوید.

Factory Reset برای کامپیوترهای با سیستم عامل مک

انجام مراحل تنظیمات کارخانه در کامپیوتر های با سیستم عامل مک کمی سخت تر از گزینه قبل است، چرا که تنظیمات پیش فرض در این رایانه ها جهت ریست فکتوری وجود ندارند. برای شروع این فرآیند ابتدا از اطلاعات ضروری خود جهت عدم پاکسازی بک آپ تهیه کنید. حالا از قسمت منو Apple گزینه ریستارت را انتخاب کنید، حالا در حین راه اندازی مجدد کلید های Cmd+R را نگاه دارید. با این عملیات منو ی macOS Utilities ظاهر می شود.

تنظیمات کارخانه
حالا چنانچه قصد دارید سیستم کامپیوتر شما در فرآیند تنظیمات کارخانه بدون تأثیر بر فایل های شخصی شما راه اندازی شود. گزینه Reinstall macOS را انتخاب نمایید. در نتیجه این کار، آخرین نسخه از macOS را که قبلا روی رایانه شما اجرا می شد را نصب می کند. درایوی که سیستم عامل در آن قرار دارد را انتخاب کنید. البته غالبا تنها یک گزینه و یک درایو رؤیت می شود.

اگر تغییر زیادی در سرعت و کیفیت عملکرد مشاهده نشد:

چنانچه مراحل بالا را انجام داوه ولی تغییری حاصل نشد، مراحل پیچیده تر را جهت ریست فکتوری پیش بگیرید. در این قسمت نیز حتما، در ابتدا از اطلاعات مهمتان پشتیبان گیری کنید. حالا به سراغ گزینه Disk Utility بروید. حالا در منوی پیش رو گزينه هایی که برچسب Data دارند را پاک کنید. این درایو ها غالبا با نام Macintosh HD- Data نمایش داده می شوند. حالا Erase را از قسمت Macintosh HD انتخاب کنید. مراحل موجود در چند پنجره دستوری پیش رو را تأیید کنید.

پیشنهاد می شود برای درایو جدید Macintosh HD را نامگذاری کنید. حالا format پیش رو را تایید نهایی کنید. حالا با پاکسازی کامل درایو، مرحله های Reinstall macOS را اجرا کنید سیستم عامل دوباره نصب شود و فرآیند تنظیمات کارخانه کامپیوتر تکمیل گردد.

Factory Reset برای کامپیوترهای با سیستم عامل کروم

رایانه های با سیستم عامل کروم ارتباط و وابستگی زیادی با فضاهای ابری ذخیره سازی دارند. این نکته مثبتی است که موجب می شود تمام اطلاعات در فضای وب ذخیره شود. یعنی هیچ برنامه و داده ای حافظه ذخیره سازی سیستم کامپیوتر را اشغال نخواهد کرد. با این اوصاف تنظیمات کارخانه برای این سیستم ها چندان ضرورت ندارد اما به هر حال هر چند وقت یکبار انجام آن ضرری ندارد.

برای انجام مراحل ریست فکتوری در سیستم عامل کروم ابتدا به صفحه کاربر اصلی وارد شوید. حالا چهار دکمه، کنترل، الت، شیفت و R را باهم نگاه دارید. با اینکار منو راه اندازی نمایش داده می شود. حالا گزینه Restart را انتخاب کنید و پس از راه اندازی دوباره گزینه Powerwash و سپس Continue را انتخاب کنید. حالا تنظیمات کارخانه کامپیوتر انجام گرفته و با حساب کاربری گوگل مجددا وارد شوید.

امتیاز 0 از 0 رای

نوشته های مشابه

‫15 نظرها

  1. بازتاب: oregon mushroom law
  2. Hello just wanted to give you a quick heads up. The words in your article seem
    to be running off the screen in Firefox. I’m not sure if this is a
    formatting issue or something to do with web browser compatibility
    but I thought I’d post to let you know. The design look great though!
    Hope you get the problem fixed soon. Many thanks

  3. I’m impressed, I have to admit. Rarely do I come across a
    blog that’s equally educative and interesting, and let
    me tell you, you’ve hit the nail on the head. The issue
    is something that not enough folks are speaking intelligently about.
    I’m very happy that I stumbled across this during my hunt for something relating to this.

  4. Hello There. I found your weblog the usage of msn. This is a very well written article.

    I will make sure to bookmark it and return to learn more of your useful info.
    Thanks for the post. I will certainly return.

  5. I loved as much as you will receive carried out right here.
    The sketch is tasteful, your authored material
    stylish. nonetheless, you command get bought an edginess
    over that you wish be delivering the following.

    unwell unquestionably come further formerly again as exactly the same nearly very often inside case you shield this increase.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک + 20 =

دکمه بازگشت به بالا