سخت افزارگرافیک

قیمت کارت گرافیک Nvidia و کارت گرافیک AMD بالا خواهد رفت

قیمت کارت گرافیک Nvidia و کارت گرافیک AMD بالا خواهد رفت

با کاهش میزان تولید حافظه گرافیکی DRAM در سال 2020 کارت گرافیک AMD و کارت گرافیک Nvidia از اهمیت چشم گیرتری برخوردار شدند و و پیرو این تغییرات، قیمتشان نیز بالا رفت. با طیف نیوز همراه باشید… .

این خبر در حالی است که کاربران و طرفداران دائمی کارت گرافیک Nvidia و کارت گرافیک AMD به تازگی انتظار کاهش قیمت این دو محصول را داشته اند. اما کمبود حافظه دستیابی مستقیم DRAM موجب بالارفتن ارزش و هزینه خرید این دو کارت گرافیک شد.

به نقل از منبع معتبر خبری DRAMeXchange:

حافظه هایی که تولیدکنندگان چیپست های گرافیکی جهت افزایش توانایی و قدرت تولیداتشان استفاده می کنند، یا حافظه های DRAM و کارت گرافیک ها در سه ماه ابتدایی سال جدید میلادی افزايش قیمت خواهند داشت. هزینه تهیه این حافظه ها برای کارت گرافیک Nvidia و کارت گرافیک AMD و سایرین حدود پنج درصد بالا می رود.

علت این افزایش قیمت چیست؟

حافظه گرافیکی DRAM از سایر رقبای خود نسبت به تغییرات و نوسان های ایجاد شده در بازار عرضه و تقاضا حساسیت بالاتری دارند. به دنبال زیاد شدن درخواست تولید از جانب سهام دار های شرکت OEM طبیعتا قیمت محصول های این حافظه ها نیز همان پنج درصد بالا رفته است.

این بالاترین میزان نوسان قیمت در بین محصولات مشابه بوده است. پس افزایش قیمت کارت گرافیک AMD و کارت گرافیک Nvidia نیز امری طبیعی می تواند باشد

بررسی دلایل بیشتر

با توجه به اینکه غالب مصرف کنندگان حافظه گرافیکی DRAM به جای استفاده از GDDR5 در حال استفاده و تقاضای GDDR6 هستند، این کاهش عرضه نیز می تواند علت افزایش قیمتش باشد.

کمپانی انویدیا اولین شرکتی بود که با بکارگیری GeForce RTX روی به رابط های جدید کارت گرافیک Nvidia آورد. ولی پس از آن و در حال حاضر تراشه های گرافیکی GeForce GTX نیز از حافظه گرافیکی DRAM استفاده می کند.

لازم به ذکر است که کارت گرافیک AMD نیز اخیرا از GDDR6 در جدیدترین تراشه های گرافیکی خود بهره می گیرد. شرکت ای ام دی با استفاده از این حافظه مذکور تولیداتی به نام رادئون RX 5700 XT و رادئون RX 5700 و سری RX 5500 نیز داشته است

DRAMeXchange در ادامه بیان کرد:

اکثر تراشه های گرافیکی RTX از حافظه گرافیکی GDDR6 بهره می گیرند. و غالب عرضه شرکت انویدیا نیز بر مبنای RTX است. کارت گرافیک AMD هم دیگر از کارت گرافیک های با حافظه GDDR5 بسیار کمتر استفاده می کند و برای جدیدترین کارت گرافیک های سری Navi از GDDR6 استفاده می کند. Playstation 4 و Xbox 1 از GDDR5 استفاده می کنند. این درحالی است که Playstation 5 که به زودی وارد بازار می شود از GDDR6 استفاده خواهد کرد. پس میبینید که تقاضای حافظه گرافیکی DRAM کمتر شده است.

با مرور تاریخ تولیدات کارت گرافیک AMD و کارت گرافیک Nvidia مشاهده می کنیم که استفاده از حافظه گرافیک DRAM محدودیت بزرگی نداشته است. و حتی در شرایطی که با کمبود این حافظه مواجه شدند به خوبی شرایط را در حالت عادی نگاه داشتند. اما این بار کنسول های بازی با استفاده از حافظه GDDR6 خطر بزرگی برای این حافظه می باشند.

نگاهی دقیق تر به نوسانات موجود

حافظه dram حدود شش درصد در این صنعت تولید دارد. شاید بالارفتن میزان تقاضای محصولات اصلاح شده و به روز یاعث شده تولید کنندگان از پس این افزایش سرعت در عرضه بر نیایند و همین موجب جهش چشم گیری در تولیدات این حافظه گرافیکی باشد. در نتیجه هزینه بالای تولید این محصولات موجب بالارفتن قیمت کارت گرافیک Nvidia و کارت گرافیک AMD نیز خواهد شد.

امتیاز 4 از 1 رای

نوشته های مشابه

‫5 نظرها

  1. بازتاب: 다시보기티비
  2. بازتاب: directory
  3. بازتاب: togel hk
  4. بازتاب: capuchin monkey facts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا