اینترنت و شبکهفناوری

آدرس آی پی چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

آدرس آی پی چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

آدرس آی پی کلمه ای است که بارها به گوش افرادی که مدام با کامپیوتر سروکار دارند می خورد اما اگر شما چندان سرررشته ای از این کارها ندارید حتما واژه IP Address کمی برایتان نامفهوم است. در ادامه به بررسی و آشنایی با آن می پردازیم. با طیف نیوز همراه باشید… .

مفهوم کلی

اتصال دستگاه ها به همدیگر به آدرس نیاز دارد درست مانند وقتی که میذخواهید برای دوستتان نام بنویسید و لازم است تا آدرس مقصد را روی پاکت نامه درج کنید. آدرس آی پی نیز به گونه ای طراحی شده است که یک دستگاه بتواند از طریق اینترنت با وجود این آدرس به دستگاهی دیگر متصل شود. IP Address موقعیت تعداد بیشماری دستگاه متصل به اینترنت را مشخص می کند.

IP کوتاه شده عبارت Internet Protocol به معنای پروتکل اینترنتی می باشد که در این بخش از طیف نیوز به بررسی بیشدر مفهوم این پروتکل خواهیم پرداخت.

خیلی ساده بگوییم پروتکل اینترنتی یا همان آدرس آی پی دسته ای از قوانین است که به کنترل عملکرد ها و فعالیت ها در اینترنت می پردازد و البته انجام برخی فرآیند ها در فضای مجازی را ساده تر می کند. پس ip address قسمتی از شبکه وصل شده به صورت سیستماتیک است که ارتباطات برخط را در حالی که دستگاه های مبدأ و مقصد را شناسی می کند، کنترل می نماید.

انواع آی پی آدرس ها

استاتیک

آدرس آی پی می تواند دینامیک و یا استاتیک باشد. مدل استاتیک یک IP Address دائم است که تغییر نمی کند و روشی مطمئن برای کامپیوترهایی است که دور از ما قرار دارند این آدرسهای استاتیک شامل اطلاعاتی از جمله قاره، کشور، منطقه و شهری که دستگاه دیجیتال یا کامپیوتر در آن قرار دارد، می باشد. همچنین شامل اطلاعات تکنیکی مثل طول و عرض جغرافیایی منطقه ای که رایانه در آن ‌قرار دارد می باشد. چنانچه می خواهید آدرس آی پی سیستم خود را مشاهده کنید  کافیست در کادر سرچ گوگل عبارت IP را تایپ کنید.

این آدرس معمولا برای مواردی همچون VOIP، بازی آنلاین یا هر هدف دیگری که احتیاج باشد موقعیت کاربران خیلی ساده تشخیص داده شود و کامپیوتر های دیگر به آنان متصل شوند استفاده می شود.

دینامیک

ip address دینامیک موقتی است و با عبارت DHCP نمایش داده می شود. این آدرس با هر بار اتصال کامپیوتر به شبکه تغییر پیدا می کند. درواقع، آدرس دینامیک از مجموعه ی چند آدرس آی پی که بین چند کامپیوتر به اشتراک گذاشته می شود برگزینه می شود، در حالی که تنها چند IP Address استاتیک محدود وجود دارد، خیلی از آی اس پی ها نسبتی از ip های تأیید شده خود را برای به اشتراک گذاری بین دنبال کنندگانشان از این طریق اختصاص می دهند. در نتجه در میزان هزینه های مصرفی صرفه جویی می شود و خدمت رسانی به کاربران و مشتریان نیز افزایش می یابد.

آدرس های IP استاتیک نسبت به آدرس های IP دینامیک از لحاظ امنیتی ضعیف تر است اما این رتبه بندی از لحاظ ردیابی برعکس است و استاتیک سریعتر از دینامیک می باشد. با استفاده از سرویس های اینترنتی مطمئن و ایمن این مشکلات و نواقص را برطرف می کند بدون اینکه اهمیت داشته باشد که ip address شما از نوع استاتیک است یا دینامیک.

امتیاز 5 از 2 رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج − 5 =

دکمه بازگشت به بالا