آموزشآموزش گوشی هوشمند و تبلت

راهنمای انجام فرآیند رجیستری گوشی موبایل

راهنمای انجام فرآیند رجیستری موبایل

سامانه ای که این روز ها عملکردی فراتر از حرف و سخن دارد و جنبه ی اجرایی پیدا کرده است، سامانه ی مدیریت تجهیزات ارتباطی همتا است که البته برای خیلی ها هنوز مبهم است و گاهی با عدم آگاهی فروشندگان گوشی های هوشمند همراه می شود و موضوع رجیستری را پیچیده می کند. در این بخش از طیف نیوز پرده از این ابهامات برداشته و گام به گام انجام فرآیند رجیستری را بررسی خواهیم کرد. با ما برای کسب اطلاعات بیشتر همراه باشید… .

سیر تحول

با مطالعه این بخش پاسخ سوالات فروشندگان و کاربران گوشی های هوشمند در رابطه با طرح رجیستری مرتفع خواهد شد. این طرح در حال حاضر اجرا شده است، فاز اول و فاز دوم که مربوط به اسمارت فون های اپل است اجرا شدند. شرکت اپل در ایران طرفداران زیادی دارد و البته قیمت بالاتری نیز نسبت به رقیبان خود دارد. جالب است بدانید با وجود اینکه قرار بود با آغاز و توسعه ی این طرح قاچاق و قیمت بالای گوشی ها اصلاح شود اما متاسفانه حتی شاهد افزایش قیمت ها نیز بودیم. البته قطعا این طرح مزیت ها و خصوصیات مثبت خود را نیز به همراه دارد.

مزیت ها

مزیت اول قطعا با وجود طرح همتا نمایندگان فروش می توانند خدمات پس از فروش بهتری به مشتریان ارائه دهند.
مزیت دوم این است که دیگر گوشی های بی کیفیت چینی کمتر وارد شوند و بازار مملو از گوشی ها و برند های اصل باشد. حتی اگر قیمت ها بالا رود ارزش این اطمینان و امنیت خاطر را دارد.

معرفی همتا

رجیستری

همتا سامانه ای است که گوشی تلفن های هوشمند در آن ثبت می شوند. این طرح به رجیستری گوشی های هوشمند کمک می کند و موجب ثبت تنها گوشی هایی می شود که مجاز بودن آنها اثبات شده باشد.
نحوه ی استفاده:
ورود به وبسایت سامانه همتا و ثبت نام.
بکارگیری کد دستوری USSD
استفاده از پیام کوتاه
یا نرم افزار موبایل
در صورتی که بخواهید با گوشی خودتان مالکیت گوشی را به یک سیم کارت دیگر منتقل کنید باید در سایت همتا ثبت نام نمایید.

گام به گام با رجیستری

گام نخست:

هنگامی که قصد خرید یک گوشی را دارید، حتما از اصل بودن آن مطمئن شوید. برای این منظور از یک گوشی دیگر غیر از گوشی تازه خریداری شده، استفاده کنید و کد #7777* را وارد کنید. از میان گزینه های پیش رو عدد گزینه ی استعلام اصالت را وارد نمایید. بر روی جعبه تمام دیوایس های معتبر یک کد پانزده رقمی به نام IMEI دیده می شود. در این مرحله این کد را وارد کنید تا از اصالت یا عدم اصالت دستگاه مطمئن شوید. راه دیگر این فرآیند نیز ارسال این کد به شماره پیامکی 7777 می باشد.

گام شماره 2:

در قدم بعدی تمام داده های ارسال شده توسط سامانه همتا را با اطلاعات گوشی جدیدتان تطابق دهید. لازم به ذکر است که یک اسمارت فون به همان تعداد درگاه سیم کارتی که دارد، دارای کد IMEI نیز می باشد. توجه داشته باشید که تا این مرحله نیازی به جعبه گشایی نداشته اید. حالا این کار را انجام دهید و پس از گشودن جعبه، اینبار کد #06* را وارد نمایید، عددی که پیش رویتان قرار می گیرد همان IMEI است که باید با IMEI جعبه ی محصول مطابقت داشته باشد.

گام شماره 3:

توجه داشته باشید که اگر جواب نهایی ارسال شده از سامانه همتا مثبت نباشد، یا در صورتی که مشخصات دستگاه با اطلاعات ارسال شده توسط سامانه یکسان نباشند و یا اگر کد IMEI با کد دستگاه یکسان نباشد از خرید آن گوشی صرف نظر نمایید.

گام شماره 4:

گام چهارم فعال کردن گوشی هوشمند جهت استفاده از سیمکارت است. در این قدم لازم است کد #777* را وارد کرده و سپس عدد مربوط به فعال سازی را انتخاب نمایید. طی اقدام دیگر ابتدا کد IMEI را وارد کرده و سپس شماره خطی که تصمیم به استفاده از آن در گوشی مورد نظر دارید را وارد کنید. در آخر کد مربوط به فعال کردن گوشی را وارد کرده و داده ها را تأیید نمایید.

گام نهایی:

یادتان باشد پس از تکمیل تمام مراحل بالا فاکتور مهر شده فروشگاه، به همراه کد ثبت شده در فاکتور را اخذ نمایید. لازم به ذکر است که در قبال هیچ یک از مراحل بالا فروشنده نمی تواند هیچ مبلغی دریافت کند.

آیا شما نیز با عدم ثبت گوشی جدیدتان در سامانه مواجه شده اید؟

نگران نباشید. گوشی هوشمندتان را به فروشنده ی فروشگاهی که از آن خریداری کرده اید برگردانید. طبق قوانین متصدی فروشگاه باید گوشی را پس گرفته و یا با گوشی دیگری معاوضه نماید. ممکن است بگویید که به این راحتی ها هم نیست و فروشگاه حاضر به تعویض نخواهد بود.

در این شرایط میبایست:

از فروشنده ای که دستگاه نامعتبر و قاچاق شده فروخته است در وبسایت tazirat135.ir و یا در سایت cppo.ir شکایتتان را وارد و ثبت نمایید. اگر به اصطلاح عامیانه، حوصله ی شکایت و شکایت کشط ندارید، پیشنهاد ما در طیف نیوز به شما این است که، با مطرح کردن موضوع ثبت شکایات در سایت تعزیرات یا سایت حمایت مصرف کنندگان فروشنده را متذکر کنید. خیالتان راحت باشد، چرا که فروشندگان از جرایم و کش مکش های قوانین رجیستری انقدر واهمه دارند که ترجیح دهند رضایت مشتری را جلب نمایند.

در ادامه قسمت زیر را مطالعه کنید.
در این قسمت چند مشکل و یا پرسش معمول را در طیف نیوز بررسی خواهیم کرد:

* پس از چند روز انتظار هنوز کد فعال سازی را دریافت نکرده ام

برخی کاربران گوشی های هوشمند به دنباله ی فرآیند مرحله به مرحله ی ذکر شده در بالا گوشی خود را ثبت کرده ولی هیج پیام فعال سازی حاوی کد مربوطه را دریافت نکرده و در نتیجه نمی توانند گوشی را استفاده نمایند. چه باید کرد؟

پاسخ:

طبق روال طبیعی و مراحل قانونی و معتبر کد بلافاصله ارسال می شود، اما در صورتی که در اطلاعات ثبت شده مشکلی باشد، شرایط توسط کارشناسان مربوطه بررسی و مشکل پیگیری می شود.پس از برطرف شدن مشکل کد ارسال خواهد شد. چنانچه پس از هفت روز همچنان کدی دریافت نشد، جهت پیگیری با شماره تلفن 096366 تماس حاصل نمایید.

* گوشی هوشمندی که از کشوری دیگر با خود به ایران آورده ام، در سامانه همتا هیچ هویتی ندارد:

برخی افراد پس از ورود به کشور، اقدام به ثبت رجیستری گوشی خریداری شده در سفر را در ایران می نمایند.
اما مدل این گوشی در سامانه یافت نمی شود. آیا این یک خرید بلااستفاده بوده است؟

پاسخ:

قطعا اینگونه نمی باشد. مدل گوشی خریداری شده در ایران هنوز ثبت نشده است. در صورتی که میدانید در روزهای آتی این مدل وارد بازار ایران نیز می شود، کمی منتظر بمانید تا در سامانه ثبت شود. در غیر این صورت خود می توانید به عنوان اولین وارد کننده، مدل این گوشی را در گمرک اعلام و ثبت نمایید.

* گوشی موبایل من پس از اصلاح ایرادات توسط تعمیرکار از سامانه همتا خارج شده است.
علت چیست؟

برخی کاربران پس از دریافت گوشی هوشمندشان از تعمیرکار با پیام عدم ثبت شدن دستگاه در سامانه همتا مواجه می شوند و پس از اهمیت ندادن به این اخطار به طور کل گوشی در شبکه ناموجود شده و فرآیند رجیستری تثبیت نخواهد شد، در صورتی که پیش از آن بدون هیچ مشکلی از گوشی خود استفاده می کرده اند.

پاسخ:

همتا اعلام می دارد که:
این امر طبیعیست و کاربر می بایست از تعمیر کننده گوشی درخواست کند تا شرایط را به روال قبل باز گرداند. و البته فروشندگان باید توجه کامل داشته باشند که در هیچ شرایطی کد IMEI نباید تغییر نماید. تعمیر کننده ی دستگاه باید کد IMEI را از جعبه گوشی مطالعه کند و آنرا دوباره ثبت نماید. قطعا صاحب گوشی نیز میبایست پس از تحویل گوشی از تعمیرکار کد داخل گوشی را با کد روی جعبه چک کند و از ثبات شناسه مطمئن گردد.

امتیاز 3.5 از 2 رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × دو =

دکمه بازگشت به بالا