آموزشاینترنت و شبکهفناوری

دیتا سنتر چیست و چه کاربردهایی دارد؟

دیتا سنتر چیست و چه کاربردهایی دارد؟

دیتا سنتر مرکز یا ساختمانی است که یک فضای مطلوب و استاندارد، از لحاظ دما، برق و غیره برای شبکه های سرور یک شرکت یا کارخانه بزرگ فراهم می آورد. در این بخش اطلاعات جامعی از این مرکز اطلاعات آورده ایم. با طیف نیوز همراه باشید… .

پایداری و ثبات یک عملکرد موفق در کسب و کار ها رابطه ی مستقیمی با پایداری دیتا سنتر هایی دارد که سرور ها در آن حفاظت و نگهداری می شوند چرا که اختلال در این بخش می تواند کارکنان را با قطعی سرور ها روبه رو کند.

دسته بندی انواع مختلف Date Center

Hyperscale

دیتا سنتر

هایپر اسکیل یا Hyperscale یعنی ادغام چندین سخت افزار و تجهیزات لازم و توزیع مناسب آنها در یک محیط و ایجاد شرایط و امکانات لازم برای نگهداری تعداد بسیار زیادی سرور.
برای مثال کمپانی های، Apple، Google و Microsoft از این نوع دیتا سنتر بهره مند می شوند. مرکز داده مایکروسافت در شیکاگوی یکی از وسیع ترین دیتاسنتر ها می باشد که حدود یک میلیون سرور در فضای حدود
65000 متر مربع و در قسمت های هزار و پانصد تا دو هزار و پانصد تایی دسته بندی شده اند. از دیگر مشخصات این Date Center می توان به شبکه ی بسیار پرسرعت و با پهنای باند بالا اشاره کرد همچنین با هایپر اسکیل کسب و کار های مختلف می توانند یک مقیاس پذیری و پایداری ایده آل در اختیار داشته باشند.

Colocation

این مدل از دیتا سنتر کولوکیشن نام دارد و خدماتی از قبیل، یک فضای مناسب و ایده آل، برق و دما و سرمایش مناسب را برای شرکت های مختلف در یک مکان ایجاد می کند. این نوع مرکز داده سرویس و خدماتی برای شرکت ها ایجاد می کند تا فعالیت های خود را با حداقل مشکلات و هزینه وسعت بخشند. در این Data Center تجهیزاتی که از سرور ها میزبانی و حفاظت می کنند ماکسیمم استاندارد ها و شرایط مطلوب را برای ایجاد موقعیت های ایمن دارا می باشند. از همه مهمتر در هنگام بروز اختلالاتی همچون قطعی سرور ها و غیره، پشتیبانی ها برعهده خود دیتاسنتر است و شرکت ها خود مسئولیتی نخواهند داشت.

Wholesale Colocation

در این دیتا سنتر به طور کامل یک اتاق به شرکت های بزرگ اجاره داده می شود. این مرکز تمام امکانات لازم جهت حفاظت از سرور ها را دارند. در این مرکز داده یک رک به این کسب و کارها اجاره داده می گردد. کاربران این Data Center هر زمان که لازم بدانند قادر به مدیریت زیر ساخت ها و دسترسی به سرور ها خواهند بود و کاملا مستقل می توانند فعالیت کنند.

Enterprise

دیتا سنتر ها می توانند اختصاصی باشند. سرویس Enterprise یک مرکز داده اختصاصی است که یک شرکت می تواند برای کسب و کار خود سازمان دهی کند و یک مکان مناسب و با شرایط ایده آل را برای دیتاسنتر خود برپا کند که طبیعتا احتیاج به یک سرمایه گذاری زیاد و خدمات پشتیبانی و نیروهای پشتیبان در کل ساعات‌ شبانه روز دارد.

سرویس های مجازی

در دیتاسنتر مجازی یا اصطلاحا ابری احتیاجی و سرمایه های کلان جهت حفاظت از تجهیزات سرور نیست، چرا که سرور ها به شکل مجازی وجود دارند. این Data Center نیز مانند مدل هایی که در بالا بررسی شدند، طراحی و مدیریت شود و تعداد سرور هایی که احتیاج است و همینطور شبکه‌ از طریق پنل مدیریت کنترل شود. در این بخش از طیف نیوز تمام مدل های دیتا سنتر را بررسی کردیم، در نهایت هر شرکت و سازمان بنا به نیاز های خود می تواند یکی از سرویی ها را برگزیند.

امتیاز 4 از 1 رای

نوشته های مشابه

‫14 نظرها

  1. بازتاب: Malabar Mushroom Strain
  2. بازتاب: dk7
  3. بازتاب: ทรัสเบท

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − 16 =

دکمه بازگشت به بالا