اینترنت و شبکهفناوری

معرفی و بررسی انواع تجهیزات شبکه پرکاربرد (قسمت اول)

معرفی و بررسی انواع تجهیزات شبکه پرکاربرد (قسمت اول)

امروزه برای راه اندازی یک شبکه کامپیوتری به مجموعه ای از قطعات و ابزار ها نیاز است. ما در این بخش از طیف نیوز به معرفی کاربردی ترین تجهیزات شبکه و بررسی آنها خواهیم پرداخت. با طیف نیوز همراه باشید… .

معرفی انواع کابل های شبکه

کابل ها از مهمترین اجزا در تجهیزات شبکه می باشند که البته بر حسب نوع شبکه بندی ها مورد استفاده های گوناگونی دارند. در زیر 3 نوع کابل شبکه را معرفی و بررسی خواهیم کرد.

1. کواکسیال کابل
2. جفت سیم به هم تابیده
3. فیبر نوری

1. کواکسیال کابل

این نوع از تجهیزات شبکه با نام های کابل کواکس و یا کابل هم محور میز شناخته می شود. به طور کل کابل کواکسیال شامل یک هسته مسی و یک پوشش عایق در اطراف آن می شود و بعد از این عایق پوششی توری مانند و یک پوسته بیرونی قرار گرفته شده است.

هسته در کابل کواکس وظیفه سیگنال‌های الکتریکی را منتقل می کند و روی ان را یک لایه عایق هسته جهت جدا کردن از محافظ پوشانده است و از نویز و کراس تاک جلوگیری می کند. کراس تاک یا هم شنوایی به معنای بروز تداخل میان سیگنال‌های الکتریکی بین دو کابل کنار هم است. در نهایت پوسته بیرونی که معمولا پلاستیکی، لاستیکی یا تفلونی می باشد مراقبت و ایجاد حفاظ از قسمت های داخلی کابل شبکه است

نکته لازم به ذکر اینکه کواکسیال کابل ها از کابل های زوج در هم تنیده در برابر پدیده تضعیف و تداخل مقاومت بیشتری دارند.

کواکسیال کابل ها چند نوع دارند؟
1. کابل کواکس نازک
2. کابل کواکس ضخیم

هر یک از اجزاء تجهیزات شبکه در قسمتی خاص کاربرد دارند. امروزه در ساختار شبکه ها بیشتر از کابل های زوج به هم تابیده استفاده می شود و کاربرد کواکس کابل های هم محور بیشتر در دوربین های مداربسته می باشد.

2. سیم های زوج در هم تابیده

یک مورد پرکاربرد از تجهیزات شبکه زوج سیم های به هم تابیده هستند که در نود درصد شبکه های امروزی نیز استفاده می شوند و خود دو نوع دارند.
1. بدون روکش یا UTP
2. روکش دار یا STP

UTP یا سیم های زوج در هم تابیده بدون روکش

بدون روکش ها خود دارای دو نوع چهار رشته ای و هشت رشته ای هستند که زوج زوج به هم تابیده شده اند. نحوه کارکرد این نوع کابل های تجهیزات شبکه بسیار راحت است و به همین نسبت قیمت آن نیز نسبت به دیگر انواع کابلها ارزان تر است. برای مثال برای اتصال کامپیوتر و سوئیچ شبکه و اتصال دیگر تجهیزات شبکه از کابلهای UTP استفاده می شود.

مزیت ها

از خصوصیات مثبت زوج سیم های به هم تابیده روکش دار حساسيت نسبت به هم شنوایی به علت وجود رشته های به هم تابیده شده است که منجر به کاهش کراس تاک می شود. همانطور که در بالا نیط اشاره شد کراس تاک موجب تداخل در سیگنال های خطوط می شود.

STP یا جفت سیم های به هم تابیده بدون روکش

تجهیزات شبکه

در محیط های بسیار حساس و مهم صنعتی که UTP احتمالا مشکل ساز شود از نمونه های بدون روکش استفاده می شود. STP جهت کاهش تداخلات سیگنالها و عدم وقوع پدیده هم شنوایی استفاده می شود و البته نسبت به نمونه های بدون روکش هزینه خرید بالاتری دارد.

دو نوع کانکتور در کابل های به هم تابیده وجود دارد:
1. RJ-11
2. RJ-45

RJ-11

کانکتور چهار پینی که غالبا در اتصالات تلفنی جهت اتصال خط تلفن به مودم و به مخابرات استفاده می شود. این نوع کانکتور از RJ-45 سایز کوچکتری دارد.

RJ-45

از کانکتور هشت پینی RJ-45 برای اتصالات شبکه مثل اتصال کارت شبکه کامپیوتر به تجهیزات شبکه استفاده می شود. علاوه بر این جهت اتصال تجهیزات شبکه مانند روتر و سوئیچ و دیگر قطعات به یکدیگر از این نوع کابل استفاده‌ می شود.

تجهیزات شبکه اکتیو

Hub

هاب یکی از تجهیزات شبکه است که در شبکه ستاره ای از آن استفاده می شود و هر کامپیوتر با یک کابل به هاب وصل می سود. این دستگاه ها هوشمند نیستند و برای انجام فرآیند های پردازشی روی بسته های اطلاعاتی طراحی نشده اند.

هاب با ارسال داده های دریافت شده از یک پورت به دیگر پورت ها جهت افزایش ترافیک شبکه کاربرد دارند. البته دیگر از این دیوایس استفاده ای نمی شود و بیشتر سوییچ های شبکه به دلیل کارایی و توانمندی بیشتر نقش آفرینی می کنند.

ریپیتر یا تکرار گر

یک مورد دیگر از تجهیزات شبکه کاربردی تکرار گرها هستند که سیگنالها را دریافت کرده و آنها را با انرژی و سطح دامنه بیشتر و بالاتر به آنطرف موانع و به فاصله های دورتر بدون هیچ کم و کاستی فرستاد. البته ریپیتر با وجود این قابلیت ها و پوشش دهی مناطق موجب وقوع وقفه در شبکه نیز می شود که بهتر است تا جایی که امکان دارد از آن استفاده نشود.

شناخت انواع مودم ها

مودم ها اطلاعات دیجیتال را به داده های آنالوگ و برعکس تبدیل می کنند. در ادامه به معرفی انواع مودم ها خواهیم پرداخت.

مودم های معمولی

برای اتصال کامپیوتر به شبکه تلفن مودم های معمولی رایجترین مودم ها در تجهیزات شبکه هستند که به اینترنت Dial-Up متصل می شوند. با این مودم کاربران کامپیوتر ها به شبکه تلفن عمومی PSTN وصل می شوند. به طور کلی مودم های معمولی خود دو نوع داخلی و خارجی دارند.

مودم های اینترنال یا داخلی

تجهیزات شبکه

دستگاه های داخلی یا اینترنال اصولا روی شکاف های موجود در مادر بورد با نام اسلات PCI یا PCI Express نصب می گردند. مودم های داخلی دارای دو بخش اتصال فون و لاین می باشند.

مودم های اکسترنال یا خارجی

همان طور که از اسم این دستگاه ها مشخص است در قسمت خارجی کامپیوتر وصل می شوند و اتصال USB برقرار میکنند.

ADSL

ADSL مخفف عبارت Asymmetric Digital Subscriber Line که یک تکنولوژی پرطرفدار و محبوب اتصال به اینترنت است که به وسیله آن می توان از طریق کابل های معمولی می توان به اینترنت متصل شد. با وجود این فناوری به راحتی می توان به ویدئو ها و فایل های تصویری و صوتی حجیم نیز دسترسی پیدا کرد.

جهت اتصال به این شبکه اینترنتی نیاز به یکی از تجهیزات شبکه به نام مودم ADSL است که بیرون از کیس کامپیوتر نصب می شوند. این مودم ها دارای انواع تک پورت، چهار پورت و… می باشند و با اتصال یو اس بی با کامپیوتر متصل می شود. چنانچه بر حسب مدل، مودم قادر به برقراری ارتباطات بی سیم با تجهیزات شبکه باشند، به جای سیم به کارت شبکه احتیاج پیدا خواهیم کرد.

کارت شبکه

تجهیزات شبکه

به طور معمول همه مادربورد های جدید مجهز به کابل سبکه می باشند، البته در صورت لزوم میتوان به طور جداگانه نیز کارت شبکه را تهیه و نصب کرد.

قسمت دوم (بررسی سوییچ ها، فایروال و روتر)

امتیاز 5 از 1 رای

نوشته های مشابه

‫6 نظرها

  1. بازتاب: top article
  2. بازتاب: Ks Quik 800

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا