اینترنت و اشیاء

اینترنت اشیا (IOT) و تهدیدات امنیتی سایبری آن

اینترنت اشیا (IOT) و تهدیدات امنیتی سایبری آن

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تولید دیوایس هایی بر پایه اینترنت اشیا (IOT) ، کاربران و سازمان هایی که از این فناوری استفاده می کنند در معرض تهدیدات امنیتی سایبری گوناگونی قرار می گیرند. با طیف نیوز همراه باشید… .

افرادی که در گذشته به اماکن مختلف دستبرد می زدند، به دنبال نقاط ضعف آن محل می گشتند و از همان نقطه ضعف اقدام به دزدی می کردند. امروزه نیز هکرها یا سارقان اینترتنی هم از همین ضعف ها یا باگ های موجود در سیستم ها اقدام به حمله می کنند، مخصوصا در زمان کنونی که دستگاه های مختلف به شبکه اینترنت متصل هستند، دسترسی هکرها به منابع مختلف وجود دارد. برای مثال، خانه هایی که به اینترنت اشیا مجهز هستند به شبکه اینترنت متصل اند و در نتیجه، اگر باگی در سیستم وجود داشته باشد امکان حملات سایبری از طرف هکرها وجود دارد. اینترنت اشیا (IOT) با اینکه باعث افزایش سرعت و راندمان فعالیت های گوناگون می شود، اما احتمال تهدیدات امنیتی هم وجود دارد. در ادامه به بررسی تهدیدات امنیتی موجود می پردازیم.

حفظ امنیت داده های کاربران

اینترنت اشیا (IOT)

با توجه به پیشرفت فناوری، هر روز یک وسیله یا دیوایس جدید به بازار عرضه می شود که قابلیت ثبت داده های کاربران را در بخش ها مختلف دارند. برخی از دیوایس های موجود امکان ثبت و ذخیره اطلاعات مربوط به سلامتی کاربران را دارد. اکنون نیز با ایجاد اینترنت نسل پنجم، سرعت شبکه های اینترنتی بیش از پیش خواهد شد و در نتیجه امکان تولید دستگاه های بیشتری وجود دارد که قابلیت ثبت و ذخیره داده های کاربران می باشند. بر همین اساس، امکان دسترسی هکرها به داده های کاربران نیز وجود خواهد داشت، پس یکی از مهمترین نکات در این زمینه، حفظ حریم خصوصی اطلاعات مربوط به کاربران می باشد.

یکی کردن امنیت فیزیکی و سایبری

یکی دیگر از موارد مهم در زمینه جلوگیری از حملات سایبری، یکپارچگی امینت فیزیکی و سایبری می باشد. در صورت اجرایی شدن این مورد، شاهد ارائه دیوایس هایی با ایمنی بیشتر خواهیم بود. در نتیجه کاربرانی که از اینترنت اشیا (IOT) استفاده می کنند، دیگر نگران حملات فیزیکی یا حملات سایبری نخواهند بود. برای مثال، در صورتیکه اقدامات مشکوکی در شبکه ایجاد شود، سیستم هشدار تحت نظارت به شکل خودکار برای مواجهه با هر گونه تجاوزی آماده می شود.

نبودن نیروی کافی در زمینه امنیت سایبری

اینترنت اشیا (IOT)

در شبکه اینترنت اشیا روزنه هایی وجود دارد که هکرها می توانند از طریق همین باگ ها اقدام به حملات سایبری کنند. با توجه به این که بخشی از سیستم های موجود بر اساس تصمیم گیری هوش مصنوعی مدیریت می شوند، اما به دلیل کامل نبودن عملکرد آن ها همچنان نیاز به حضور یک نیروی متخصص انسانی حس می شود. تعداد افرادی که در زمینه امنیت سایبری فعالیت دارند، بسیار کم است و در نتیجه امنیت سایبری محصولات کاهش پیدا می کند.

امتیاز 0 از 0 رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − چهار =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا