اینترنت و شبکهفناوری

آشنایی با سوییچ شبکه + ویدئو نحوه نصب آن در رک شبکه

آشنایی با سوییچ شبکه + ویدئو نحوه نصب آن در رک شبکه

در این مقاله به بررسی سوییچ شبکه و قابلیت های آن می پردازیم و همچنین ویدئویی از نحوه نصب آن در یک رک شبکه را در انتهای مطلب قرار می دهیم تا به روش نصب آن در رک آشنا شوید. با طیف نیوز همراه باشید… .

معرفی Network Switch

سوییچ شبکه با توجه به نوع سیستم سخت افزاری که دارد، می تواند بین دستگاه های مختلف ارتباط بر قرار کند، پس استفاده از سوییچ شبکه باعث کاهش پهنای باند مصرفی شبکه ها می شود. علت آن هم این است که این دستگاه پیام را از یک دستگاه متصل به شبکه دریافت می کند و این پیام را به دستگاه مربوطه ارسال می کند. در نتیجه سوییچ علاوه بر کاهش پهنای باند، باعث حفظ محرمانه بودن پیام می شود. چرا که بقیه دستگاه ها متصل به شبکه از همچین پیامی اطلاع ندارند.

برای استفاده های خانگی، از سوییچ های اترنتی که دارای 4 تا 8 پورت هستند، استفاده می شود که از سرعت اترنتی گیگابایتی به ازای هر لینک پشتیبانی می کنند. اما در مراکز اطلاعات از سوییچ هایی با سرعت بالا (10Gbps) که معمولا بین 32 تا 128 پورت دارند، استفاده می شود. نکته قابل توجه این است که می توان سوییچ ها را به یکدیگر متصل کرد که در نتیجه شاهد شکل گیری یک شبکه بزرگ از سیستم های مختلف خواهیم بود.

انواع سوئیچ شبکه

مدیریتی یا غیر مدیریتی

سوییچ های شبکه در نوع مدیریتی و غیر مدیریتی تولید می شوند. سوییچ های غیر مدیریتی همانطور که از نامشان مشخص است نیازی به برنامه ریزی ندارند و با همان تنظیمات کارخانه ای قابل استفاده هستند. در مقابل از سوییچ شبکه مدیریتی در مراکزی که دارای ساختار پیشرفته هستند، استفاده می شود. می توان نوع عملکرد این نوع سوییچ ها را کنترل کرد که از پر اهمیت ترین قابلیت های سوییچ مدیریتی می توان به تجمیع لینک و پشتیبانی از صف اولویت QoS و مانیتورینگ SNMP اشاره کرد. برای دسترسی به این قابلیت ها، این سوییچ ها به نرم افزار درونی مجهز هستند که باید هر چند وقت یکبار توسط شرکت سازنده آپدیت شوند تا کارایی آن ها بهتر شود.

ساده یا ماژولار

سوییچ شبکه به دو شکل ساده یا ماژولار ساخته می شوند. در مدل ساده فقط از یک شاسی و چندین عدد درگاه ثابت بهره می برد که نمی توان آن را در آینده توسعه داد. اما در سوییچ های ماژولار می توان نوع پردازنده و ماژول ها و تعداد و نوع پورت های مورد استفاده را در اختیار مدیران شبکه قرار داد. با استفاده از اسلات های تعبیه شده در سوییچ ماژولار می توان امکانات و قابلیت های آن را توسعه داد.

لایه 2 یا لایه 3

در Network Switch لایه 2 بسته داده به یک پورت سوئیچ خاص بر اساس آدرس MAC مقصد ارسال می شود. مدل کار این نوع سوئیچ شبکه از نوع OSI است که مدیریت ترافیک FTP، SNMP و HTTP در این لایه کار می کند. همچنین با استفاده از پورت Security می توان امنیت شبکه را تامین کرد. سوییچ لایه 3 به صورت مسیریابی کار می کند و بسته داده را به یک آی پی خاص بر اساس آدرس آی پی مقصد ارسال می کند. سوییچ شبکه لایه 3 با تبدیل یکی از پورت ها به مسیریاب، نیاز به نصب مسیریاب جدید روی شبکه را از بین می برد. سوییچ لایه 3 پشتیبانی بهتری در ساختار شبکه های VLAN دارد.

یک طرفه یا دو طرفه

در سوئیچ شبکه یک طرفه تنها می توان در یک لحظه، داده ای را ارسال یا دریافت کرد و هر دو کار در یک زمان امکانپذیر نیست. در مقابل، Network Switch دو طرفه در آن واحد می توان بدون ایجاد تداخل، داده ای را ارسال و دریافت کند.

از مهمترین مزیت های سوییچ شبکه می توان به:

برقراری ارتباط هوشمند بین دیوایس های مختلف در یک شبکه

سرعت عملیاتی بالا در برقرار ارتباط بین قسمت های مختلف شبکه

مدیریت پهنای باند مصرفی

مدیرت کاربران شبکه

صرفه جویی در کابل کشی

انتقال سریع داده بین آدرس مبدا و مقصد

و … .

 

امتیاز 0 از 0 رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × پنج =

دکمه بازگشت به بالا