اینترنت و شبکهفناوری

تفاوت مجازی سازی های دسکتاپ و سرور در چیست؟

تفاوت مجازی سازی های دسکتاپ و سرور در چیست؟

در این مطلب قصد داریم مجازی سازی دسکتاپ و سرور را توضیح داده و وجه تمایز این دو را مشخص کنیم. در ادامه این موضوع را باهم بررسی خواهیم کرد. با طیف نیوز همراه باشید… .

مجازی سازی یعنی از قطعات سخت افزاری در یک سیستم کامپیوتری مشترک جهت استفاده از دو یا چند سیستم عامل در یک زمان مشترک. اصطلاح مجازی‌سازی سرور مربوط به سرور های فیزیکی می شود که در دیتاسنتر می باشند. اما اصطلاح مجازی‌سازی دسکتاپ همانگونه که از اسمش پیداست مربوط به دسکتاپهای کاربران نهایی در دیتا سنتر می شود. در هر دو مورد لایه ای انتزاعی به نام لایه مجازی به سرور افزوده می گردد.

مجازی‌سازی سرور

به طور کل این روش یک نوع شبیه سازی از یک نسخه دیگر است. در مجازی سازی سرور، سرور به چند کانتینر به شکل انتزاعی تقسیم بندی می شود. برای این منظور دو روش در نظر گرفته شده است. گاهی یک لایه بدون واسطه و مستقیم به سخت افزار افزوده می شود و بیر متال نامیده می شود و یا لایه در همان فضای سیستم عامل میزبانی می شود که در این مورد نیز تقسیم بندی به کانتینر برقرار است. پس از این مرحله نرم افزار ها به محیط های مجازی مجزا افزوده و اجرا می شوند.

مجازی سازی

در هر دو مورد که در بالا بدانها اشاره شد، سرورمرکزی چند عکس اجرا می کند این عمل با هدف استفاده و تعامل متناسبتر با بار کاری متغیر و یا امتحان محیطی جدید صورت می گیرد. چند بارکاری مختلف متحد می شوند و مانند قطعات یک پازل با مجازی سازی سرور در کنار هم قرار می گیرند.

مجازی‌سازی دسکتاپ

در این روش بحث جداسازی مطرح است. مجازی سازی دسکتاپ امنیت و البته کنترل بیشتری برای محیط به ارمغان می آورد و در عین حال به آزادی کاربر لطمه ای وارد نمی شود. در این روش هر کاربر نهایی دارای سیستم عامل دسکتاپ و برنامه های مختص به خود است. اما هر دسکتاپ روی ماشین مجازی روی سرور اجرا می گردد. در نتیجه کاربران می توانند با استفاده از گجت های مختلفی مثل موبایل، تبلت، رایانه و غیره با یک Login معین به به ماشین مجازی متصل شود.

یک ویژگی مثبت پراهمیت در مجازی سازی دسکتاپ ایجاد مرکزیت است. چرا که با ایحاد این روش یک ایمیج طلایی ایحاد می شود که سایر دسکتاپهای مجازی از روی آن Clone می شوند. این دسکتاپهای مختلف را می توان با برنامه های متنوعی اختصاصی کرد. ولی به هر حال آن Image طلایی مرکزی اهمیت دارد. با یک مثال این موضوع را روشن تر می سازیم.

در روش مجازی‌سازی دسکتاپ وقتی به به روز رسانی یک اپلیکیشن احتیاج باشد، احتیاجی به تغییر یک به یک ماشین ها نیست، و تغییر دادن فقط همان ایمیج طلایی کفایت می کند. البته توجه داشته باشید، از لحاظ تخصصی Thin Client با مجازی سازی دسکتاپ تفاوت دارد چون لایه Hypervisor در آن وجود ندارد اما به طور عامیانه این دو یکی در نظر گرفته می شوند و البته امری اشتباه است.

امتیاز 2 از 3 رای

نوشته های مشابه

‫5 نظرها

  1. بازتاب: sport4x
  2. Hello just wanted to give you a quick heads up. The text
    in your article seem to be running off the screen in Safari.
    I’m not sure if this is a formatting issue or something to do with browser compatibility
    but I thought I’d post to let you know. The style and design look great though!
    Hope you get the issue solved soon. Cheers

  3. بازتاب: aksara178
  4. بازتاب: ทุบตึก

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − 12 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا