اینترنت و شبکهفناوری

مجازی سازی سرور چرا باید انجام شود؟

دیتاسنتر و مجازی سازی

مجازی سازی سرور چرا باید انجام شود؟

در بحث مدیریت و اداره زیرساخت های بخش فناوری اطلاعات، این روزها آنچه نقش بسیار پررنگی دارد قابلیت هایی هستند که مجازی سازی سرور در اختیار بخش مدیریت آی تی قرار می دهد. در این بخش قصد داریم چند مورد از مزیت های این بخش کاربردی بپردازیم. با طیف نیوز همراه باشید… .

تعریفی که می توان برای مجازی سازی سرور بیان کرد این است که چند تعداد از ماشین های مجازی در یک server فیزیکی فعال و پیاده سازی شوند. بخش لاینفک در اداره و مدیریت زیربناهای حوزه آی تی، خیلی سریع به جایگاه ارزشمندی در بخش خدمات بزرگ دست پیدا کرده است.

مزایا

ماشین های فیزیکی کمتر

مشخص ترین قابلیت و مزیت، اجرا شدن چندین ماشین مجازی روی یک سرورفیزیکی است و همین امر موجب می شود خریداری و نگهداری از چندین سرور مختلف نیاز نباشد. در زیرساخت فناوری ارتباطات سنتی به منظور عدم ایجاد اضافه بار کاری بسیاری از سرورها خیلی بزرگ هستند. وقتی چند دستگاه در یک بخش دسته بندی شوند بهره برداری از سرور مجازی آسانتر می شود.

افزایش دسترسی

مجازی سازی سرور موجب شده تا ماشین های مجازی پرکاربردتر شوند. ماشین های مجازی این قابلیت را دارند که از یک سرور به سرور دیگر انتقال یابند. همین امر موجب می شود دسترسی به امکانات و خدمات افزایش پیدا کند و چنانچه یکی از سرورها دچار اختلال شوند، ماشین های مجازی بصورت اتوماتیک به سرور مجازی دوم منتقل می شوند.

توزیع بارکاری

ویژگی مثبت دیگر استفاده از سرور مجازی این است که بارکاری در توزیع می شود. برای مثال وقتی یک ماشین مجازی بیش از اندازه فعال باشد بقیه دستگاه های کم کار تر فعال می شوند. با این اوصاف می توان با کمک مجازی سازی، ماشین‌های مجازی را با توجه به وظایف موجود برنامه ریزی کرد.

ایمنی

اشتراک گذاری فایل ها در بخش آی تی سنتی و همچنین پیام رسان ها و همچنین سرور وب، همگی روی سرور مشترک اجرا می شوند. درنتیجه چنانچه یک ایمیل مورد هجوم بدافزار قرار گیرد، دیگر سرویس های مربوطه‌ نیز آلوده می شوند. با مجازی سازی سرور، می توان وظایف مختلف سرور فیزیکی را به ماشین های مجازی دیگر جدا سازی کرد. با کمک این تفکیک پذیری اختلال در یک قسمت به دیگر قسمت ها آسیب نمی رساند.

امتیاز 5 از 1 رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 − چهار =

دکمه بازگشت به بالا