اینترنت و شبکهفناوری

اطلاعات جامع در رابطه با کانکتور شبکه

اطلاعات جامع در رابطه با کانکتور شبکه

کانکتور شبکه چیست؟ در این قسمت می خواهیم به کابل هایی از شبکه به نام کانکتور بپردازیم. این واژه در لغت به معنای اتصال دهنده است که یک رابط فیزیکی در شبکه به حساب می آید. در ادامه بیشتر بدان خواهیم پرداخت. با طیف نیوز همراه باشید… .

یکی از اصطلاحاتی که در این مبحث به کار برده می شود. RJ و یا Registered است که البته عناوین مختلفی نیز دارد. عناوینی از جمله RJ 11,RJ 14, RJ 21, RJ 35,RJ 45, RJ 48 که با اعداد نشان داده می شوند. این حروف و اعداد نمایشگر کاربرد و همچنین نوع کانکتور شبکه می باشد. یکی از انواع اتصال دهنده هایی که اغلب در مواردی مثل شبکه های مخابراتی و تلفن ها استفاده می شوند، R j – ۱۱ و R j – ۱۲ با چهار و شش پین از جنس فلز می باشند. همچنین کابل در این کانکتورها دارای چهار و یا شش رشته می باشد.

معرفی و بررسی

بی ان سی: اگر قصد دارید یک دوربین آنالوگ را به دی وی آر شبکه وصل کنید. کانکتورBNC روی سیم های آر جی قرار میگیرد و این قرار گیری سه نوع دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

مدل پیچی: این نوع اتصال دهنده خیلی ساده در رأس کابل پیچ می شود.
مدل پرسی: قسمت رأس سیم داخل کانکتور می رود و پرس می شود.
مدل لحیمی:این یک اتصال محکم است که همان طور که از اسمش پیداست، داخل کابل به اتصال دهنده لحیم داده می شود.

سوکت

این نوع از کانکتور شبکه برای سیم های کت یا شبکه استفاده می گردد. جهت وصل کردن رایانه با ابزار های شبکه استفاده می شود. کابل های شبکه در مدل های Cat 4 و Cat 5 با کمک سوکت به ادوات شبکه وصل می شوند.

RG-45

این نوع کانکتور به اتصال دهنده RG-11 شباهت دارد و هشت پین نیز دارد. گاهی لازم است چند خط تلفن با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، در چنین شرایطی از RG-45 استفاده می شود. این نوع مذکور کمی از نظر ظاهری ابعاد کوچکتر از کانکتور شبکه دارد. مرغوب ترین نوع روکش در کانکتور RG-45 پنجاه میکرون است. منظور همان روکشی است که بر روی پین های فلزی اش آبکاری شده است. این نوع کانکتورها در شبکه های Star جهت اتصال سیم های شبکه به دیوایس ها مورد استفاده قرار می گیرد.

در یک شبکه کامپیوتری آخرين نقطه پایان جریان رفت و آمد ارتباطات بین پردازشی همان پریز یا سوکت شبکه می باشد. این روز ها اغلب کانال های شبکه، شبکه های اینترنتی هستند. به همین خاطر است که اغلب ارتباطات کامپیوتری نیز بر اساس پروتکل اینترنت می باشد.

معرفی پریز یا سوکت

پریز، سوکت و یا کانال شبکه دو نوع دارد. یکی، توکار و دیگری روکار می باشد. طبیعتا نیز طبق موقعیت و شرایطی که مورد استفاده قرار می گیرند، سایزبندی متفاوتی دارند. سوکت شبکه و رایانه به وسیله کابل شبکه و LAN متصل می گردند.

امتیاز 4 از 1 رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 5 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا